RTL Nederland en Talpa Network starten met adressable reclame op televisie

Addressable reclame zal bij de zenders van RTL Nederland en Talpa Network (onder voorbehoud) rond 17 juni 2024 grootschalig beschikbaar komen. Dit blijkt uit navraag van Marketing Report bij de betrokken partijen. De addressable reclame is alleen via het vaste netwerk van VodafoneZiggo te zien. Na de aankondiging in de zomer 2023 hebben vooral trials plaatsgevonden, waaronder in december 2023 een grote pilot van de Nationale Postcodeloterij. Bij Ad Alliance (RTL Nederland) valt het fenomeen addressable reclame onder Team Early.

Ontdubbelen

Partijen hadden nog geen oplossing gevonden voor het ontdubbelen van landelijke reclames en addressable reclame bij het NMO Kijkonderzoek. Anders zou bijvoorbeeld bij de inzet van addressable reclame onterecht een afrekening volgen voor landelijke reclames die bereik missen door het window van addressable reclame. NMO, Kantar, PMA, bvA, Ad Alliance en Talpa Network werken samen aan een methode om die informatie inzichtelijk te maken voor mediabureaus en adverteerders.

NMO heeft desgevraagd aan Marketing Report aangegeven dat er geen issues zijn endat ze bezig zijn met de implementatie, waarbij de lancering op 17 juni gepland is.

Watermarking

In een eerdere aankondiging werd gemeld dat via watermarking (signaal in de commercial) de addressable spot herkend kan worden en er zo over gerapporteerd kan worden. Op die manier kunnen spotjes die ingekocht zijn op basis van GRPs onderscheiden worden van spotjes die ingekocht zijn op basis van CPM.

Definitieve start

Bij de implementatie van het NMO-systeem gaat het brede commerciële aanbod bij beide aanbieders volledig live. Ad Alliance biedt onder de vlag van Team Early al enige tijd addressable reclame op de RTL Nederland-zenders die de (eigen) promo's vervangt op de plek van de landelijke reclame van dezelfde adverteerder. Bij de aankondiging was gemeld dat addressable reclame ook bij replay tv beschikbaar zou komen. Bij Videoland is er (vooralsnog) geen addressable reclame mogelijk.

Alleen VodafoneZiggo

De addressable reclames zijn alleen mogelijk bij de Mediabox Next en Next Mini van VodafoneZiggo die in 2,1 miljoen huishoudens staan. Alleen klanten die toestemming hebben gegeven voor persoonlijke aanbevelingen kunnen de addressable reclames zien. KPN, dat in 2018 een pilot uitvoerde, doet sinds februari 2021 niet meer aan het fenomeen addressable tv.

www.adalliance.nl

www.rtl.nl

www.talpanetwork.com

www.vodafoneziggo.nl

www.nationaalmediaonderzoek.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Media Reverse en Bruna tonen effect van AI in zomercampagne

16-10-2025 | 16:37:23
Bruna, Media Reverse en Talpa bewijzen dat AI-campagnes effectief en geloofwaardig kunnen zijn

[DutchMedia Podcast] over Ster-reclame, NPO Blend & WK bij NOS

15-10-2025 | 09:39:04
David de Jong en Taco Jelgersma maken in samenwerking met Audiohuis de tweewekelijkse DutchMedia Podcast. In deze podcast gaan zij in op actuele onderwerpen uit de wereld van media, marketing en telecom. Feiten en een mening met een bite

Ster presenteert tarieven en plannen voor mediajaar 2026

15-10-2025 | 09:30:00
De tarieven voor adverteren bij Ster in 2026 zijn bekend. Tijdens de online uitzending Ster Focus op 2026 presenteerde de publieke reclame-exploitant haar plannen voor het komende mediajaar.

Whazzup?! in Media #8: Politiek en media in balans

14-10-2025 | 15:09:01
In aflevering 8 van de podcast Whazzup?! in Media onderzoeken René Zeedijk en Roger Verdurmen het spanningsveld tussen journalistiek, eigenaarschap en politiek.

Dawn maakt merkcampagne voor Exact

14-10-2025 | 10:10:00
In de uitrol positioneert Exact zijn bedrijfssoftware als rustpunt in de hectiek van alledaags werk.
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

INDIE bouwt voort op OH YEAH-campagne voor Vodafone

23-10-2025 | 17:42:00
Iedereen die sinds 8 september 2022 een telefoon direct bij Vodafone heeft gekocht, ontvangt tot 3 jaar gratis Batterij Garantie.

FCB ontwikkelt Pets Know Best-campagne voor Purina PRO PLAN

23-10-2025 | 15:37:00
De campagne is gebaseerd op een herkenbaar inzicht: huisdieren lijken een gezondere levenshouding te hebben dan veel mensen en weten vaak wat goed voor ons is.

Hotel L’Amour en Jumbo introduceren de campagne: Prijzenstorm

23-10-2025 | 12:03:00
Jumbo Supermarkten is gestart met de campagne Prijzenstorm, ontwikkeld door Hotel L’Amour. De actie speelt in op het herfstseizoen

TomTom brengt Tom by TomTom en campagne Good Drivers Only

23-10-2025 | 09:06:17
De introductie wordt ondersteund door de merkcampagne Good Drivers Only, ontwikkeld door Preacher Amsterdam.

Thuiswinkel.org en True Ideas samen tegen online aankoopfraude

21-10-2025 | 18:20:00
Omdat nepwebshops steeds professioneler worden, lanceert Thuiswinkel.org de bewustwordingscampagne Neem geen risico. Check het logo.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.