Politiek wil gratis versie NLZiet; onduidelijk hoe

De Tweede Kamer wil dat er een gratis versie komt van NLZiet. Dit blijkt uit een aangenomen motie waarin de regering verzocht wordt om met alle betrokken partijen in gesprek te gaan om ervoor te zorgen dat alle gratis content van RTL Nederland, Talpa Network en NPO ook via een gratis variant van NLZiet te zien zal zijn.

NLZiet is de on-demanddienst van NPO, RTL Nederland en Talpa Network die de lineaire zenders en on demand content van NPO, RTL Nederland, Talpa Network, regionale zenders, VRT en andere content aanbiedt voor 7,95 euro per maand.

Het is onduidelijk of en hoe een gratis dienst er dan uit moet komen te zien. Met of zonder lineaire zenders, hoelang er teruggekeken kan worden en welk aanbod van NPO, RTL Nederland en Talpa Network daar onderdeel van kan zjin. Sowieso is het onduidelijk of RTL Nederland doorgaat met het aanbieden van gratis aanbod gezien de aankondiging RTL XL op te heffen en of kosteloos aanbod beschikbaar blijft via RTL.nl.

Reacties

Kamerleden en hun woordvoerders hebben niet gereageerd op vragen van Marketing Report. NLZiet wil geen commentaar geven over het verzoek vanuit de politiek en ook Talpa Network en RTL Nederland gaan niet in op vragen hierover.

Namens de Raad van Bestuur van de NPO stelt een woordvoerder in reactie dat het in eerste instantie aan de staatssecretaris is om nu te bepalen wat ze doet met de aangenomen motie rond NLZiet. Zoals mevrouw Uslu al aangaf in haar eerste beantwoording is het aan de drie partijen binnen NLZiet (Naast NPO, ook Talpa en RTL) om keuzes te maken over de abonnementsvormen. Een beslissing over een eventuele gratis variant is volgens de woordvoerder nog niet genomen. De NPO voert de gesprekken hierover uiteraard eerst met de partners binnen NLZiet.

Staatssecretaris Gunay Uslu (D66) van Cultuur en Media zei in het voorafgaande debat in de Tweede Kamer dat het een onafhankelijke afweging is van de bedrijven die betrokken zijn bij NLZiet en zei niet te willen treden in de bedrijfsvoering van NLZiet en dat het aan de partijen zelf is om de samenwerking verder vorm te geven en te beslissen over de abonnementsvormen. Wel zei de staatssecretaris in gesprek te gaan met alle deelnemende partijen.

www.nlziet.nl
www.tweedekamer.nl
www.rijksoverheid.nl

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bob Koigi: De ontwikkelingen die 2025 hebben gedefinieerd

19-12-2025 | 12:46:00
AI wordt in rap tempo de bepalende kracht achter de transformatie van marketing­leadership en prioriteiten voor 2026.

Philips zet refurbished producten centraal met Back Friday

19-12-2025 | 12:41:00
Philips Personal Health heeft Back Friday gelanceerd, een initiatief dat twee weken na Black Friday aandacht vraagt voor de hoeveelheid retouren

NS geeft jongeren 40 procent korting op treinreizen

19-12-2025 | 12:32:00
NS ontwikkelde de campagne samen met TBWA\NEBOKO. Met een lichte toon wil NS ouders helpen hun taxi-rol los te laten

SuperRebel en Bruut ontwikkelen Europese campagne voor Goliath Games

18-12-2025 | 22:53:05
SuperRebel Agency en Bruut hebbben een Europese online campagne ontwikkeld voor Goliath Games en het kaartspel Shit Happens

CANAL+ zet cinema centraal in campagne TANGO

18-12-2025 | 11:22:00
Met de campagne benadrukt het concern zijn langdurige band met de filmindustrie en positioneert het zich als partner binnen het creatieve proces van film.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.