Parool Film Fest (PAFF) van start met Megalopolis en vele recente films

Parool Film Fest (PAFF) opende woensdag 2 oktober met de Nederlandse première van Megalopolis van de Amerikaanse regisseur Francis Ford Coppola (bekend van The Godfather en Acolypse Now).

Paff is een initiatief van Het Parool en distributeur September Film, waarbij het publiek van recente kwaliteitsfilms kan genieten die als voorpremière te zien zijn.

Het programma vormt een overzicht van de belangrijkste arthousefilms van het culturele seizoen 2024/2025. Hiermee presenteert Paff zich als podium voor auteursfilms; films waarin de hand van de regisseur duidelijk zichtbaar is.

Veel van de films zijn geselecteerd voor de grote filmfestivals van Berlijn, Cannes, Venetië en Toronto. The Outrun (van Nora Fingscheidt), Monsieur Aznavour (van Mehdi Idir) en Anora (van Sean Baker), Armand (van Halfdan Ullman Tøndel), Emilia Pérez (van Jacques Audiard), L'histoire de Souleymane (van Boris Lojkine) en La Cocina (van Alonso Ruizpalacios) zijn een greep uit het programma.

Naast de openingsfilm Megalopolis wordt de slotfilm Kneecap (van Rich Peppiatt) vertoond.

De films worden in Amsterdam vertoond in Cinecenter, FC Hyena, FilmHallen, Kriterion en Rialto de Pijp.

Randprogramma

Ook dit jaar heeft Paff filmmakers uitgenodigd om meer over hun films te vertellen en het publiek de kans te geven vragen te stellen. Daarnaast is Lidewijde Paris aanwezig met haar filmprogramma Hoe lees ik een film? om samen met de bezoekers een van de films uit het programma te analyseren.

De openingsfilm Megalopolis

Megalopolis is een film die gaat over de bouw van een utopische stad waar mensen gelukkig kunnen zijn na een verwoestende ramp. Ford Coppola werkte decennialang aan zijn droomproject, dat dit voorjaar een van de meest besproken films was op het festival van Cannes. De hoofdrollen worden gespeeld door Adam Driver en Nathalie Emmanuel. Ook Giancarlo Esposito, Aubrey Plaza, Shia LaBeouf, Jon Voight, Laurence Fishburne, Jason Schwartzman en Dustin Hoffman zijn te zien in de film.

Kneecap

PAFF sluit de achtste festivaleditie af met Kneecap van Rich Peppiatt. De muziekfilm is op zondag 6 oktober te zien in Het Ketelhuis, Cinecenter, FC Hyena, FilmHallen, Kriterion en Rialto de Pijp

Synopsis

Als het lot de verveelde muziekleraar JJ samenbrengt met de vrienden Naoise en Liam Óg, blijkt dit het begin van een ongekende Ierse hiphopact. Rappend in hun moedertaal breekt het rebelse raptrio Kneecap door en worden ze al snel het boegbeeld van een burgerrechtenbeweging die als doel heeft de Ierse taal te redden. Terwijl de discussie hierover in de publieke arena losbarst, doen politie en politici hun uiterste best het anarchistische trio de mond te snoeren. In deze razend originele seks-, drugs- en hiphopbiopic speelt Kneecap zichzelf en laten ze een wereldwijde strijdkreet horen ter verdediging van hun cultureel erfgoed.

Winnaar van de Next Audience Award op Sundance Film Festival en tevens de Ierse inzending voor de Oscars 2025. KNEECAP zal vanaf 21 november te zien zijn in de Nederlandse bioscopen.

Synopsisch van de te vertonen films tijdens PAFF

Anora

Op de slotavond van de 77ste editie van het festival van Cannes ging de belangrijkste prijs, de Gouden Palm voor beste film, naar Anora van de Amerikaanse indieprins Sean Baker, die in 2017 veel indruk maakte met The Florida Project.

Anora is een soort Assepoestervariant, maar dan met heel veel seks en drugs, over Ani (Mikey Madison), een stripper/lapdancer met een Oezbeekse grootmoeder, en Ivan (Mark Eidelstein), het door en door verwende zoontje van een Russische oligarch. Hij wil haar een week exclusief voor 10.000 dollar. Zij vraagt 15.000. Hij gaat akkoord. Zij zegt dat ze het ook wel voor 10.000 dollar had gedaan. Hij riposteert dat hij 30.000 dollar had gevraagd als hij haar was. Wat volgt is een doldrieste nachtelijke tocht langs casino’s in Las Vegas en clubs in alle uithoeken van New York, de thuisstad van Baker, die ook het scenario schreef en de montage deed.

