SEO Impactanalyse: Verruiming Ster gaat vooral ten koste van Nederlandse spelers

Demissionair BBB-minister neemt geen besluit, besluiten over reclameverruiming NPO/Ster uitgesteld

Het door SEO Economisch Onderzoek gedane onderzoek naar verruiming van Ster-reclame bij de NPO levert op dat de Ster via de uitbreiding van lineaire en online/on demand reclames circa 14 tot 24 miljoen euro aan extra omzet kan genereren op jaarbasis. Dit gaat echter vooral ten koste van de omzet van Nederlandse spelers, zo stelt SEO Economisch Onderzoek.

Dit blijkt uit de impactanalyse naar de verruiming van Ster-reclame bij de NPO die demissionair minister Gouke Moes (BBB) aan de Tweede Kamer  heeft gestuurd. De Tweede Kamer vroeg om een dergelijk onderzoek.

Verruiming?

SEO Economisch Onderzoek gaat uit van het verruimen van de hoeveelheid reclame naar 10 procent via het lineaire tv-aanbod (5 tot 6 miljoen euro extra, thans is het gehalte 8 procent), commerciële banners (1 tot 2 miljoen euro), pre-rolls bij online video (6 tot 12 miljoen euro) en pre-rolls bij online audio (2 tot 4 miljoen euro).SEO Economisch Onderzoek gaat er vanuit dat programmaonderbrekende reclame verboden blijft bij de NPO.

Het onderzoek houdt verband met de 50 miljoen euro die de demissionaire regering extra wil bezuinigen op het budget van de NPO bovenop de 106 miljoen die de demissionaire regering al van plan is per 2027 te bezuinigen.         

SEO Economisch Onderzoek stelt dat de netto Nederlandse mediabestedingen in 2024 6,4 miljard bedroegen in Nederland. Digitaal bedroeg daarbij 3,9 miljard euro.

Gevolgen Nederlandse spelers

SEO Economisch Onderzoek denkt dat de omzetstijgingen bij de Ster vooral ten koste gaat van Nederlandse spelers. Daarbij baseert het onderzoeksbureau zich op de huidige marktverhoudingen, interviews en een enquête/vignettenstudie bij Nederlandse adverteerders. Dit speelt zowel bij online als offline-partijen. De mate waarin Ster                eigenstandig groei kan bewerkstelligen is beperkt, zo denkt SEO Economisch Onderzoek. Er zou maar beperkte substitutie plaats vinden bij meer Ster-mogelijkheden vanuit adverterders op YouTube (Google Ads)

Ook wijzen de onderzoekers erop dat de opbrengsten slechts een deel van de extra bezuinigingen kunnen dekken en wijzen ze erop dat lineaire tv een krimpmarkt is, gezien de thans bestaande beperkingen voor de Ster om online en on demand te mogen verkopen (alleen voor goede doelen).

Geen besluit

De demissionair BBB-minister geeft in zijn schrijven aan thans geen besluiten te nemen over de het Ster-reclamebeleid bij de NPO en stelt daarover alleen maar dat besluitvorming nog niet is afgerond.

NDP Nieuwsmedia en Talpa Network

NDP Nieuwsmedia heeft in een eerder eigen rapport dat onderzoeksbureau Decisio gemaakt heeft, al aangegeven dat verruiming van Ster-reclame bij de NPO ten koste van private Nederlandse nieuwsmedia gaat. Ook Talpa Network heeft een eigen impactonderzoek laten doen door Station10 die ook de schadelijkheid voor de private mediasector aantoonde bij verruiming van de Ster-reclame bij de NPO.  

NDP Nieuwsmedia stelt nu dat reclameverruiming geen dekking mogen zijn voor NPO-bezuinigingen omdat daarmee de pluriformiteit bij private nieuwsmedia in het geding is. Herman Wolswinkel, directeur van NDP Nieuwsmedia: “Het onderzoek toont aan dat extra reclame-inkomsten bij de publieke omroep vooral afkomstig zullen zijn van private partijen. Een bezuiniging bij de publieke omroep compenseren met de advertentie-inkomsten van private nieuwsmedia is niet acceptabel. Dat gaat direct ten koste van journalistieke banen bij private nieuwsmedia. Het is goed dat er meer tijd wordt genomen om een zorgvuldige afweging te maken die het pluriforme journalistieke landschap overeind houdt.’’

NDP Nieuwsmedia vindt dat de politiek duurzame financieringsvormen moeten vinden voor de compensatie van de bezuiniging op de publieke omroep. NDP Nieuwsmedia roept het kabinet en de Tweede Kamer daarom op om samen met de sector te werken aan oplossingen die het gehele journalistieke landschap versterken, in plaats van verzwakken.

Het volledige rapport van SEO Economisch Onderzoek is hier te vinden.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Ster bundelt eerste kerstcommercials in speciale première

22-09-2025 | 09:03:00
Met de Kerstreclame Première wil Ster een feestelijk startpunt creëren voor de kerstcampagneperiode.

[DutchMedia Podcast] met Michel van der Voort (Screenforce) over de tv-disruptie

19-09-2025 | 16:10:50
David de Jong en Taco Jelgersma maken in samenwerking met Audiohuis de tweewekelijkse DutchMedia Podcast. In deze podcast gaan zij in op actuele onderwerpen uit de wereld van media, marketing en telecom. Feiten en een mening met een bite

Mediahuis Nederland, DPG Media en Ster komen met regels voor politieke reclames

14-09-2025 | 15:17:00
Mediahuis Nederland, Ster en DPG Media hebben regels aangekondigd hoe per 10 oktober 2025 politieke reclames kunnen worden aangekocht

NPO 2025/2026: de plek van ons allemaal

10-09-2025 | 02:26:00
De NPO heeft samen met de publieke omroepverenigingen en NOS/NTR het radio- en tv-seizoen 2025/2026 gepresenteerd onder de noemer de plek van ons allemaal

Tv-reclamemarkt daalt -8,1 procent tot 390 miljoen in eerste helft 2025

04-09-2025 | 00:00:00
De tv-reclamemarkt komt in de eerste helft van 2025 uit op 390 miljoen euro. Dit is een daling van 8,1 procent vergeleken met de eerste helft van 2024. Dit heeft brancheorganisatie Screenforce bekend gemaakt
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.