Patricia Sonius: NMO Crossmedia bundelt alle mediadata

[Interview] Director of Research NMO over het belang van één marktonderzoek

Onderzoeksorganisatie NMO zet een belangrijke stap richting het samenbrengen van alle mediadata in Nederland. Dit meldt Patricia Sonius-Kruiniger, Director of Research bij NMO, na afloop van de presentatie van NMO Online in gesprek met journalist David de Jong.

Patricia Sonius-Kruiniger: "Ik ben superblij dat we deze mijlpaal hebben bereikt. Het is namelijk een ontzettend belangrijke stap richting ons einddoel: het volledige mediagedrag van de Nederlandse consument in kaart brengen."

Grote techbedrijven meegenomen in bereiksonderzoek

Bij de presentatie werd duidelijk dat platforms als Meta, Google en Amazon voortaan worden meegenomen in het onderzoek. Volgens Sonius is dat mogelijk dankzij de meetmethoden van Ipsos en Kantar, waarmee ook non-tagged merken – merken zonder eigen meetcode – inzichtelijk worden gemaakt.

Patricia Sonius-Kruiniger: "Wij kunnen in principe alle merken meten die een bepaald bereik hebben, ook als ze zelf niet deelnemen aan het onderzoek. Dat kan dankzij de meetmethoden van Ipsos en Kantar. We noemen dat ook wel non-tagged merken."

Tegelijkertijd benadrukt zij het belang van actieve deelname van alle grote spelers.

Patricia Sonius-Kruiniger: "NMO is een onderzoek ván en vóór de hele markt. Daarom willen we uiteindelijk dat alle partijen, ook deze grote spelers, zich echt aansluiten als deelnemer. We zijn inmiddels in gesprek met een aantal van deze partijen en die gesprekken verlopen heel positief."

NMO Crossmedia bundelt alle mediadata

Naast de uitbreiding van NMO Online, werkt NMO aan NMO Crossmedia. Dit moet het overkoepelende totaalbeeld gaan bieden van mediagebruik in Nederland.

Patricia Sonius-Kruiniger: "NMO Crossmedia is geen apart onderzoek, maar het overkoepelende geheel dat wordt gebouwd op de bestaande datasets van alle deelonderzoeken. Die gaan we samenvoegen in één geïntegreerde dataset."

Eerste resultaten worden geëvalueerd

Volgens Patricia Sonius-Kruiniger is de eerste testset, gebaseerd op de data van het eerste kwartaal van 2024, inmiddels beschikbaar. Deze wordt momenteel samen met een expertgroep geëvalueerd.

Patricia Sonius-Kruiniger: "We willen wel dat deze set ook de gegevens van fase 2 bevat, dus daar werken we nog aan. We wachten bovendien op de afronding van VideoTotaal. De verwachting is dat Total Video er dit najaar zal zijn."

Kijk hier het interview:

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

NMO Luistercijfers juni 2025: Qmusic marktleider

09-07-2025 | 19:50:00
Marketing Report heeft de juni 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek. Hieruit blijkt dat Qmusic het marktleiderschap heeft behouden in alle doelgroepen. Bij de meeste radiostations is er sprake van stabilisatie met wat lichte schommelingen

Spotta en GfK presenteren folderbereik in gratis webinar

07-07-2025 | 11:48:15
Spotta organiseert op 4 september samen met GfK een webinar over het bereik van folders in Nederland.

[DutchMedia Podcast] Patricia Sonius te gast over NMO

20-06-2025 | 10:11:00
David de Jong en Taco Jelgersma maken in samenwerking met Audiohuis de tweewekelijkse DutchMedia Podcast. In deze podcast gaan zij in op actuele onderwerpen uit de wereld van media, marketing en telecom. Feiten en een mening met een bite

NMO Luistercijfers mei 2025: Qmusic overal marktleider

06-06-2025 | 15:31:13
Marketing Report heeft de mei 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek. Hieruit blijkt dat de ingevoerde minutenregistratie nauwelijks effect heeft op de cijfers

Marc Visch krijgt kritiek op NMO terug als een boemerang

23-05-2025 | 19:00:00
Marc Visch, hoofdredacteur en directeur van RTV Drenthe, krijgt in feite zijn kritiek (via Linkedin) op het NMO Luisteronderzoek  als een boemerang terug van het Nationaal Media Onderzoek

Gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.