Somention lanceert Instagram Top 100-lijst

Somention heeft onderzoek gedaan naar de best presterende merken op Instagram, wat heeft geresulteerd in een bijgewerkte halfjaarlijkse Top 100-lijst. De ranglijst heeft een behoorlijke verschuiving ondergaan, met een mix van bekende gezichten en veel nieuwe namen!

Elke zes maanden voert Somention een onafhankelijk onderzoek uit naar de meest succesvolle Instagram-accounts. De Instagram Top 100 bevat een mix van Nederlandse merken en internationale merken met een Nederlands account. Het onderzoek kijkt naar het aantal volgers en de engagement rate. De volledige lijst van best presterende accounts is te vinden aan het einde van dit artikel.

Een must-see

Een nieuwe binnenkomer schiet direct naar de top: het Rijksmuseum. Hun feed is gevuld met details over diverse kunstwerken en op een speelse en creatieve manier worden volgers meegenomen in de wereld van de oude meesters. De toppositie van het Rijksmuseum is te danken aan een toename in zowel engagement als volgers. Met een engagement rate van 3,25 procent blijkt de community zeer interactief te zijn, en het museum investeert veel tijd in het onderhouden van deze gemeenschap. Met 964.863 volgers hebben ze een stijging van 11,69 procent ten opzichte van vorig jaar gerealiseerd.

Rise and shine

Naast het Rijksmuseum zijn er veel nieuwe merken in de lijst te vinden. In de Top 10 telde iedereen af naar het Pinkpop Festival (8), De School Amsterdam (10) is weer tot leven gekomen met de publicatie van Het Archief, en Patta (9) heeft veel content en engagement gegenereerd door talloze samenwerkingen.

KLM

Met een zeer actieve aanwezigheid op sociale media is KLM gestegen en heeft het de vijfde plek weten te bemachtigen. Via hun Instagram-account krijgt de community een kijkje achter de schermen met details en echte verhalen van KLM-medewerkers. De feed is gevuld met foto's, diverse carrousels en grappige reels. De community wordt meegenomen op een leuke en educatieve reis in de wereld van KLM.

HEMA

HEMA heeft een sprong gemaakt van de 39e naar de zesde plaats. Ze gaan actief de interactie aan met hun community op een leuke en eigenzinnige manier. Hun feed staat vol met winkelpraat, interactieve uitdagingen, handige tips en door gebruikers gegenereerde content. Door gevarieerde content te creëren en te posten, ligt de focus niet alleen op het verkopen van producten, maar ook op branding. Met een engagement rate van 1,21 procent en een volgersgroei van 4,96 procent heeft HEMA zich verzekerd van een plaats in de Top 10.

Het belang van engagement

Door de instroom van nieuwe binnenkomers zijn enkele merken in de ranglijst gezakt, voornamelijk door een afname in engagement. Uiteindelijk is het cruciaal om altijd tijd en aandacht te besteden aan de community. Wie zichzelf in de Top 100 wil zien, moet content posten die het publiek graag ziet en waar ze mee willen engageren. De comments-sectie is alles

Het onderzoek

Dit onafhankelijke onderzoek kijkt naar verschillende criteria om een betrouwbaar beeld te geven van de engagement rate. Alleen accounts met meer dan 5.000 volgers op Instagram werden meegenomen, terwijl (nieuws)platforms, omroepen, programma’s, bureaus en sportclubs zijn uitgesloten. Daarnaast werden accounts met een 18+ instelling, zoals bepaalde alcoholische dranken en loterijen, buiten beschouwing gelaten vanwege platforminstellingen.

*Engagement Rate is het percentage van het publiek dat interacteert met de content die door het merk wordt geplaatst. Berekening: het aantal likes en reacties gedeeld door het aantal volgers en het aantal posts voor de betreffende periode.

*Deze cijfers zijn vastgesteld op 27 juni 2024.

In december wordt dit onderzoek opnieuw uitgevoerd en zal het best presterende account van 2024 bekend worden gemaakt. Deze zal persoonlijk de Instagram Top 100 award in ontvangst nemen.

Bekijk de volledige Instagram Top 100-lijst hier.

www.somention.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

DigitalAgency100 2026 | De Genomineerden

12-10-2025 | 09:24:00
De DigitalAgency100 2026 komt eraan! De lijst met de 100 meest invloedrijke mensen in de Nederlandse digital agency-wereld wordt bekendgemaakt tijdens het M100 Event, woensdag 3 december 2024 in PHIL in Haarlem

Barry Bol start als artdirector bij The USP Agency

07-10-2025 | 08:51:37
Bol komt over van Selmore, waar hij werkte aan campagnes voor Look-O-Look, Škoda, ASN Bank en Klene

Dan Verhoeven: Frontrunner zijn is de standaard verleggen

29-09-2025 | 12:26:00
Met het vertrek van Vivian Kowalski is Dan Verhoeven voortaan dé Executive Creative Director van Social Media bureau Somention

[Vacancy] Somention has a position for International Webcare & Community Managers

26-09-2025 | 08:26:00
Somention is looking for International Webcare & Community Managers (German/English/French) - Part-time · Rotterdam

Dentsu Creative haalt social-expert Vivian Kowalski binnen

24-09-2025 | 08:33:22
Dentsu Creative heeft Vivian Kowalski aangesteld als creative director. Ze komt over van Somention, waar ze sinds 2021 creatief leider was.
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Blue Band en De Ruijter lanceren TikTok-serie

03-11-2025 | 15:28:00
Blue Band en De Ruijter slaan de handen ineen voor een gezamenlijke social-first campagne: Het Lekkerste Stel van Nederland.

Roorda ontwikkelt campagne Handig, van de Belastingdienst

03-11-2025 | 15:14:00
De Belastingdienst start een campagne waarin vragen en twijfels van burgers en ondernemers centraal staan.

Aidem agency creëert socialserie voor ICI PARIS XL

03-11-2025 | 14:48:00
Met het format wil het merk de wereld van beauty en lifestyle dichter bij de belevingswereld van Gen Z en jonge Millennials brengen.

Genomineerden Gouden Loeki Q3 zijn bekend

03-11-2025 | 10:27:00
Kruidvat is twee keer genomineerd met campagnes rond duurzaamheid en beauty. Ook de commercial van de Politie en Omroep MAX springt in het oog

Intertoys viert Sinterklaas met grote speelgoedavonturen

03-11-2025 | 10:17:00
De commercial en de socialcampagne zijn ontwikkeld met socialmedia-agency Modern Citizens en digital activatiebureau Engaged.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.