Armand

Een alleenstaande moeder, een tikje extraverte actrice, wordt gesommeerd op school te verschijnen. Daar krijgt ze te horen dat haar 6-jarige zoontje Armand zich schuldig heeft gemaakt aan grensoverschrijdend gedrag. Althans, dat zegt zijn beste vriendje, en zijn ouders én de schoolleiding zijn geneigd hem te geloven.

Armand is het speelfilmdebuut van de jonge Noorse regisseur en scenarist Halfdan Ullmann Tøndel, een kleinzoon van de filmlegendes Ingmar Bergman en Liv Ullmann, en werd in mei op het festival van Cannes onderscheiden met de Camera d’Or, de prijs voor het beste debuut in alle programmaonderdelen. De imposante hoofdrol wordt gespeeld door de Noorse Renate Reinsve, die in 2021 in Cannes werd onderscheiden als beste actrice voor haar rol in Joachim Triers The Worst Person in the World. Het Amsterdamse Keplerfilm is coproducent; de Nederlandse inbreng bestaat uit de muziek van Ella van der Woude, de visual effects van Stefan Beekhuijzen en de make-up Evalotte Oosterop.

Emilia Pérez

Emilia Pérez van de Franse regisseur Jacques Audiard is een sprankelende, in Mexico gesitueerde ‘misdaad-musical’ over een kartelbaas die een geslachtsveranderende operatie ondergaat – niet om aan zijn vijanden of de politie te ontkomen, maar omdat hij het echt zo voelt. Met geweldige liedjes en choreografieën, die het verhaal niet onderbreken maar juist voortstuwen. Audiard balanceert op een dun koord, met een musical over zoiets tragisch als 100.000 vermiste en vermoorde Mexicanen, maar hij haalt het einde wonderwel, mede door de geweldige vertolkingen van de Amerikaanse Zoe Saldana, de Spaanse trans actrice Karla Sofia Gascón, de Amerikaanse zangeres en actrice Selena Gomez en de Mexicaanse actrice en danseres Adriana Paz. Zij kregen gevieren de prijs voor de beste actrice; Emilia Pérez werd onderscheiden met de Juryprijs.

L'Histoire de Soulemane

In L’Histoire de Souleymane zien we twee dagen uit het leven van Souleymane, een Guinese fietskoerier die zich tijdens zijn ritjes door Parijs voorbereidt op zijn asielgesprek door een verhaal in te studeren dat niet van hem is. Het gesprek met de OFPRA (het Franse bureau voor de bescherming van vluchtelingen en staatlozen) is de sleutel tot het verkrijgen van papieren, maar Souleymane is er niet klaar voor.

L’Histoire de Souleymane van de Franse regisseur Boris Lojkine kan worden gezien als vervolg op Hope (2014), zijn eerste fictiefilm waarmee hij de Prix SACD won van het Cannes-nevenprogramma Semaine de la critique. Lojkine baseerde het script, dat hij samen met Delphine Agut schreef, op de verhalen die hij hoorde van echte bezorgers, waarin de kwestie van de papieren steevast terugkwamen.

De documentair ogende fictiefilm werd met een kleine crew opgenomen in Parijs, de fietsscènes zijn gefilmd vanaf andere fietsen. Hoofdrolspeler Abou Sangare (23), die zeven jaar eerder in Frankrijk was aangekomen, en zonder papieren werkt als monteur, werd op het afgelopen festival van Cannes voor zijn intense, ontroerende vertolking door de Un certain regard-jury onderscheiden met de prijs voor de beste acteur. L’Histoire de Souleymane kreeg ook de Prix de Jury.

La Cocina

La Cocina is een nieuw, zeer smakelijk hapje in de lange lijst geslaagde films en series die zich afspelen in de keuken. De Mexicaans-Amerikaanse productie van de Mexicaanse regisseur Alonso Ruizpalacios, losjes gebaseerd op het toneelstuk The Kitchen (1957) van de Britse toneelschrijver (en voormalig kok) Arnold Wesker, is gesitueerd in The Grill, een tourist trap op Times Square, New York, waar mensen van heinde en verre de lunch gebruiken. Terwijl er een constante stroom bestellingen binnenkomt, worden alle werknemers – de meesten zijn illegale immigranten – een voor een ondervraagd omdat er geld is verdwenen uit de kassa.

