
Screenforce TV Jaarrapport 2024
Verslag TV Jaarrapport: na een kleine krimp in 2024 zal er in 2025 nieuwe kijktijd bijkomen
De TV-reclamemarkt is in 2024 uitgekomen op 900 miljoen euro, verdeeld over spot- en non-spot campagnes en daalde daarmee met 2,5 procent ten opzichte van 2023. Deze daling was in de eerste helft van het jaar groter dan in de tweede helft van het jaar. Een belangrijke factor in de daling van de spot-bestedingen in de eerste helft van 2024 vormen de campagnes voor online kansspelen, die in de eerste helft van 2023 nog wel op TV waren. Het verbod op ongeadresseerde reclames werd op 1 juli 2023 van kracht. In de tweede helft van 2024 is dan ook geen daling te zien in de spot-bestedingen ten opzichte van 2023. Een andere factor die bijdroeg aan de stabiele cijfers in de tweede helft van het jaar was de prachtige sportzomer.
De non-spotbestedingen laten in 2024 een pittige daling van 11,9 procent zien – met name in de tweede helft van het jaar – ten opzichte van 2023 en komen uit op hetzelfde niveau als in 2021. Dat is geen toeval. In dat jaar ging de markt voor online kansspelen open, terwijl er vanaf 1 juli 2024 weer een verbod is op sponsoring van billboarding door online kansspelaanbieders. Tegelijkertijd bleven binnen deze categorie de investeringen in programmaparticipatie en contentpartnerships in 2024 op een gelijk niveau met 2023.
Lees hier het complete Screenforce TV Jaarrapport 2024
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Vertrouwen en eenvoud centraal bij tv-kijken in 2025
[Vacatures] Screenforce en Audify zoeken een Junior Marketing Executive
[Screenforce] Disney onthult vier streaming-kijkersgroepen
Screenforce lanceert aanleverkalender
Tim Bonney: De marketing-funnel blijft relevant
Gepubliceerd door: Bas Vlugt