Synergie tussen AI en emotionele merkbeleving domineren 2024

Chief Marketing Officers (CMO's) staan aan de vooravond van een nieuw tijdperk, waarbij de integratie van artificial intelligence (AI), emotional branding en contentcreatie nog onmisbaarder worden.

Deze blik van CMO’s op 2024, waarin technologie en emotie hand in hand gaan, vormt de kern van de resultaten van het meest recente CMO Barometer onderzoek van Serviceplan Group onder 767 internationale CMO’s.

Uit de antwoorden van de CMO's komen vier kerninzichten naar voren:

  1. De top 3 belangrijke thema’s voor 2024 bestaat uit: #1 artificial intelligence (AI); #2 emotional branding; #3 contentcreatie.
  2. Succesvolle marketing in 2024 zal kunstmatige intelligentie combineren met emotionele intelligentie.
  3. CMO’s zien open-mindedness als belangrijkste vaardigheid voor zichzelf voor 2024, gevolgd door flexibiliteit, aanpassingsvermogen en wendbaarheid.
  4. CMO's zoeken bureaupartners met een uitdagersmentaliteit die proactieve strategieën en innovatieve ideeën bedenken die impact hebben.

AI in 2024

In het onderzoek naar de topthema’s van het marketingjaar 2024 blijkt dat ruim 80 procent van de CMO’s AI, machine learning en marketing automation als de grootste tendens voor 2024 ziet. Deze trend is aanzienlijk gestegen ten opzichte van de outlook op 2023; van de vijfde naar de eerste plaats. Daarbij is het thema duurzaamheid van de eerste plaats naar de vierde plaats verdrongen.

Content creatie en Emotional Branding delen de tweede en derde plaats in de ranglijst, waarbij beide trends 82 procent van de stemmen krijgen.

Menno Westinga, Managing Director Mediaplus Netherlands: "In de huidige wereld worden we gestuurd door data en insights die CMO's in staat stellen om geïnformeerde beslissingen te nemen. Een strategie op basis van data van vandaag, kan morgen op basis van reële resultaten anders ingevuld moeten worden en data stelt merken in staat gepersonaliseerde ervaringen te creëren."

Trend naar optimisme

Hoewel 46 procent van de internationale CMO’s geen grote veranderingen verwacht vanuit economisch perspectief, voorziet 36 procent een matige tot significante economische verbetering. De trend naar optimisme strekt zich ook voorzichtig uit naar marketingbudgetten. Meer dan een derde van de respondenten voorspelt ten minste een lichte stijging van hun marketingbudget voor 2024.

Christiaan van Betuw, CEO van Serviceplan Group Netherlands: “Aan onze zijde hebben we een spannend nieuw hulpmiddel: als het correct wordt gebruikt, kan AI ons dagelijkse werk gemakkelijker maken, oplossingen bieden voor complexe problemen en innovatie naar een geheel nieuw niveau tillen.”

Bureaupartners belangrijker dan ooit

Voor CMO’s zijn bureaus als uitdagers van cruciaal belang. Naarmate de interne expertise blijft groeien, wordt er ook meer van de bureaus verwacht. Creativiteit, innovatie en visie zijn de belangrijkste eigenschappen die 33 procent van de Europese CMO's van hun bureaus verwacht. Bovendien moeten bureaus aanpassingsvermogen, wendbaarheid en uitvoeringsvermogen in huis hebben.

Creativiteit en AI

Nederlandse CMO’s verwachten vooral een impuls op het gebied van creativiteit en technologie (AI) van hun bureaus.

Bas Brand, Chief Marketing Officer bij KWF Kankerbestrijding: "Ik hoop dat 2024 vooral in het teken gaat staan van creativiteit. We moeten nú waarde bij klanten creëren. Mijn boodschap aan bureaus luidt dan ook: gebruik AI om goedkoper, sneller, slimmer en inspirerender te zijn.”

Gedetailleerde resultaten van de CMO Barometer, met ranglijsten van experts van de Serviceplan Group en verdere CMO-adviezen, zijn beschikbaar in de presentaties hieronder.

www.house-of-communication.com

www.serviceplan.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Serviceplan introduceert House of Communication in het VK

11-12-2025 | 14:42:04
Met deze stap consolideert de groep zijn positie in de markt en wil het Britse klanten geïntegreerde dienstverlening bieden

[Vacatures] Serviceplan Group zoekt een Digital Consultant bij Mediaplus

11-12-2025 | 09:02:00
Serviceplan Group Netherlands is per direct op zoek naar een Digital Consultant bij Mediaplus - Amsterdam

Lidl met Nederlandse versie internationale kerstcampagne

06-12-2025 | 01:32:28
Lidl Nederland is gestart met de Nederlandse versie van de door Serviceplan Group UK ontwikkelde internationale kerstcampagne Elke dag de moeite waard

[Vacatures] Serviceplan Amsterdam zoekt een Digital Campaign Manager bij Mediaplus

28-11-2025 | 08:46:00
Serviceplan Amsterdam is per direct op zoek naar Digital Campaign Manager bij Mediaplus

Serviceplan Group CMO Barometer: Nederlandse CMO’s temperen optimisme

27-11-2025 | 13:36:00
Nederlandse CMO’s zijn somberder over de economie in 2026 dan een jaar geleden, maar blijven opvallend bereid om in marketing te investeren


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Marketing Week] Bob Koigi: marketeers verhogen digitale bestedingen in 2026

12-12-2025 | 12:00:24
Flexibiliteit in budgetten staat daarbij centraal: 85 procent verwacht ook in 2026 tussentijdse bijstellingen.

Fightclub zet mens centraal in campagne Hulphond Nederland

12-12-2025 | 09:19:11
De campagne laat zien wat hulphonden betekenen voor mensen die dagelijks leven met PTSS, epilepsie of andere beperkingen.

[Vacancy] Cheil Benelux has a position for Medior Strategist / Strategy Manager

12-12-2025 | 08:53:00
Cheil Benelux is directly looking for Medior Strategist / Strategy Manager - Hybrid | Amsterdam

[Vacatures] AndAgency Amsterdam zoekt een Senior PR & Events Manager

12-12-2025 | 08:02:00
AndAgency Amsterdam is per direct op zoek naar Senior PR & Events manager - Fulltime · Amsterdam

[Vacatures] AndAgency Amsterdam zoekt een Senior Paid Social Specialist

12-12-2025 | 07:47:00
AndAgency Amsterdam is per direct op zoek naar Senior Paid Social Specialist - Fulltime · Amsterdam
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.