Paul Boots: Spelen is creëren bij IRON Films

[Marketing Report TV] Virtual Production Consultant over vrijheid in filmproductie

Paul Boots is Virtual Production Consultant bij IRON Films. Hij vertelt aan Peter Wybenga hoe de filmwereld dankzij technologische ontwikkelingen sneller en creatiever is geworden, zonder de essentie van samen spelen en creëren te verliezen.

Paul Boots noemt het zijn evangelie: de vrijheid om samen te spelen: “Dat is eigenlijk het evangelie van film maken, van producties maken. Door de digitalisering hebben we de vrijheid gekregen om samen te kunnen spelen. Spelen is creëren en maken. Gezamenlijk van idee naar uitvoering gaan. Dat is waar het om draait.”

Bij IRON Films staat het zo snel mogelijk vertalen van een idee naar een visueel beeld centraal. Paul Boots: “Wat we in animatie en film met visual effects altijd deden, was zo snel mogelijk van het woord naar het beeld gaan. Dan kijken we allemaal naar hetzelfde plaatje. Meningen verschillen nog steeds, maar daardoor ontstaat een interessante dynamiek. Het creatieproces wordt er vloeiender en prettiger door. Ik word daar heel blij van.”

Evolutie, geen revolutie

De enorme technologische sprongen ziet Paul Boots niet als revolutie, maar als een geleidelijk proces: “Er was een revolutie, maar die ligt al ver achter ons: de uitvinding van telecommunicatie en de computer, begin vorige eeuw. Dat waren de echte revoluties. Wat we nu meemaken, is de uitwerking daarvan. De digitalisering raakt inmiddels alle vakgebieden. Mensen proberen dingen uit, technische barrières verdwijnen, en we leven nu in een soort enorme digitale gereedschapskist waarin we met elkaar kunnen creëren en steeds nieuwe manieren van werken ontdekken. Dat noem ik convergentie.”

De snelheid van werken is volgens Boots een groot voordeel: “Ik ben ongeduldig en tegelijkertijd heel geduldig. Het mooie is dat je snel resultaat ziet. Ik vergelijk het vaak met werken met klei: je pakt iets vast, geeft het vorm, vindt het niks, verandert het meteen, en dat doe je nu niet meer alleen, maar samen. Dat maakt het ontzettend leuk.”

Snelheid en realistische budgetten

De nieuwe werkwijzen bieden ook praktische voordelen, bijvoorbeeld voor het managen van budgetten. Paul Boots: “De mogelijkheid om snel een plan te maken en daarmee ook een realistisch budget op te stellen, is echt heel prettig.”

Volgens Boots worden klanten zo ook nauwer betrokken bij het creatieve proces. “Het is het samensmelten van allerlei partijen die vroeger na elkaar werkten. De barrières verdwijnen. Er zijn geen vaste patronen meer, geen vaste wetmatigheden. Het biedt bedrijven, klanten en individuen de kans om hun eigen werkwijze te vinden.”

Meer rust dankzij samenwerking

Na bijna veertig jaar in het vak merkt Boots dat de technologische vooruitgang hem rust heeft gebracht. Paul Boots: “Je wordt ouder, je werkt samen met jonge mensen die je ondersteunen. Je hoeft niet meer alles zelf te doen. Je kunt het bedenken en anderen maken het voor je. De techniek helpt daar enorm bij.”

Bekijk de video hier:

Marketing Report TV is powered by IRON Films en Abovo Maxlead

 

IRON Films is een creatief productiebedrijf gespecialiseerd in Virtual Production, Motion Control en visuele pre-productie. Vanuit onze Pop-Up studio's in Nederland (co)produceren we commercials voor televisie en online. We combineren technische expertise met creatieve visie en helpen organisaties bij de implementatie van toekomstgerichte productietechnieken, zoals led-volumes, real-time rendering en pre-visualisatie. Naast producties bieden we ook advies, trainingen en tools voor onderwijsinstellingen en mediaprofessionals.

 

Wij zijn Abovo Maxlead; 230 specialisten in marketing en media, gevestigd in Hoorn en Oegstgeest. We zijn het grootste onafhankelijke marketing- en mediabureau van Nederland. We zijn eigenzinnig. Eigenzinnig in marketing en media.

