Patricia Sonius: NMO Crossmedia bundelt alle mediadata

[Interview] Director of Research NMO over het belang van één marktonderzoek

Onderzoeksorganisatie NMO zet een belangrijke stap richting het samenbrengen van alle mediadata in Nederland. Dit meldt Patricia Sonius-Kruiniger, Director of Research bij NMO, na afloop van de presentatie van NMO Online in gesprek met journalist David de Jong.

Patricia Sonius-Kruiniger: "Ik ben superblij dat we deze mijlpaal hebben bereikt. Het is namelijk een ontzettend belangrijke stap richting ons einddoel: het volledige mediagedrag van de Nederlandse consument in kaart brengen."

Grote techbedrijven meegenomen in bereiksonderzoek

Bij de presentatie werd duidelijk dat platforms als Meta, Google en Amazon voortaan worden meegenomen in het onderzoek. Volgens Sonius is dat mogelijk dankzij de meetmethoden van Ipsos en Kantar, waarmee ook non-tagged merken – merken zonder eigen meetcode – inzichtelijk worden gemaakt.

Patricia Sonius-Kruiniger: "Wij kunnen in principe alle merken meten die een bepaald bereik hebben, ook als ze zelf niet deelnemen aan het onderzoek. Dat kan dankzij de meetmethoden van Ipsos en Kantar. We noemen dat ook wel non-tagged merken."

Tegelijkertijd benadrukt zij het belang van actieve deelname van alle grote spelers.

Patricia Sonius-Kruiniger: "NMO is een onderzoek ván en vóór de hele markt. Daarom willen we uiteindelijk dat alle partijen, ook deze grote spelers, zich echt aansluiten als deelnemer. We zijn inmiddels in gesprek met een aantal van deze partijen en die gesprekken verlopen heel positief."

NMO Crossmedia bundelt alle mediadata

Naast de uitbreiding van NMO Online, werkt NMO aan NMO Crossmedia. Dit moet het overkoepelende totaalbeeld gaan bieden van mediagebruik in Nederland.

Patricia Sonius-Kruiniger: "NMO Crossmedia is geen apart onderzoek, maar het overkoepelende geheel dat wordt gebouwd op de bestaande datasets van alle deelonderzoeken. Die gaan we samenvoegen in één geïntegreerde dataset."

Eerste resultaten worden geëvalueerd

Volgens Patricia Sonius-Kruiniger is de eerste testset, gebaseerd op de data van het eerste kwartaal van 2024, inmiddels beschikbaar. Deze wordt momenteel samen met een expertgroep geëvalueerd.

Patricia Sonius-Kruiniger: "We willen wel dat deze set ook de gegevens van fase 2 bevat, dus daar werken we nog aan. We wachten bovendien op de afronding van VideoTotaal. De verwachting is dat Total Video er dit najaar zal zijn."

Kijk hier het interview:

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Verkoop Kantar Media aan H.I.G. Capital is een feit

19-08-2025 | 17:40:00
De overname werd in januari 2025 aangekondigd en is met non-cash componenten waaronder earn-out en investeringen gedaan.  

NMO Luistercijfers juli 2025: Qmusic blijft marktleider; op 13+ met NPO Radio 2

06-08-2025 | 18:34:00
Marketing Report heeft de juli 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek. Hieruit blijkt dat Qmusic het marktleiderschap heeft behouden in alle doelgroepen. Bij de meeste radiostations is er sprake van stabilisatie met wat lichte schommelingen

Britse BARB start met rapportage YouTube in Verenigd Koninkrijk

01-08-2025 | 15:37:00
Het Britse Joint Industry Comite BARB heeft voor het eerst de kijkcijfers gerapporteerd van YouTube-channels in het Verenigd Koninkrijk

NPO Start en Videoland doen mee aan NMO Kijkonderzoek

24-07-2025 | 13:45:00
NPO Start en Videoland doen vanaf de lancering van fase 2 van het NMO Kijkonderzoek mee aan de meting van de streamingdiensten

NMO Luistercijfers juni 2025: Qmusic marktleider

09-07-2025 | 19:50:00
Marketing Report heeft de juni 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek. Hieruit blijkt dat Qmusic het marktleiderschap heeft behouden in alle doelgroepen. Bij de meeste radiostations is er sprake van stabilisatie met wat lichte schommelingen


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Save the Children start merkcampagne met TBWA\NEBOKO

01-09-2025 | 11:18:00
De campagne wil Nederlanders laten zien dat ieder kind de potentie heeft om bij te dragen aan een betere toekomst.

Roorda en Achmed Akkabi werken samen tegen ronselpraktijken

01-09-2025 | 10:00:00
Fase twee van de publiekscampagne Vreemd of Verdacht? is gestart. De campagne waarschuwt jongeren voor criminelen

Jeugdfonds Sport & Cultuur start campagne Gewoon Mogelijk

01-09-2025 | 09:58:10
Met de campagne wil de organisatie ouders en verzorgers stimuleren een sport- of cultuurclub voor hun kind te kiezen, ook als er thuis onvoldoende geld is

Hart Voor De Zaak ontwikkelt campagne voor Matchis

01-09-2025 | 09:09:00
Met inzet van televisie, radio, social media en outdoormedia is dit een van de grootste wervingscampagnes die Matchis tot nu toe heeft gevoerd.

[Vacatures] NOSUCH zoekt een Marketing en Communicatie Manager

01-09-2025 | 08:54:00
NOSUCH is per direct op zoek naar een Marketing en Communicatie Manager - Rotterdam
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.