Reinier Steures: Creativiteit vraagt om structuur

[Marketing Report TV] Eigenaar van Natwerk over sterke groei door organisatieontwikkeling

Reinier Steures, eigenaar van creatief bureau Natwerk, zit ontspannen in de bioscoop van Bruut wanneer hij met Peter Wybenga in gesprek gaat over recente ontwikkelingen bij het bureau. Een belangrijk thema: de komst van vier nieuwe partners.

Reinier Steures: “Het is wel een verandering inderdaad.”

Over zijn rol binnen het bureau is hij duidelijk. Reinier Steures: “Ik ben bang dat ik alleen maar meer ga doen.”

De nieuwe partners – Coen Ruseler, Maaike van de Meer, Jurgen Retra en Hanneke Rikveld – zorgen volgens hem voor een strak georganiseerde structuur binnen het bureau.

Reinier Steures: “Natwerk werd natuurlijk vaak gezien als een grappig, gezellig, gek bureau, maar dit staat echt strak en dat is geweldig om te merken.”

Directe structuur en duidelijke verantwoordelijkheden

Hoewel het bureau met 35 medewerkers relatief klein is, is de organisatie professioneel opgezet. Reinier Steures: “Coen, Maaike en ik vormen de directie. Daarnaast hebben we per discipline een leider – strategie, creatie, account, productie – en zij vormen samen ook weer een overlegstructuur. Zo wordt het allemaal steeds serieuzer.”

De professionalisering werpt zijn vruchten af. Reinier Steures: “Het gaat hartstikke goed, ja. Je merkt echt het verschil. Doordat de organisatie nu zo goed staat, kunnen we doen waar we goed in zijn: spraakmakend werk maken, meer klanten bedienen, internationale campagnes draaien.”

Eerlijkheid als zeldzame eigenschap

Peter Wybenga benoemt dat eerlijkheid een schaarse eigenschap is in de reclamewereld. Reinier Steures bevestigt dat beeld.

Reinier Steures: “Ik heb het ook heel zwaar gehad, verschrikkelijk zelfs. Maar ik ben daar altijd eerlijk over geweest.”

Hij uit scherpe kritiek op de branche. Reinier Steures: “Als ik LinkedIn moet geloven, zijn we de meest innovatieve sector ter wereld. Maar elk reclamebureau doet precies hetzelfde. Er zit nul innovatie in.”

Meer dan reclame: creatief ondernemerschap

Natwerk staat al twintig jaar bekend als een rebelse speler binnen de branche. Die identiteit blijft behouden, ook nu de structuur steviger staat.

Reinier Steures: “We kunnen beter werk maken voor klanten, én tegelijkertijd meer leuke dingen doen.”

Een sprekend voorbeeld is een speciaal ontworpen pak voor klanten en partners, in samenwerking met Bonne Suits. Reinier Steures: “Een echte workman suit voor iedereen in de creatieve sector. Extra vakjes voor penselen, klauwhamers, sigaretten… Alles wat je nodig hebt.”

De campagne rond het pak sloeg goed aan. Reinier Steures: “We hebben er een kleine campagne omheen gebouwd via het FD. En al onze klanten dragen ’m inmiddels.”

Groei met behoud van identiteit

De ambities blijven onverminderd groot. Reinier Steures: “Het kan nog veel beter. Klanten moeten er ook klaar voor zijn. En dat is ook een kwestie van client servicing: hoe neem je ze mee, hoe leid je ze op?”

Over zijn filosofie is hij helder. Reinier Steures: “Als het goed gaat, moet je het ook kunnen uitgeven.”

Bekijk de video hier:

www.natwerk.nl

Marketing Report TV is powered by Bruut en Abovo Maxlead

Bruut is dé one-stop-shop voor videocontent! Van strategie tot creatie, en van productie tot distributie. Wij doen het! Hoge kwaliteit video, slim en efficient gemaakt voor ieder scherm, dat is onze kracht. Met een hecht team van enthousiaste makers hebben maken we gepassioneerd content voor iedereen.

www.bruut.media

Wij zijn Abovo Maxlead; 230 specialisten in marketing en media, gevestigd in Hoorn en Oegstgeest. We zijn het grootste onafhankelijke marketing- en mediabureau van Nederland. We zijn eigenzinnig. Eigenzinnig in marketing en media.

Van een full funnel, crossmediale marketingcampagne tot een nieuwe website, en van een verse huisstijl tot een complete omnichannel marketingstrategie; we kunnen het allemaal voor je maken. We zijn continu op zoek naar de meest effectieve marketing- en mediamix, in nauwe samenwerking met onze klanten. Omdat we alle disciplines onder één dak hebben zijn de lijnen kort en kunnen we je optimaal bedienen. We kennen elke markt als onze broekzak.

www.abovomaxlead.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Folders zetten 86 procent van lezers aan tot actie

12-12-2025 | 11:37:00
Volgens het onderzoek in opdracht van Spotta leest ruim 90 procent van de Nederlanders van 18 jaar en ouder folders.

