PIM Trendrapport 2024: De Clash van het zijn

Het Platform Innovatie Marketing (PIM) heeft het 19e PIM Trendrapport geopenbaard onder de titel De Clash van het zijn. Het Trendrapport verkent de dynamische en vaak tegenstrijdige culturele stromingen die hedendaags consumentengedrag vormen, essentieel voor toekomstige groei en innovatie in marketing en bedrijfsvoering.

Het belang van het PIM Trendrapport

Martine de Vries, Senior Manager Markets, Energy & Natural Resources bij KPMG en Irma Bollen, Chief Marketing Officer a.i. at bij Valor en bestuursleden van PIM: “Bij PIM geloven we sterk dat succesvolle marketing en innovatie beginnen met een scherpe blik op de wereld om ons heen. Ons jaarlijkse Trendrapport gaat verder dan alleen shareholdersbehoeften; het weerspiegelt maatschappelijke ontwikkelingen en vertaalt deze naar praktische actiepunten. Zo stellen we marketeers in staat om op alle niveaus - maatschappelijk, in de markt en binnen hun organisatie - echt impact te maken.”

PIM Trendrapport 2024

PIM benadrukt dat het in zijn optiek cruciaal is om niet alleen op de hoogte te zijn van verschuivingen op macro en maatschappelijk niveau, maar ook om er een stap voor te blijven.

Daarbij gaat het volgens PIM om technologische ontwikkelingen, maar ook het volgens deze branchevereniging moeten omarmen van een diverse en inclusieve maatschappij. De wijzigingen van consumententypologieën zorgen daarbij in de optiek van PIM niet alleen voor bedrijfsuitdagingen, maar ook voor complexe klantenuitdagingen, doordat gedrag doordrenkt is met tegenstrijdigheden.

Kristel Vanderlinden, oprichter en eigenaar van Futurekind: “Het PIM Trendrapport 2024 biedt een krachtige samenvatting van deze tijdgeest: de paradoxaalheid van gedrag, mens-zijn en mens-voelen vertaald in alfatrends en betatrends – als beweging en tegenbeweging.

Tegenstrijdige culturele signalen die veranderingen een stap voor blijven, de noodzakelijke transformatie voor toekomstige groei vormgeven en nieuwe perspectieven bieden op de uitdagingen waarmee individuen, bedrijven en de samenleving worden geconfronteerd.”

Battle of the trend clashes

Volgens Kristel Vanderlinden leven we in een zodanige paradoxale wereld dat ons menselijk gedrag doorweven is met tegenstrijdigheden. De alfa- en betatrends waar Kristel op doelt geven de tijdgeest weer van mens-zijn en mens-voelen in de huidige maatschappij, gevoed door de vele economische en ecologische crises, oorlogen, inflatie en technologische versnelling. Dit leidt in het PIM Trendrapport 2024 tot de clash van zes trends; drie alfatrends versus drie betatrends:

Middelmatigheid Troef versus Extreme, Human Value Experience versus Customer Leugen Clash en De Toekomst is Vrouwelijk versus De Nieuwe Masculiniteit.

Het volledige PIM Trendrapport 2024 is hier te downloaden.

www.pimonline.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Dovida kiest Draft Digital als strategisch marketingpartner

04-09-2025 | 08:00:00
Dovida, aanbieder van persoonsgerichte thuiszorg, gaat samenwerken met marketingbureau Draft Digital om de merknaam in de Nederlandse markt te positioneren

Brandmerck & Okkinga Communicatie versterkt leiderschapsteam

03-09-2025 | 09:37:46
Brandmerck & Okkinga Communicatie versterking in de directie met de toetreding van Timo Weda.

[Vacatures] Global Media & Entertainment zoekt een Business Controller

03-09-2025 | 08:00:00
Global Media & Entertainment is per direct op zoek naar Business Controller (40 uur)

Ruigrok: klantreis als strategisch kompas voor organisaties

01-09-2025 | 17:22:00
Onderzoeks- en adviesbureau Ruigrok heeft de whitepaper Regie op de Customer Journey gepubliceerd.

KPMG: marketing moet strategische groeimotor zijn

01-09-2025 | 15:29:48
KPMG heeft het rapport Making Marketing Matter uitgebracht. Daarin staat hoe organisaties marketing kunnen inzetten als strategische groeimotor
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

NRC lanceert campagne over houvast in een wereld vol ruis

03-09-2025 | 14:35:00
NRC is gestart met een campagne die inspeelt op de effecten van de overvloed aan nieuws en desinformatie. De campagnefilm is ontwikkeld met We Agency

[Vacancy] Kinesso zoekt een Programmatic Consultant

03-09-2025 | 09:09:00
Kinesso is per direct op zoek naar Programmatic Consultant - Amsterdam

Natwerk en AM ontwikkelen campagne rond leefomgevingen

02-09-2025 | 15:39:00
Met de campagne wil AM laten zien hoe het bedrijf kijkt naar de mogelijkheden van gebiedsontwikkeling en hoe leefomgevingen met maatschappelijke waarde kunnen worden gecreëerd.

Persuade ontwikkelt campagne voor betaalbare diamant Zeeman

02-09-2025 | 14:38:00
De campagne moet laten zien dat diamanten niet altijd duur hoeven te zijn en maakt de vaak ondoorzichtige markt toegankelijker.

Hart Voor De Zaak ontwikkelt campagne voor ZZUPER

02-09-2025 | 12:11:00
Met de slogan Fiks je dikke noodbuffer worden vakmensen als timmermannen, metselaars en installateurs gewezen op de risico’s van langdurige uitval.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.