PIM Trendrapport 2024: De Clash van het zijn

Het Platform Innovatie Marketing (PIM) heeft het 19e PIM Trendrapport geopenbaard onder de titel De Clash van het zijn. Het Trendrapport verkent de dynamische en vaak tegenstrijdige culturele stromingen die hedendaags consumentengedrag vormen, essentieel voor toekomstige groei en innovatie in marketing en bedrijfsvoering.

Het belang van het PIM Trendrapport

Martine de Vries, Senior Manager Markets, Energy & Natural Resources bij KPMG en Irma Bollen, Chief Marketing Officer a.i. at bij Valor en bestuursleden van PIM: “Bij PIM geloven we sterk dat succesvolle marketing en innovatie beginnen met een scherpe blik op de wereld om ons heen. Ons jaarlijkse Trendrapport gaat verder dan alleen shareholdersbehoeften; het weerspiegelt maatschappelijke ontwikkelingen en vertaalt deze naar praktische actiepunten. Zo stellen we marketeers in staat om op alle niveaus - maatschappelijk, in de markt en binnen hun organisatie - echt impact te maken.”

PIM Trendrapport 2024

PIM benadrukt dat het in zijn optiek cruciaal is om niet alleen op de hoogte te zijn van verschuivingen op macro en maatschappelijk niveau, maar ook om er een stap voor te blijven.

Daarbij gaat het volgens PIM om technologische ontwikkelingen, maar ook het volgens deze branchevereniging moeten omarmen van een diverse en inclusieve maatschappij. De wijzigingen van consumententypologieën zorgen daarbij in de optiek van PIM niet alleen voor bedrijfsuitdagingen, maar ook voor complexe klantenuitdagingen, doordat gedrag doordrenkt is met tegenstrijdigheden.

Kristel Vanderlinden, oprichter en eigenaar van Futurekind: “Het PIM Trendrapport 2024 biedt een krachtige samenvatting van deze tijdgeest: de paradoxaalheid van gedrag, mens-zijn en mens-voelen vertaald in alfatrends en betatrends – als beweging en tegenbeweging.

Tegenstrijdige culturele signalen die veranderingen een stap voor blijven, de noodzakelijke transformatie voor toekomstige groei vormgeven en nieuwe perspectieven bieden op de uitdagingen waarmee individuen, bedrijven en de samenleving worden geconfronteerd.”

Battle of the trend clashes

Volgens Kristel Vanderlinden leven we in een zodanige paradoxale wereld dat ons menselijk gedrag doorweven is met tegenstrijdigheden. De alfa- en betatrends waar Kristel op doelt geven de tijdgeest weer van mens-zijn en mens-voelen in de huidige maatschappij, gevoed door de vele economische en ecologische crises, oorlogen, inflatie en technologische versnelling. Dit leidt in het PIM Trendrapport 2024 tot de clash van zes trends; drie alfatrends versus drie betatrends:

Middelmatigheid Troef versus Extreme, Human Value Experience versus Customer Leugen Clash en De Toekomst is Vrouwelijk versus De Nieuwe Masculiniteit.

Het volledige PIM Trendrapport 2024 is hier te downloaden.

www.pimonline.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Markteffect: Waarom een marketingplan onmisbaar is voor 2026

23-09-2025 | 14:22:45
Een sterk marketingplan helpt om structuur aan te brengen en gericht te werken aan doelen voor 2026.

Tom Dijk: Rebranding is vaak een stuk complexer dan het lijkt

23-09-2025 | 08:30:00
RGN is een bureau dat sinds 1997 bestaat en gespecialiseerd is in rebranding en merkimplementatie. We spreken met Tom Dijk, Managing Partner bij RGN, over hun aanpak, internationale projecten en het belang van merkconsistentie

Bob Koigi: Creators leiden marketinginvesteringen

19-09-2025 | 09:26:39
CMO's wedden erop dat de geloofwaardigheid en het bereik van creators merkwaarde, handel en loyaliteit effectiever zullen opleveren dan traditionele media.

Ruigrok: Customer journey vraagt om meer dan data

17-09-2025 | 16:06:03
Onderzoeksbureau Ruigrok onderzoek & advies publiceert een whitepaper die organisaties helpt om verder te kijken dan cijfers.

[Vacatures] Abovo Maxlead zoekt een Performance Strateeg

16-09-2025 | 08:16:00
Abovo Maxlead is per direct op zoek naar een Performance Strateeg
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Joe Public lanceert introductiecampagne voor BUUT

24-09-2025 | 11:24:36
Centraal staat het werken met potjes, waarmee gebruikers eenvoudig budgetten kunnen maken en inzicht krijgen in inkomsten en uitgaven.

[Vacatures] Alfred zoekt een Senior Producer

24-09-2025 | 08:00:00
Alfred  is per direct op zoek naar een Senior Producer - Full-time · Amsterdam

SuperRebel.Agency ontwikkelt internationale merkfilm VGP

23-09-2025 | 11:01:42
Het project vormt het centrale onderdeel van een campagne die deze week in achttien landen start

[Vacatures] DPG Media zoekt een Redacteur Video Qmusic

23-09-2025 | 09:27:00
DPG Media is per direct op zoek naar Redacteur Video Qmusic - Amsterdam

Joe Public en ALDI benadrukken bekroonde kwaliteit in campagne

23-09-2025 | 09:04:00
Joe Public Amsterdam heeft voor ALDI een vervolg ontwikkeld in de Fans van Voordeel-campagne.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.