Frederique Rote: Waarom deze AI-kerstreclame misging

11-12-2025 | 15:57:00
Waarom vinden we pratende dieren in Pixar-films schattig, maar geeft deze reclame sommige mensen de kriebels? 

Eric Welles: Laten we creativiteit zaaien, geen paniek

10-12-2025 | 08:44:15
In de marketingbranche lijken onrust en doemscenario’s nooit ver weg. AI dat banen overneemt, bureaus die verdwijnen, creativiteit die onder druk staat.

Miljoenste mailing mijlpaal voor Spotta

05-12-2025 | 11:54:47
Na campagnes voor onder meer UberEats, AniCura en EuroParcs introduceert Spotta nu een alles-in-1 oplossing voor adverteerders.

Jeroen Oppatja: Groei door de kracht van creatie & tech

05-12-2025 | 08:33:00
Oppatja vertelt hoe VML in Nederland is opgebouwd, hoe het internationale netwerk dagelijks waarde toevoegt

Martijn Terbruggen: Wissel.nl maakt cadeaubonnen waardevast

04-12-2025 | 10:51:55
Terbruggen vertelt hoe het bedrijf uitgroeide tot marktleider, welke keuzes het maakte in marketing en hoe sportsponsoring een effectieve rol speelt

Mark Veenman: Metro geeft adverteerders een captive audience

01-12-2025 | 14:56:00
In het gesprek met Bas Vlugt vertelt Mark Veenman over het bereik van de metro’s, de kracht van digitale schermen en het vernieuwde buitenreclameonderzoek

The Family 2.0: door fusie ontstond ander type bureau

01-12-2025 | 12:20:00
Het gesprek laat zien hoe creativiteit en gedragswetenschap elkaar versterken en hoe de fusie leidde tot een bureau met een scherpere strategische basis.

Imco van Elk: Marketplaces worden strategisch belangrijk

01-12-2025 | 09:03:54
Tijdens het gesprek vertelt hij hoe marketplaces zijn uitgegroeid tot een volwassen onderdeel van de totale commerciële strategie

Anja Froeling: Selmore werkt aan bureau van de toekomst

27-11-2025 | 12:19:00
Froeling vertelt hoe Selmore zijn creatieve fundament behoudt, waarom guiding ideas belangrijker zijn dan ooit en hoe de samenwerking met DotControl moet leiden tot een bureau dat in Nederland nog niet bestaat.

Sjoerd van der Meijden: We maken contentcampagnes schaalbaar

27-11-2025 | 12:07:00
In het gesprek vertelt Van der Meijden hoe het smart content distribution platform Headline ontstond, waarom het redactionele contentcampagnes toegankelijker maakt en hoe zowel publishers als adverteerders profiteren van een transparant en schaalbaar model.

Timo Vrijenhoek: Spotta biedt merken sterk brievenbusbereik

27-11-2025 | 10:01:43
Vrijenhoek ziet dat veel adverteerders nog steeds denken aan het folderpakket, zonder zich te realiseren hoe breed het dienstenaanbod inmiddels is

Sanne van Kuijk: BUUT maakt financiële opvoeding makkelijker

26-11-2025 | 10:43:56
Van Kuijk vertelt hoe het concept is ontstaan, hoe jongeren en ouders het gebruiken en waarom de timing voor een bank als BUUT relevanter is dan ooit.

Daan Vrijsen: Strategie wordt steeds belangrijker in media

26-11-2025 | 08:42:44
Hij vertelt hoe de rol van media verandert, waarom klanten vaker de behoefte hebben aan een strategische partner en hoe zijn team meebeweegt met de markt

Thomas Hopman: Spotta transformeert brievenbusreclame

25-11-2025 | 15:18:00
Thomas Hopman, CCO van Spotta, spreekt met Bas Vlugt over de transformatie van brievenbusreclame, de digitalisering van consumentenvoorkeuren


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Marketing Week] Bob Koigi: marketeers verhogen digitale bestedingen in 2026

12-12-2025 | 12:00:24
Flexibiliteit in budgetten staat daarbij centraal: 85 procent verwacht ook in 2026 tussentijdse bijstellingen.

Fightclub zet mens centraal in campagne Hulphond Nederland

12-12-2025 | 09:19:11
De campagne laat zien wat hulphonden betekenen voor mensen die dagelijks leven met PTSS, epilepsie of andere beperkingen.

[Vacancy] Cheil Benelux has a position for Medior Strategist / Strategy Manager

12-12-2025 | 08:53:00
Cheil Benelux is directly looking for Medior Strategist / Strategy Manager - Hybrid | Amsterdam

[Vacatures] AndAgency Amsterdam zoekt een Senior PR & Events Manager

12-12-2025 | 08:02:00
AndAgency Amsterdam is per direct op zoek naar Senior PR & Events manager - Fulltime · Amsterdam

[Vacatures] AndAgency Amsterdam zoekt een Senior Paid Social Specialist

12-12-2025 | 07:47:00
AndAgency Amsterdam is per direct op zoek naar Senior Paid Social Specialist - Fulltime · Amsterdam
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.