Peter van Wijnaerde: Mediamagnaat en mayonaise voor merken

[Column] CMO Springbok Agency over het geheime recept van DPG Media

Ik laat me niet vaak betrappen op chauvinisme, maar sta me toe, ik laat me nu even gaan. Als Belg ben ik trots op ons kroonjuweel DPG Media. Ze zijn een feest voor de vrije pers en bruisend ondernemerschap. Ze zijn ook toonbeeld voor solide merk-vakmanschap.
Christian Van Thillo schreef: “Radio is je vriend en die maak je niet in een dag.” Geen poëzie, wel een zeldzaam pleidooi voor geduld. Van Thillo heeft het hart van een merkenbouwer. Zo kunnen er niet genoeg zijn, mensen die snappen dat merken maken tijd kost.

Toen DPG begin jaren 2000 Qmusic lanceerde in Vlaanderen, was het geen instant succes. De CEO van de Vlaamse publieke omroep sneerde dat er blijkbaar geen behoefte was aan commerciële radio. Maar Van Thillo en zijn team hielden vol. Pas na drie jaar begon de formule aan te slaan. “De mayonaise begon te pakken”, en hij pakte door.

Diezelfde volharding kwam naar Nederland, waar Qmusic ook niet meteen van de grond kwam. Vandaag zijn hun radiozenders goed voor 41,7 procent marktaandeel in België en 28,7 procent in Nederland. De advertentie-inkomsten via radio stegen met 15 procent. Komaan, dat verdient een applaus! 

En als iemand hetzelfde trucje twee keer na elkaar doet en het werkt, dan valt er iets te leren. In tegenstelling tot de content die soms klinkt als een ADHDer met een suikerpiek, draait succes van DPG niet om one hit wonders of virale content, maar om consistentie en visie. In een tijd waarin algoritmes bepalen wat we lezen en kijken, is het verfrissend om te zien dat een medium als radio, gebouwd op menselijke connectie, nog steeds floreert.

Liefde en respect

En zou het andere geheime recept niet weer eens gewoon liefde en respect kunnen zijn? Van Thillo noemt radio de verborgen parel van de media. Het is een medium dat niet alleen informatie brengt, maar ook een gevoel van gemeenschap creëert. En dat doen ze consistent, met een Q-runnersclub, foute parties en verboden woorden-spelletjes. Je leeft vanzelf mee met het redactieleven op radio en socials.
De DPG-lessen over merkenbouw en ondernemerschap zijn duidelijk. Investeer in langetermijnrelaties met je publiek. Het draait allemaal om vertrouwen, authenticiteit en volharding.
Dus als je nog eens teleurgesteld bent door virale tactics en gebrek aan snelle winst, denk dan aan de mayonaise van Van Thillo. Deel van het recept is gewoon blijven kloppen tot het pakt.

 

Peter Van Wijnaerde, CMO bij Springbok / Joe Public, bouwt aan the full package agency voor de allround CMO. Een agency-Belg met een brede blik, die graag ommetjes maakt in andere sectoren en landen.

www.springbok.nl

www.joepublic.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Waarom marketing vastloopt en hoe we daar in 2026 uitkomen

18-12-2025 | 13:06:00
Het einde van het jaar is traditioneel het moment van reflectie. Kijk ik terug op 2025 vanuit marketing, dan zie ik geen gebrek aan technologie maar een gebrek aan besluitvorming

Dawn ontwikkelt merkstrategie en campagne voor Greenpeace

14-12-2025 | 08:00:00
Greenpeace presenteert een merkcampagne die het werk van de organisatie breder en inhoudelijker in beeld brengt.

Bronzen Euro Effie maakt Joe Public Belgium’s Most Effective Agency

11-12-2025 | 09:55:00
Joe Public heeft een Bronzen Euro Effie gewonnen voor de Stream Big-campagne van VTM GO in de Best of Europe-categorie.

[Vacatures] Springbok zoekt een SEA Consultant

11-12-2025 | 09:54:00
Springbok is per direct op zoek naar een SEA Consultant - Den Bosch

[Vacatures] Springbok zoekt een CRM Consultant

11-12-2025 | 09:29:00
Springbok is per direct op zoek naar een CRM Consultant - Den Bosch


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bob Koigi: De ontwikkelingen die 2025 hebben gedefinieerd

19-12-2025 | 12:46:00
AI wordt in rap tempo de bepalende kracht achter de transformatie van marketing­leadership en prioriteiten voor 2026.

Philips zet refurbished producten centraal met Back Friday

19-12-2025 | 12:41:00
Philips Personal Health heeft Back Friday gelanceerd, een initiatief dat twee weken na Black Friday aandacht vraagt voor de hoeveelheid retouren

NS geeft jongeren 40 procent korting op treinreizen

19-12-2025 | 12:32:00
NS ontwikkelde de campagne samen met TBWA\NEBOKO. Met een lichte toon wil NS ouders helpen hun taxi-rol los te laten

SuperRebel en Bruut ontwikkelen Europese campagne voor Goliath Games

18-12-2025 | 22:53:05
SuperRebel Agency en Bruut hebbben een Europese online campagne ontwikkeld voor Goliath Games en het kaartspel Shit Happens

CANAL+ zet cinema centraal in campagne TANGO

18-12-2025 | 11:22:00
Met de campagne benadrukt het concern zijn langdurige band met de filmindustrie en positioneert het zich als partner binnen het creatieve proces van film.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Laura Heerlien

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.