RTL Nederland 2023: lagere resultaten bij licht lagere omzetten; herstel in tweede half jaar

RTL Nederland heeft in 2023 620 miljoen  euro omzet gedraaid. Dat is 2,5 procent lager dan 2022. Het aangepaste ebitda-resultaat daalde met 9,9 procent naar 145 miljoen euro. Dit heeft eigenaar RTL Group bekendgemaakt bij de presentatie van de jaarcijfers van RTL Group. 

Tweede helft 2023 beter resultaat

In de tweede helft van 2023 bedroeg de omzet 332 miljoen euro; daarmee was die omzet slechts 1 miljoen minder dan in de tweede helft van 2022. De aangepaste ebitda bedroeg in de tweede helft 76 miljoen euro, waarmee deze met een miljoen euro steeg. De resultaatdaling van 2023 was dan ook volledig toe te schrijven aan de eerste helft van 2023. Zoals bekend, is RTL Group voornemens RTL Nederland volledig te verkopen aan DPG Media. Dit voornemen ligt ter beoordeling bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

In 2022 haalde RTL Nederland nog een recordomzet en resultaat. Netto was het resultaat voor RTL Nederland in 2023 115 miljoen euro; in 2022 was dit nog 124 miljoen euro. Screenforce rapporteerde op de advertentiemarkt een daling van 5,6 procent over geheel 2023, terwijl in de eerste helft die met 4,3 procent daalde.

Videoland

Streamingdienst Videoland draait nagenoeg break-even volgens RTL Group met inmiddels 1,4 miljoen abonnees. Daarmee heeft Videoland in het laatste kwartaal 111.000 abonnees meer weten te trekken. Over geheel 2023 wist Videoland 200.000 abonnees aan te trekken.

RTL Group

RTL Group haalde met zijn activiteiten in Duitsland, Hongarije en Luxemburg alsmede activiteiten als RTL Ad Alliance en Fremantle een omzet van 6,23 miljard euro, een daling van 5,4 procent. De aangepaste ebitda resultaten waren daarbij met 15,2 procent gedaald naar 782 miljoen euro. Netto inclusief RTL Nederland daalde het resultaat met 212,9 miljoen naar 598 miljoen euro.

Sven Sauvé

Sven Sauvé, CEO van RTL Nederland: “De resultaten van RTL Nederland over 2023 hebben onze verwachtingen overtroffen en ik ben dan ook ontzettend trots op iedereen die daar een bijdrage aan heeft geleverd. Ons streamingplatform Videoland groeide flink door en bereikte tegen het eind van het jaar maar liefst 1,4 miljoen betalende abonnees.

Onze lineaire zenders wisten opnieuw een recordmarktaandeel te realiseren, ditmaal van maar liefst 35,1 procent in onze kerndoelgroep van 25-54 jaar; een verbetering van het vorige recordjaar 2022. Dit alles heeft geleid tot een mooi financieel resultaat, waarmee we kunnen blijven investeren in de beste Nederlandse content op het gebied van entertainment, series, documentaires en onze journalistieke nieuws- en actualiteitenprogramma’s.

Onze ambities om lineair marktleider te blijven en met Videoland de nummer 1-streamer van Nederland te worden, blijven hiermee fier overeind. Natuurlijk zijn er in deze dynamische mediawereld uitdagingen genoeg, maar dankzij de sterke relatie die we hebben met onze kijkers, makers en adverteerders zie ik de toekomst met veel vertrouwen tegemoet.” 

www.rtl.com

www.rtlnederland.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

FD: overname RTL Nederland door DPG Media bijna rond bij ACM

15-05-2025 | 00:35:00
Het Financieele Dagblad meldt dat de ACM met een aantal voorwaarden bereid is de overname van RTL Nederland door DPG Media goed te keuren

Voice of Holland keert vanaf januari 2025 terug bij RTL 4

31-03-2025 | 11:55:00
RTL Nederland en ITV Studios Netherlands bevestigen de terugkeer van The Voice of Holland in januari 2026, gevolgd door The Voice Kids later dat jaar.

Thomas Rabe (RTL Group): Ster/NPO lastig voor RTL Nederland

20-03-2025 | 10:39:00
Thomas Rabe, CEO van RTL Group, vindt dat de aanwezigheid van Ster-reclame bij de NPO, in combinatie met een sterke sportprogrammering, het voor commerciële omroepen moeilijk maakt om te concurreren.

RTL Nederland: stijgend resultaat, dalende reclameverkopen

20-03-2025 | 09:03:00
RTL Nederland zag in 2024 de omzet met 2,3 procent stijgen naar 634 miljoen euro. Het aangepaste operationele resultaat (adjusted ebita) kwam uit op 166 miljoen euro, een toename van 14,5 procent ten opzichte van 2023. Het nettoresultaat bedroeg 127 miljoen euro, een stijging van 10,4 procent.

RTL Nederland: omzet stijgt bijna 6 procent in Q3; overname voor eind maart 2025 verwacht

13-11-2024 | 13:26:00
De omzet van RTL Nederland steeg in het derde kwartaal van 2024 met 5,8 procent naar 145 miljoen euro. Dit blijkt uit berekeningen van Marketing Report aan de hand van de kwartaalcijfers van RTL Group. Over de eerste negen maanden van 2024 bedroeg de omzet van RTL Nederland 446 miljoen euro en steeg daarmee met 4,9 procent

Gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.