De enorme cast bestaat uit fijne, zeer diverse acteurs, onder wie Raúl Briones, Raúl Briones Carmona, Rooney Mara, Anna Diaz, Motell Foster, Oded Fehr, Lee R. Sellars, Eduardo Olmos en Spenser Granese. De film is geschoten in gloedvol zwart-wit, het opvallende camerawerk is van Juan Pablo Ramírez. De wereldpremière was begin dit jaar op het festival van Berlijn, waar de social satire een warm onthaal kreeg van de internationale pers.

Randprogramma Paff 2024: Een overzicht

Praten met de Nachtwacht: na afloop Q&A met journalist Coen Verbraak

Vrijdag 4 oktober, start film: 19:00 uur

De Nachtwacht van Rembrandt betovert en intrigeert zijn publiek al bijna 400 jaar. Een onbetwist meesterwerk van een van de grootste schilders aller tijden. Journalist Coen Verbraak gaat in gesprek met de belangrijkste personages van het beroemde schilderij. Wie zijn die mensen op dat imposante doek? De kapitein, de luitenant, de vaandeldrager, de tamboer, het gouden meisje: ze komen allemaal bij hem aan tafel. Ook Rembrandt, de meester zelf, vertelt over zijn leven en de omstandigheden waaronder zijn belangrijkste werk is ontstaan.

Paradijs: na afloop Q&A met regisseur Bobbie Koek

Zaterdag 5 oktober. start film: 18:45 uur

De zestienjarige Noah vindt zijn baby op de stoep nadat zijn ex-vriendin vertrekt en wordt daarmee in één klap de volwassen wereld in geslingerd. Volledig in ontkenning van zijn verantwoordelijkheid en om van zijn probleem af te komen, pakt hij de brommer om met zijn zoontje op zoek te gaan naar de moeder. Gaandeweg wordt de zoektocht naar zijn ex een reis naar verbinding en vaderschap.

Quand vient L’Automne van François Ozon: Hoe lees ik een film?

Zondag 6 oktober, start film: 10:30 uur

Michelle geniet van haar pensioen in een rustig Frans dorp vlakbij haar beste vriendin Marie-Claude. Ze kijkt enorm uit naar het bezoek van haar kleinzoon Lucas, die de schoolvakantie bij haar zal doorbrengen. Het bezoek verloopt echter anders dan verwacht en al snel is Michelle weer alleen thuis. Ze voelt zich eenzaam en belandt in een depressie. Totdat de zoon van Marie-Claude vrijkomt uit de gevangenis…

Het boek van alle dingen: na afloop Q&A met regisseur Ineke Houtman

Zondag 6 oktober, start film: 13:45 uur

De streng religieuze vader van de 9-jarige Thomas drukt met zijn eigen leefregels een grote stempel op het gezin. Dankzij zijn bijzondere verbeeldingskracht vindt Thomas manieren om aan deze beklemmende realiteit te ontsnappen. Met behulp van zijn vriendin Jezus en zijn ruimdenkende buurvrouw, komt hij tegen zijn vader in opstand en trekt daar zowel zijn rebellerende tienerzus als volgzame moeder in mee. Geluk begint met niet meer bang zijn.

Over Hoe lees ik een film?

Onder leiding van Lidewijde Paris wordt er in het programma Hoe lees ik een film? op een ontspannen manier een film geanalyseerd. Met nadruk op elementen uit de romananalyse zoals perspectief, motieven, herhalingen, symbolen of vertraging en versnelling. Vooraf krijg een aantal kijktips die na afloop het gesprek structureren.

www.paff.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

Maurice Schutte: SXSW-label opent deuren voor film

06-06-2025 | 09:14:22
Tijdens South by Southwest (SXSW) in Londen sprak Bas Vlugt met Maurice Schutte

Winnaars Vakprijs Out of Home Filmposters 2024 bekend

08-05-2025 | 11:21:00
Dankzij de inzet en het oog voor detail van de vakjury is een selectie gemaakt van de meest aansprekende filmposters die het straatbeeld kleur gaven

De Beste Filmposter 2024: nominaties bekend

24-04-2025 | 09:18:00
De verkiezing benadrukt de kracht van visuele filmcommunicatie binnen Out of Home-campagnes.

The Last Showgirl laat grotesk verval zien

06-04-2025 | 06:33:00
[Recensie] Pamela Anderson draagt - en redt - The Last Showgirl van Gia Coppola

Nederlands Film Festival introduceert Gouden Kalf Hair & Make-up

04-03-2025 | 16:05:00
Vanaf de komende editie van het Nederlands Film Festival (NFF) wordt een Gouden Kalf uitgereikt voor Beste Hair & Make-up Design.
 

Gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.