Stem af op succes!

[Column] Liedewij Hentenaar (Audify) over de kracht van audio

Radio passé? Podcasts een hype? Audioreclame in elkaar geknutseld? Dan staat je oortje waarschijnlijk op mute. Want audio is booming – en dat al behoorlijk lang! Laten we even afstemmen op de feiten.

De kracht van audio zit niet in pixels, maar in prikkels. In verbeelding, vertrouwen en verbinding. Vraag het je favoriete radio-dj of podcasthost. Luisteraars voelen zich dichtbij, alsof ze een vriend aan de lijn hebben. Dat is de magie van stem, geluid en storytelling.

Radio is geen oud medium, maar een goud medium

Radio is het enige massamedium dat je zonder scherm kunt consumeren. Luisteren doe je altijd en overal – in de auto, tijdens het sporten, terwijl je kookt. En je hoeft er niet eens je handen of ogen voor vrij te maken! Dat maakt audio uniek: het heeft meer dan aandacht.

Podcasts: van fluistercrime tot slaapverwekkend goed

Podcasts? Die schieten als paddenstoelen uit de grond en blijven wél staan. Of je nu gruwelt van true crime, sportverslagen verslindt of eindelijk beter wilt slapen; er is altijd een podcast voor jou. En een podcastluisteraar is geen zappende tv-kijker of vluchtige social-scroller, maar iemand die echt luistert. Bingo!

Adverteerders horen het goed: de volumeknop staat open

Audio is hotter dan een net ingeschonken kop koffie. De afgelopen drie jaar was ieder jaar een recordjaar in audiobestedingen. Ook FMCG-merken hebben audio omarmd. Niet omdat het een hype is, maar omdat het werkt. En wie eenmaal begint, blijft hangen: repeatbrands zijn het bewijs dat audioreclame resoneert.

Hoe klinkt jouw merk?

En merken worden steeds slimmer met audio. Soundlogos, sonic branding en neurowetenschap worden ingezet om oorstrelende reclame te maken. Audio werkt niet alleen, het blijft hangen in je hoofd. Nog voordat je Even Apeldoorn bellen kunt zeggen, zit het merk al tussen je oren.

Digitale audio: harder, slimmer, effectiever

Bijna een derde van alle luistertijd is nu digitaal, en dat vertaalt zich in een stijging in digitale audioreclame van bijna 30 procent. Audiocommercials worden slimmer, beter getarget en klinken niet alleen naar meer, maar ook naar beter resultaat. En dan podcasts, de 3,7 miljoen euro aan podcastreclame? Dat is nog maar het topje van de ijsberg. De echte markt is minstens vier keer zo groot. En het mooie? Podcasts zijn geen eendagsvliegen, maar blijvende kanalen met een loyaal publiek.

NMO: meten is weten

Nederland loopt wereldwijd voorop met het meten van luistercijfers dankzij het NMO Luisteronderzoek. Geen black box-algoritmes, maar transparante en betrouwbare bereikscijfers. We werken aan total audio-meting en dat is geen loze belofte. Adverteerders krijgen een glashelder beeld van waar hun doelgroep écht luistert.

Hoor jij het ook?

Dus, adverteerders en mediabureaus, tijd om jouw merk te laten horen. In een wereld waarin beeld steeds meer gefilterd, geskipt en gescrold wordt, is gehoord worden goud waard.

Mijn stem heb je!

If you're in need of miraculous works We have good news You're in the right church

Clutch Sonic Counselor 2018

---

Liedewij Hentenaar is Directeur van Audify

www.audify.nl

[$FOLLOW-LINKEDIN]] 

Lees ook:

NMO Luistercijfers november 2025: Qmusic marktleider in alle doelgroepen

04-12-2025 | 19:16:00
Marketing Report heeft de november 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek. Hieruit blijkt dat Qmusic bij alle doelgroepen de best beluisterde radiozender is

Audioreclame groeit met 8,7 procent in derde kwartaal 2025

11-11-2025 | 11:16:00
In het derde kwartaal van 2025 investeerden merken samen 55,3 miljoen euro in audioreclame, een groei van 8,7 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar

NMO Luistercijfers oktober: Edwin Evers scoort, Gordon Heuckeroth niet en NPO Radio 2 marktleider

05-11-2025 | 20:15:00
Marketing Report heeft de oktober 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek.

Liedewij Hentenaar: Hoe klinkt jouw merk?

29-10-2025 | 13:04:00
Peter Wybenga ging in gesprek met Liedewij Hentenaar. Ze vertelt over het meten van audiobereik, de groeiende inzet van merkgeluid en de kracht van creatie

NMO Luistercijfers september: Qmusic stijgt weer; 60-jarige NPO 3FM blijft zorgenkind

08-10-2025 | 22:04:00
Marketing Report heeft de september 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Hotel L’Amour ontwikelt Jumbo-kerstcommercial a la Dickens

06-12-2025 | 07:45:00
Hotel L’Amour heeft de Jumbo-kerstcommercial ontwikkeld onder de noemer a la Dickens. De boodschap is dat de mooiste kerst die je kunt wensen, met elkaar is en dat kerst niet helemaal perfect hoeft te zijn

TBWA\NEBOKO ontwikkelt kerstwereld-campagne Albert Heijn

06-12-2025 | 05:45:00
TBWA\NEBOKO heeft de kerstcampagne van Albert Heijn ontwikkeld waarin emotie, inspiratie, productaanbod, winkelcommunicatie en digital samenkomen in één herkenbare wereld

Natwerk ontwikkelt campagne ‘t Feest begint bij Gall & Gall

06-12-2025 | 02:08:00
Natwerk heeft de feestdagencampagne van Gall & Gall ontwikkeld onder de noemer ’t Feest begint bij Gall & Gall

TBWA\NEBOKO ontwikkelt Staatsloterij-kerstcommercial: Geef elkaar een beetje geluk

06-12-2025 | 01:52:21
TBWA\NEBOKO heeft de kerstcommercial Geef elkaar een beetje geluk voor de Staatsloterij ontwikkelt. Daarmee wil de Staatsloterij uitstralen dat echt geluk niet in het winnen van grote prijzen zit, maar in de warmte en aandacht die we elkaar geven

Lidl met Nederlandse versie internationale kerstcampagne

06-12-2025 | 01:32:28
Lidl Nederland is gestart met de Nederlandse versie van de door Serviceplan Group UK ontwikkelde internationale kerstcampagne Elke dag de moeite waard
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.