Patrick Petersen: MetaAI trekt stekker uit Wii Worlds

[Column] Patrick Petersen over de val van de metaverse en de opkomst van AI als privacymagneet

Meta heeft dus eindelijk ingezien dat niemand zijn werkdagen wil slijten als lowres-avatar zonder benen in een virtuele vergaderzaal die eruitzag als Wii Sports. De metaverse, ooit groots aangekondigd als “de toekomst van menselijk contact”, bleek vooral de toekomst van dure VR-brillen die voor een klein deel van de aankoopprijs op Marktplaats eindigen, naast hometrainers, fonduepannen en oude consoles.

Wat doe je als je megaproject is geflopt?

Juist: je zet er AI op en iedereen klapt weer.

De nieuwste daad in deze grote herpositioneringsuitverkoop is dat moederbedrijf Meta Limitless koopt. Dat zijn de makers van een hippe AI-kettinghanger die gesprekken opneemt. VR-headset afgezet, afluistermedaillon om, en dus massaal dezelfde inbreuk op privacy, maar nu met de glans van kunstmatige intelligentie. Limitless stopt met hardware, duwt zijn gebruikers gratis het Unlimited-abonnement in en sluit over een jaar de deur. Zo wordt de toekomst gebouwd: met aftellen, schimmige abonnementen en annuleren.

De software, Rewind, nam je hele computergedrag op zodat je alles kon terugzien – van gênante Google-zoekopdrachten tot dat bericht dat je drie keer herschreef. Handig natuurlijk: met VR kon je je met de zogenoemde metaverse isoleren van de echte wereld, maar AI kan die nu in detail bijhouden en analyseren. De brillen gaven letterlijk hoofdpijn in de echte wereld; een upgrade dus van virtuele fantasiehoofdpijn naar dataverzamelhoofdpijn.

Meta zelf had ooit VR-werelden beloofd waarin je zou werken, leven en misschien zelfs dansen, maar dat is inmiddels vervangen door AI-assistenten die al die dingen voor je herinneren, beslissen en suggereren.

Waarom een digitale avatar onderhouden, terwijl je een AI kunt trainen die beter weet wat je denkt dan jijzelf?

Zuckerberg heeft gewoon die avatar-Wii-benen teruggebracht, maar nu onder de vorm van datasets. De metaverse is passé; AI is het nieuwe black, totdat dit ook weer wordt vervangen door iets anders. Misschien quantum-holografische crypto-neuro-ervaringen. Maar tot die dag dragen we braaf onze AI-kralenketting terwijl Meta luistert. En dat is dan weer wél realiteit.

--

De ervaren en nuchtere Patrick Petersen  RDM MA MSc is AI- en digitalmarketingspecialist, gericht op businessautomatisering en ondernemer met zijn bureau AtMost(TV). Hij is auteur van meer dan twintig prijswinnende boeken over AI, marketing, online technologie en maatschappelijke ontwikkelingen. Bovenal is hij docent en spreker.

www.atmost.nl


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Patrick Petersen: Met AI-boek genomineerd voor AI Award

01-12-2025 | 10:52:00
We ondervragen de genomineerde MarketingReport-columnist Patrick Petersen die met zijn AI-creativiteit voor professionals kans maakt op een prijs.

Winactie: Generatieve AI voor professionals door Patrick Petersen

11-11-2025 | 13:18:01
Dit boek biedt een praktisch en actueel overzicht van alles wat je nodig hebt om AI in te zetten voor slimme contentcreatie

Patrick Petersen: GenAI is tovenarij met alcoholpromillage

04-11-2025 | 09:42:37
Terwijl half creatief Nederland nog in de ontkenningsfase zit (“AI? Dat doet toch niks écht origineels?”), dacht ik: laat ik eens helpen. Of stoken.

Patrick Petersen: De GenAI-gelofte

21-10-2025 | 11:09:47
We leven in het tijdperk van de GenAI-gelofte: alles sneller, slimmer, creatiever. Ik mocht er recentelijk een boek over schrijven voor professionals.

Patrick Petersen: Na de AI-bubble schijnt de zon

15-10-2025 | 08:30:00
Claims richting Midjourney en OpenAI, recente grote copyrightclaims richting Apple, maar toch vooral de groeiende angst in Silicon Valley dat de AI-bubble barst.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.