Piet Hein Smit krijgt 350.000 euro van Candid na conflict over overname XXS

Uit het recente jaarverslag blijkt dat Candid in 2024 een verlies van 3,6 miljoen euro leed

Candid moet oud-reclamemaker Piet Hein Smit naar schatting 350.000 euro betalen voor zijn aandelen in XXS, het opgeheven bureau dat onder meer werkte voor HEMA, EasyJet en het Rode Kruis. De rechtbank Amsterdam oordeelde dat Candid ten onrechte probeerde Piet Hein Smit verantwoordelijk te stellen voor het mislukken van de overname van XXS in 2019.

Candid betaalde was in 2019 bij de overname overgeengekomen 3 mljoen euro te  betalen voor de overname (toen voor Piet Hein Smit, Jose Evers en Map van Arem), aandelen in Candid ter waarde van 1,5 miljoen euro en (een) van het resultaat afhankelijke uitgestelde betaling(en) oftewel winstdeling.

Geen bewijs voor disfunctioneren

Na de overname botsten Candid en de oprichters van XXS over de koers van het bureau. Nadat in maart 2020 de oprichtende directeuren waren vervangen, keerde Piet HeinSmit in 2021 terug als Managing Director, maar XXS bleef worstelen. Candid stelde dat Smit ongeschikt was en zijn werk slecht deed en werd een bad leaver genoemd waarbij negatieve ervaringen van klanten weren gebruikt als bewijs waaronder die van het Rode Kruis. Piet Hein Smit wist met bewijsstukken aan te tonen dat deze beweringen feitelijk onjuist waren en klanten juist tevreden met hem waren.

De rechtbank verwierp dan ook de bewering van Candid: er is volgens de rechter geen enkel bewijs voor disfunctioneren. Klanten en interne communicatie bevestigen immers het tegendeel.

XXS-mede-oprichters Jose Evers en Map van Arem verlieten het bedrijf in 2020 en gingen door met hun eigen bureaus/ZZP-bedrijven  (Brand Harmony respectievelijk The Leading Society, The Changery en Today is Greenday). Zij hebben in oktober 2020 hun deel afgewikkeld met Candid.

Strategische fouten bij Candid

Volgens de rechter ligt het falen van XXS eerder aan strategische fouten en interne onrust bij Candid, gecombineerd met de coronacrisis. De rechter acht Smit een good leaver en kent hem 75 procent van de waarde van zijn aandelen toe, die circa 350.000 waard zijn. Candid wilde slechts 10 procent betalen, Piet Hein Smit wilde100 procent oftewel 460.000 euro. XXS wilde daarbij 4.800 betalen voor uitgevoerde werkzaamheden als managementvergoeding; Piet Hein Smit wilde 37.100 euro; de rechtbank stelde dat de (inmiddels) betaalde 4.800 terecht is betaald en geen hogere vergoeding hoeft te worden betaald. 

Financiële problemen bij Candid

Uit het recente jaarverslag blijkt dat Candid in 2024 een verlies van 3,6 miljoen euro leed. Het bedrijf is sinds de oprichting in 2007 in handen van oprichters Gérard Ghazarian (president) en Youri van der Mijn (COO) Het eigen vermogen is inmiddels 18,3 miljoen euro negatief.

Door afspraken met financiers mag het bedrijf alleen nog investeren in initiatieven die direct bijdragen aan nieuwe opdrachten. De uitkoop van Smit voldoet daar niet aan, wat betaling bemoeilijkt. De rechtbank heeft in reactie op de financiele situatie van Candid gesteld dat Candid ervoor kan kiezen om een beroep te doen op bepaalde bepalingen in de oorspronkelijke overeenkomsten zodadt betaling aan Piet Hein Smit in 5 termijnen geschieden met telkens per jaar een betaling.

Reacties

Candid wil inhoudelijk niet op de uitspraak reageren zolang de mogelijkheid tot hoger beroep openstaat. Piet Hein Smit spreekt van een gerechtvaardigde uitkomst: Ik voel me volledig gerehabiliteerd."

www.candidplatform.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Media Reverse en Habufa lanceren XOOON-campagne op tv

30-10-2025 | 16:09:00
In de najaarscampagne van XOOON, onderdeel van Habufa Meubelen, staat de huiskamer centraal.

ReumaNederland kiest Media Reverse voor mediaplanning

30-10-2025 | 14:58:20
De samenwerking is gericht op het vergroten van de merkbekendheid en het activeren van doelgroepen via relevante mediakanalen.

Initiative wint Elanco-pitch in Nederland en België

30-10-2025 | 08:50:00
De keuze sluit aan bij Frankrijk, waar Elanco al met Initiative samenwerkt.

Paul Appelhof: AI-agents worden de shoppers van morgen

28-10-2025 | 16:22:00
De manier waarop we online winkelen verandert razendsnel. Waar Nederlandse consumenten hun zoektocht nu nog vooral beginnen via zoekmachines en marketplaces, staat een nieuw tijdperk voor de deur: dat van de autonome AI-assistent.

Bob Koigi: PR balanceert tussen AI en authenticiteit

24-10-2025 | 11:48:00
De pr-industrie bevindt zich op een kritiek punt en navigeert in een landschap waarin mediagedrag gefragmenteerd is
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Feestcampagne Coca-Cola combineert creatie en AI

05-11-2025 | 09:15:00
Coca-Cola start de campagne Refresh Your Holidays, waarin de mensen worden geëerd die achter de schermen de magie van de feestdagen mogelijk maken

Stukje Van Mij uitgeroepen tot beste PR-campagne

05-11-2025 | 08:44:08
De KPN-campagne Stukje Van Mij is tijdens de Global SABRE Awards uitgeroepen tot de beste PR-campagne ter wereld.

Melvin Woudenberg lanceert Growth Agency Gangmakers

05-11-2025 | 08:00:00
Het bureau combineert digital marketing, technologie en AI om bedrijven te helpen groeiplafonds te doorbreken.

[Vacatures] Crocodile Agency zoekt een Senior Strategist

05-11-2025 | 07:31:00
Crocodile Agency is per direct op zoek naar Senior Strategist - 32u-40u · Amsterdam

EssenceMediacom en StudioM ontwikkelen Dr. Oetker-campagne Willie’s Bakfeest

04-11-2025 | 17:01:00
Dr. Oetker en Stichting Jarige Job slaan opnieuw de handen ineen voor een campagne die draait om geven, samen bakken en het vieren van ieder kind.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Bas Vlugt

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.