Piet Hein Smit krijgt 350.000 euro van Candid na conflict over overname XXS

Uit het recente jaarverslag blijkt dat Candid in 2024 een verlies van 3,6 miljoen euro leed

Candid moet oud-reclamemaker Piet Hein Smit naar schatting 350.000 euro betalen voor zijn aandelen in XXS, het opgeheven bureau dat onder meer werkte voor HEMA, EasyJet en het Rode Kruis. De rechtbank Amsterdam oordeelde dat Candid ten onrechte probeerde Piet Hein Smit verantwoordelijk te stellen voor het mislukken van de overname van XXS in 2019.

Candid betaalde was in 2019 bij de overname overgeengekomen 3 mljoen euro te  betalen voor de overname (toen voor Piet Hein Smit, Jose Evers en Map van Arem), aandelen in Candid ter waarde van 1,5 miljoen euro en (een) van het resultaat afhankelijke uitgestelde betaling(en) oftewel winstdeling.

Geen bewijs voor disfunctioneren

Na de overname botsten Candid en de oprichters van XXS over de koers van het bureau. Nadat in maart 2020 de oprichtende directeuren waren vervangen, keerde Piet HeinSmit in 2021 terug als Managing Director, maar XXS bleef worstelen. Candid stelde dat Smit ongeschikt was en zijn werk slecht deed en werd een bad leaver genoemd waarbij negatieve ervaringen van klanten weren gebruikt als bewijs waaronder die van het Rode Kruis. Piet Hein Smit wist met bewijsstukken aan te tonen dat deze beweringen feitelijk onjuist waren en klanten juist tevreden met hem waren.

De rechtbank verwierp dan ook de bewering van Candid: er is volgens de rechter geen enkel bewijs voor disfunctioneren. Klanten en interne communicatie bevestigen immers het tegendeel.

XXS-mede-oprichters Jose Evers en Map van Arem verlieten het bedrijf in 2020 en gingen door met hun eigen bureaus/ZZP-bedrijven  (Brand Harmony respectievelijk The Leading Society, The Changery en Today is Greenday). Zij hebben in oktober 2020 hun deel afgewikkeld met Candid.

Strategische fouten bij Candid

Volgens de rechter ligt het falen van XXS eerder aan strategische fouten en interne onrust bij Candid, gecombineerd met de coronacrisis. De rechter acht Smit een good leaver en kent hem 75 procent van de waarde van zijn aandelen toe, die circa 350.000 waard zijn. Candid wilde slechts 10 procent betalen, Piet Hein Smit wilde100 procent oftewel 460.000 euro. XXS wilde daarbij 4.800 betalen voor uitgevoerde werkzaamheden als managementvergoeding; Piet Hein Smit wilde 37.100 euro; de rechtbank stelde dat de (inmiddels) betaalde 4.800 terecht is betaald en geen hogere vergoeding hoeft te worden betaald. 

Financiële problemen bij Candid

Uit het recente jaarverslag blijkt dat Candid in 2024 een verlies van 3,6 miljoen euro leed. Het bedrijf is sinds de oprichting in 2007 in handen van oprichters Gérard Ghazarian (president) en Youri van der Mijn (COO) Het eigen vermogen is inmiddels 18,3 miljoen euro negatief.

Door afspraken met financiers mag het bedrijf alleen nog investeren in initiatieven die direct bijdragen aan nieuwe opdrachten. De uitkoop van Smit voldoet daar niet aan, wat betaling bemoeilijkt. De rechtbank heeft in reactie op de financiele situatie van Candid gesteld dat Candid ervoor kan kiezen om een beroep te doen op bepaalde bepalingen in de oorspronkelijke overeenkomsten zodadt betaling aan Piet Hein Smit in 5 termijnen geschieden met telkens per jaar een betaling.

Reacties

Candid wil inhoudelijk niet op de uitspraak reageren zolang de mogelijkheid tot hoger beroep openstaat. Piet Hein Smit spreekt van een gerechtvaardigde uitkomst: Ik voel me volledig gerehabiliteerd."

www.candidplatform.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

WPP Media koppelt YouTube Creator Insights aan eigen tools

12-12-2025 | 12:06:00
Met deze stap wil het mediabedrijf meer transparantie, precisie en schaal brengen in creator-gedreven marketing voor internationale merken.

[Marketing Week] Bob Koigi: marketeers verhogen digitale bestedingen in 2026

12-12-2025 | 12:00:24
Flexibiliteit in budgetten staat daarbij centraal: 85 procent verwacht ook in 2026 tussentijdse bijstellingen.

Serviceplan introduceert House of Communication in het VK

11-12-2025 | 14:42:04
Met deze stap consolideert de groep zijn positie in de markt en wil het Britse klanten geïntegreerde dienstverlening bieden

[Vacatures] Springbok zoekt een SEA Consultant

11-12-2025 | 09:54:00
Springbok is per direct op zoek naar een SEA Consultant - Den Bosch

Rogier Croes Chief Strategy Officer STROOM

11-12-2025 | 09:39:00
Hij wordt verantwoordelijk voor de verdere ontwikkeling van de strategische koers van het mediabureau, de vertaling van de MediaCommerce-visie naar klanten en proposities, en het versnellen van innovatie op het snijvlak van media, creativiteit, technologie en AI.
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Dentsu Creative tekent voor eindejaarsfilm Rabobank

15-12-2025 | 16:13:14
Centraal staat de rol die de bank speelt op dagelijkse momenten die voor klanten van belang zijn.

Rebranding van Whello krijgt vorm via eigen merchandise

15-12-2025 | 12:01:51
De kledinglijn met abstracte designs maakt het merkverhaal zichtbaar op de werkvloer en versterkt het werkgeversmerk.

NOISE kiest user-generated aanpak in vuurwerkcampagne

15-12-2025 | 11:27:00
NOISE maakt onderdeel uit van het Only-netwerk en bestaat deze maand 20 jaar.

[Vacatures] Key Agency zoekt een Community Manager / Webcare Agent

15-12-2025 | 09:23:00
Key Agency is per direct op zoek naar een Community Manager / Webcare Agent - 5-15 uur per week - Remote

Bruut en Rraarr lanceren documentaire voor Over Morgen

15-12-2025 | 09:20:00
De campagne stelt de menselijke waarde van zorg centraal en toont het dagelijks werk van zorgmedewerkers van dichtbij.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Bas Vlugt

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.