Van een full funnel, crossmediale marketingcampagne tot een nieuwe website, en van een verse huisstijl tot een complete omnichannel marketingstrategie; we kunnen het allemaal voor je maken. We zijn continu op zoek naar de meest effectieve marketing- en mediamix, in nauwe samenwerking met onze klanten. Omdat we alle disciplines onder één dak hebben zijn de lijnen kort en kunnen we je optimaal bedienen. We kennen elke markt als onze broekzak.

www.abovomaxlead.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

Maurice Kaan: Van regio naar impact met Abovo Maxlead

07-07-2025 | 10:13:00
De twee vestigingen in Hoorn en Oegstgeest, die in de loop der jaren organisch zijn gegroeid, zijn organisatorisch meer samengevoegd.

Hans Bauman: Gouden Accent bekroont 25 jaar Bob

07-07-2025 | 09:00:00
In gesprek met Bas Vlugt vertelt Hans Bauman over het winnen van een Gouden SAN Accent met de Bob-campagne, die dit jaar 25 jaar bestaat.

Joeri Jansen: Creativiteit begint bij evidence-based denken

07-07-2025 | 09:00:00
In gesprek met Peter Wybenga vertelt Joeri Jansen over de gedragswetenschappelijke basis van het werk bij Roorda

Antal van Pelt: Creativiteit doorbreekt taboes

04-07-2025 | 08:00:00
In gesprek met Bas Vlugt vertelt Antal van Pelt over de werkwijze van het onafhankelijke bureau, de kracht van merkbeloftes die bij een organisatie passen

Kyle Hassing: Van student naar Young Talent-genomineerde

04-07-2025 | 08:00:00
In gesprek met Bas Vlugt vertelt Antal van Pelt over de werkwijze van het onafhankelijke bureau, de kracht van merkbeloftes die bij een organisatie passen

Job Deibel: AI is geen doel maar een transformatietool

03-07-2025 | 10:56:00
In gesprek met Bas Vlugt vertelt Job Deibel over de expertise van DEPT op het gebied van AI en data, de transformatiekracht van technologie

Stephanie Broertjes: Efficiëntie door alles in-house

03-07-2025 | 08:00:00
In gesprek met Peter Wybenga vertelt Stephanie Broertjes over de unieke werkwijze van het creatieve productiehuis, de kracht van hechte samenwerking

Jonathan de Jong: Hoopvolle verhalen maken verschil

02-07-2025 | 12:08:00
In gesprek met Peter Wybenga vertelt Jonathan de Jong over zijn documentaire Human Forever, die hij samen met Teun Toebes maakte.

Marco van de Lisdonk: YouTube vraagt om precisie en data

02-07-2025 | 10:01:00
In gesprek met Bas Vlugt vertelt hij over de werkwijze van Channel Factory en het belang van brand safety en brand suitability op YouTube

Fiona Vanderbroeck: Merkbouw met creators is de toekomst

02-07-2025 | 09:44:02
Tijdens de WhitePaper Sessions op Cannes Lions 2025 delen topmarketeers hun inzichten over actuele marketingthema’s.

Lodewijk Varossieau: SuperRebel.Agency wordt sterker door fusie

01-07-2025 | 16:47:00
In gesprek met Bas Vlugt vertelt hij over de recente ontwikkelingen bij het bureau.

Nathalie Peters: Groei begint bij je eigen mensen

01-07-2025 | 09:50:00
In gesprek met Peter Wybenga vertelt ze over haar visie op het versterken van in-house marketingteams

Patrick Molleman: Retail en digitaal maken Global sterker

01-07-2025 | 09:28:00
In gesprek met Bas Vlugt vertelt hij over zijn overstap van de bureauwereld naar de out-of-home business, de transformatie van de sector

Yannick Colastica: Floryn is bondgenoot van de ondernemer

27-06-2025 | 10:55:21
Yannick Colastica vertelt in gesprek met Bas Vlugt over de snelle en technologisch gedreven aanpak van de mkb-financier.

Floris van de Weg: Amsterdam groeiend creatief VML-knooppunt

25-06-2025 | 11:10:00
In gesprek met Peter Wybenga in de bioscoop van Bruut vertelt hij over de positionering van VML, de internationale schaal van het bureau

Gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.