
Stem af op succes!
[Column] Liedewij Hentenaar (Audify) over de kracht van audio
Radio passé? Podcasts een hype? Audioreclame in elkaar geknutseld? Dan staat je oortje waarschijnlijk op mute. Want audio is booming – en dat al behoorlijk lang! Laten we even afstemmen op de feiten.
De kracht van audio zit niet in pixels, maar in prikkels. In verbeelding, vertrouwen en verbinding. Vraag het je favoriete radio-dj of podcasthost. Luisteraars voelen zich dichtbij, alsof ze een vriend aan de lijn hebben. Dat is de magie van stem, geluid en storytelling.
Radio is geen oud medium, maar een goud medium
Radio is het enige massamedium dat je zonder scherm kunt consumeren. Luisteren doe je altijd en overal – in de auto, tijdens het sporten, terwijl je kookt. En je hoeft er niet eens je handen of ogen voor vrij te maken! Dat maakt audio uniek: het heeft meer dan aandacht.
Podcasts: van fluistercrime tot slaapverwekkend goed
Podcasts? Die schieten als paddenstoelen uit de grond en blijven wél staan. Of je nu gruwelt van true crime, sportverslagen verslindt of eindelijk beter wilt slapen; er is altijd een podcast voor jou. En een podcastluisteraar is geen zappende tv-kijker of vluchtige social-scroller, maar iemand die echt luistert. Bingo!
Adverteerders horen het goed: de volumeknop staat open
Audio is hotter dan een net ingeschonken kop koffie. De afgelopen drie jaar was ieder jaar een recordjaar in audiobestedingen. Ook FMCG-merken hebben audio omarmd. Niet omdat het een hype is, maar omdat het werkt. En wie eenmaal begint, blijft hangen: repeatbrands zijn het bewijs dat audioreclame resoneert.
Hoe klinkt jouw merk?
En merken worden steeds slimmer met audio. Soundlogos, sonic branding en neurowetenschap worden ingezet om oorstrelende reclame te maken. Audio werkt niet alleen, het blijft hangen in je hoofd. Nog voordat je Even Apeldoorn bellen kunt zeggen, zit het merk al tussen je oren.
Digitale audio: harder, slimmer, effectiever
Bijna een derde van alle luistertijd is nu digitaal, en dat vertaalt zich in een stijging in digitale audioreclame van bijna 30 procent. Audiocommercials worden slimmer, beter getarget en klinken niet alleen naar meer, maar ook naar beter resultaat. En dan podcasts, de 3,7 miljoen euro aan podcastreclame? Dat is nog maar het topje van de ijsberg. De echte markt is minstens vier keer zo groot. En het mooie? Podcasts zijn geen eendagsvliegen, maar blijvende kanalen met een loyaal publiek.
NMO: meten is weten
Nederland loopt wereldwijd voorop met het meten van luistercijfers dankzij het NMO Luisteronderzoek. Geen black box-algoritmes, maar transparante en betrouwbare bereikscijfers. We werken aan total audio-meting en dat is geen loze belofte. Adverteerders krijgen een glashelder beeld van waar hun doelgroep écht luistert.
Hoor jij het ook?
Dus, adverteerders en mediabureaus, tijd om jouw merk te laten horen. In een wereld waarin beeld steeds meer gefilterd, geskipt en gescrold wordt, is gehoord worden goud waard.
Mijn stem heb je!
If you're in need of miraculous works We have good news You're in the right church
Clutch Sonic Counselor 2018
---
Liedewij Hentenaar is Directeur van Audify
[$FOLLOW-LINKEDIN]]
Lees ook:
Audify Awards uitgereikt tijdens Dag van de Audio
NMO Luistercijfers augustus 2025: NPO Radio 2 13+ marktleider; Qmusic 20-49 en 25-67
Audify rapporteert 118,0 miljoen euro audioreclame in H1, 2025
NMO Luistercijfers juli 2025: Qmusic blijft marktleider; op 13+ met NPO Radio 2
NMO Luistercijfers juni 2025: Qmusic marktleider
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Chris Oomen introduceert Christian Alexander parfums
Burger King zet Gordon Ramsay buitenspel in campagne
[Vacatures] Mediahuis zoekt een Audio Campaign Producer
DEPT en Univé lanceren Pas-op-Pop campagne in woonwijken
[Vacancy] Kinesso has a position for Programmatic Campaign Manager - Nike account
Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers