Patricia Sonius: NMO Crossmedia bundelt alle mediadata

[Interview] Director of Research NMO over het belang van één marktonderzoek

Onderzoeksorganisatie NMO zet een belangrijke stap richting het samenbrengen van alle mediadata in Nederland. Dit meldt Patricia Sonius-Kruiniger, Director of Research bij NMO, na afloop van de presentatie van NMO Online in gesprek met journalist David de Jong.

Patricia Sonius-Kruiniger: "Ik ben superblij dat we deze mijlpaal hebben bereikt. Het is namelijk een ontzettend belangrijke stap richting ons einddoel: het volledige mediagedrag van de Nederlandse consument in kaart brengen."

Grote techbedrijven meegenomen in bereiksonderzoek

Bij de presentatie werd duidelijk dat platforms als Meta, Google en Amazon voortaan worden meegenomen in het onderzoek. Volgens Sonius is dat mogelijk dankzij de meetmethoden van Ipsos en Kantar, waarmee ook non-tagged merken – merken zonder eigen meetcode – inzichtelijk worden gemaakt.

Patricia Sonius-Kruiniger: "Wij kunnen in principe alle merken meten die een bepaald bereik hebben, ook als ze zelf niet deelnemen aan het onderzoek. Dat kan dankzij de meetmethoden van Ipsos en Kantar. We noemen dat ook wel non-tagged merken."

Tegelijkertijd benadrukt zij het belang van actieve deelname van alle grote spelers.

Patricia Sonius-Kruiniger: "NMO is een onderzoek ván en vóór de hele markt. Daarom willen we uiteindelijk dat alle partijen, ook deze grote spelers, zich echt aansluiten als deelnemer. We zijn inmiddels in gesprek met een aantal van deze partijen en die gesprekken verlopen heel positief."

NMO Crossmedia bundelt alle mediadata

Naast de uitbreiding van NMO Online, werkt NMO aan NMO Crossmedia. Dit moet het overkoepelende totaalbeeld gaan bieden van mediagebruik in Nederland.

Patricia Sonius-Kruiniger: "NMO Crossmedia is geen apart onderzoek, maar het overkoepelende geheel dat wordt gebouwd op de bestaande datasets van alle deelonderzoeken. Die gaan we samenvoegen in één geïntegreerde dataset."

Eerste resultaten worden geëvalueerd

Volgens Patricia Sonius-Kruiniger is de eerste testset, gebaseerd op de data van het eerste kwartaal van 2024, inmiddels beschikbaar. Deze wordt momenteel samen met een expertgroep geëvalueerd.

Patricia Sonius-Kruiniger: "We willen wel dat deze set ook de gegevens van fase 2 bevat, dus daar werken we nog aan. We wachten bovendien op de afronding van VideoTotaal. De verwachting is dat Total Video er dit najaar zal zijn."

Kijk hier het interview:

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

Joris van Lierop: NMO Online maakt beter plannen mogelijk

09-05-2025 | 10:32:00
NMO Online breidt uit met partijen als Meta (Facebook/Instagram, Alphabet (Google/YouTube) en Netflix. Daarmee ontstaat een vollediger beeld van het digitale bereik in Nederland

NMO Online meet big tech

09-05-2025 | 08:55:00
Bij de lancering van NMO Online worden platforms als Google, Whatsapp, Facebook en AliExpress ook meegenomen in de metingen

NMO Online start fase 2 online marktonderzoek met globals

08-05-2025 | 10:47:00
Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) heeft de tweede fase van NMO Online gelanceerd. Met deze  uitbreiding biedt NMO volgens eigen zeggen een nog vollediger en representatiever beeld van het online mediagebruik in Nederland

NMO Luistercijfers april 2025: Qmusic wint opnieuw

08-05-2025 | 10:28:03
Marketing Report heeft de april 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek. Hieruit blijkt dat de ingevoerde minutenregistratie nauwelijks effect heeft op de cijfers

Arjan Pomper gaat weer weg bij NMO; topfunctie elders

08-05-2025 | 00:26:00
Arjan Pomper zal per 1 juli 2025 weer vertrekken bij het Nationaal Media Onderzoek (NMO) waar hij in november 2024 tot algemeen directeur werd benoemd. Hij volgde Ton Schoonderbeek die in februari 2025 vertrok

Gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.