Screenforce: het TV-seizoen 24/25

Met de verschuivende kijkersmarkt kijken broadcasters naar de beste verdeling van hun aanbod over de platforms die zij tot hun beschikking hebben. Uit de contentpresentaties van de drie grootste broadcasters is duidelijk dat zowel streaming als lineair de nodige aandacht krijgt. Screenforce zet de meest opvallende keuzes op een rijtje.

Talkshowstoelendans

Misschien wel het meest opvallende bij de nieuwe najaarsprogrammering van de NPO, Talpa Networks en RTL is de ‘Talkshowstoelendans’, afgetrapt door Eva Jinek die van RTL terug naar het thuishonk van de publieke omroep ging. Zij kreeg het slot in de vooravond. Opmerkelijk is dat dit in de volksmond de plek van De Wereld Draait Door wordt genoemd terwijl daar tot dit voorjaar Khalid & Sophie & Jeroen heeft gestaan. Dat DWDD als referentiekader wordt gebruikt, toont al aan dat het niet gek is dat er een andere keuze is gemaakt voor de vooravond. Uit de kijkcijfers is ook op te maken dat dat een goede keuze is geweest. Eva scoort in september gemiddeld rond de 900.000 kijkers op de dag van uitzending. Dat is zo’n 60 procent hoger dan Khalid & Sophie in dezelfde periode vorig jaar.

Op de late avond hield NPO 1 dit jaar een talkshow-zomerstop. Een beslissing waarvan zij al snel aangaven dat dat niet de juiste is geweest. Verwacht dus voor de zomer van 2025 geen zomerstop meer, terwijl er dan mogelijk wel veel minder te melden zal zijn zonder grote sportevenementen.  Al houden oorlogen geen zomerstop en gebeurt er op dit moment in de wereld – helaas – genoeg dat nieuwswaardig is. Door de komst van Eva schoven Sophie Hilbrand en Jeroen Pauw door naar de late avond waar zij na de zomerstop met Bar Laat de talkshow Op1 vervingen. De resultaten daarvan zijn vooralsnog gemengd. In absolute aantallen kijkers 6+ scoort Bar Laat zo’n 40.000 kijkers minder dan Op1. Maar in de doelgroep 20-49, waar de NPO ook naar kijkt, scoort Bar Laat iets beter. Het weet dus een wat jonger publiek te trekken.

Maar niet alleen de NPO komt met nieuwe actualiteitenprogramma’s. Zo deed RTL 4 een poging met de nieuwsquiz Wat een Dag, die inmiddels voortijdig van de buis gehaald is. (Wie niet waagt, die niet wint). En SBS6 kondigde een samenwerking met De Telegraaf aan waar een nieuw nieuws- en opinieprogramma voor de vooravond van SBS6 uit voort zal komen, dat vanaf begin volgend jaar te zien zal zijn.

Dramaseries op lineaire TV?

Naast talkshows zet de publieke omroep zich ook nog steeds in voor hoogstaand Nederlands drama, onder andere over onderwerpen die de afgelopen jaren een grote rol hebben gespeeld in het nieuws, zoals Laura H. over de jonge vrouw die met haar man en kinderen afreisde naar het Kalifaat in Syrië, en de aangekondigde serie over De Toeslagenaffaire.

Maar ook SBS6 investeert weer volop in drama, met oude vertrouwde titels als Gooische Vrouwen, die samen met de nieuwe (maar voor de oudere lezers toch wel bekende) serie Medisch Centrum West op 10 november terugkeert op de buis met een gloednieuw seizoen.

Waar de NPO en Talpa Networks ervoor kiezen om  dramaseries ook op de lineaire zenders te programmeren focust RTL met drama op Videoland met een combinatie van nieuwe en vertrouwde titels. Zo komen succesvolle titels als Máxima en Een Grote Familie terug en zal de SBS6 titel Gooische Vrouwen voor de on demand kijker al op 27 oktober bij Videoland beschikbaar zijn. Maar ook maatschappelijke thema’s komen aan bod bij Videoland. Bijvoorbeeld in de nieuwe titel De F*ckulteit en Bennie, een serie geïnspireerd op het levensverhaal van Barry Atsma. En voor de kijkers van Mocro Maffia, die vreesden in een zwart gat te vallen na het finale seizoen, is er ook goed nieuws: Mocro Maffia-ster Nasrdin Dchar ontwikkelt op dit moment de nieuwe serie Narcostad voor de streamer.

Opvallend is ook de aankondiging van Woeste Grond voor NPO1, een nieuwe soap serie die later dit jaar gaat lopen, met als setting een boerenbedrijf waar 3 generaties allemaal op hun eigen manier het bedrijf toekomstbestendig proberen te maken. De keuze is opvallend. Waar internationaal veel soap series sneuvelen, heeft Goede Tijden Slechte Tijden de afgelopen jaren een opleving ondervonden. Steeds meer partijen (ja, ook streamers) kijken naar meer genres dan alleen nieuws- en actualiteitenprogramma’s voor die dagelijkse kijkafspraak met de kijker.

Lees de rest van het artikel hier.

www.screenforce.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

Merken bouwen? Zet in op televisie

12-06-2025 | 09:14:00
Campagnes die uitsluitend focussen op de onderkant van de funnel blijken op lange termijn aanzienlijk minder effectief.

VAB-onderzoek: tv-reclame verhoogt digitale betrokkenheid

04-06-2025 | 10:52:00
Een analyse van de Video Advertising Bureau (VAB) toont aan dat tv-campagnes een significante toename in website- en appbezoek genereren

Inschrijving jubileumeditie TV Masters geopend

26-05-2025 | 13:43:00
Deze masterclass, gericht op jonge professionals bij bureaus en adverteerders, biedt verdieping in alle facetten van het Total Video-landschap.

Screenforce onderzoekt de rol van aandacht in reclame

20-05-2025 | 11:33:42
Wat is aandacht precies, hoe meet je het betrouwbaar en wat is de strategische waarde ervan voor adverteerders?

AI helpt winnaars Kantar Awards consument beter te raken

13-05-2025 | 10:09:56
De winnaars van dit jaar komen uit 18 landen en vertegenwoordigen 28 klanten, 37 merken en 26 categorieën.
 

Gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.