Panji Widoyono: Stop met Gen AI te gebruiken als gokspel!

[Column] Creative Lead PINK over de valkuilen van Gen AI in creatie

AI is geen magische raadmachine. Het is ook geen spelletje ‘kijk maar wat eruit komt’. Het is precisie, het is creatieve directie in tekstvorm. Wat we nu vaak doen, is woorden proppen in een prompt in de hoop dat er wat moois uitrolt. We zeggen wat we willen hebben in plaats van wat we willen zien. Klinkt hetzelfde, toch? Maar het verschil is enorm!

Als de prompt is:
‘Maak een goede afbeelding van mijn product’, dan krijg je precies dat: iets generieks, iets wat vast goed genoeg is – maar er niet uitspringt. Dat is geen creativiteit, maar het vermijden van keuzes: gokken en hopen dat AI iets leuks tovert.

AI werkt dus het best als je weet wat je graag wilt zien: welk licht, welke textuur, welke sfeer, welke lens, welke kleuren, en zelfs welke foutjes er in de afbeelding mogen zitten. Want juist de flaws maken vaak dat iets echt aanvoelt. Probeer een foto dus vast te leggen met een soort van mentale camera, waarmee je wat in jouw hoofd zit vertaalt naar de juiste teksten. Ja, detail en smaak bepalen nu eenmaal het succes van creativiteit.

En nee, Gen AI maakt creativiteit niet makkelijker. Helaas. Wat het wél doet? De journey naar een eindproduct versnellen. Dus zie je nu overal slechte creativiteit opduiken. Creativiteit die op topsnelheid wordt gemaakt. Precies! De consequentie van AI gebruiken als gokspel.

Show, don’t tell ;) Daarom heb ik ter illustratie een campagnebeeld gecreëerd voor een fictief (urban) klompenmerk.
Side note: ik prompt liever in het Engels. Heb ik geen specifieke reden voor, vind het gewoon prettiger…

Dit is wat je krijgt als je prompt op basis van wat je graag wilt zien.
Prompt: Campaign image for an urban clogs brand
Supergeneriek en voorspelbaar.

Wat ik eerder noemde: detail is key! Bepaal dus precies wat je wilt zien:
A campaign image for an urban clogs brand. You see a 25-year-old Dutch woman wearing a streetwear style orange hoodie and baggy pants. She is both a rebel and a model. She has a deep, sharp jawline. She stands on top of a building in Rotterdam with the view looking down at the city. Her dynamic pose draws strong attention to the clogs. The urban clogs are bright orange, capturing the essence of raw urban wear. The shot uses editorial flash, casting harsh shadows. A sunset glow bleeds into the lens. The lighting focuses on sharp contrast. A polarized lens is used, with added motion blur on her hand movement. The image features a chromatic fisheye lens and an analog grainy film look.

Natuurlijk kunnen we hierbij een stevige discussie voeren over mijn creatieve smaak, dat is juist het mooie aan ons vak. Maar menselijke creativiteit blijft relevant. Alles blijft relevant: van object tot en met timing…

AI vraagt wel wat van creatives. Ze moeten een andere workflow omarmen: nieuwe denkwijze, nieuwe gewoontes, nieuwe set aan skills! Bij PINK zijn wij hier al volop mee bezig en zetten we in op een leidende rol. Wij zijn er dus klaar voor, waarbij we beseffen dat onze eigen creativiteit de bepalende factor blijft of ons werk betekenisvol wordt of niet. Houden we die creatieve regie niet, verzanden we met z’n allen in grijs, generiek en middelmaat!

--

Panji Widoyono is Creative Lead bij PINK. 

www.pinkagency.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

PINK en Onze Kapel lanceren campagne voor Museumkaart-app

03-06-2025 | 15:38:00
De Museumkaart is voortaan ook digitaal beschikbaar. Na een test onder trouwe gebruikers kunnen nu alle museumbezoekers in Nederland hun kaart via een app gebruiken.

PINK ontwikkelt mediastrategie voor merkcampagne Q8

30-05-2025 | 12:06:43
VML Belgium verantwoordelijk voor creatie en productie

Elsbeth Wesselink: McDonald’s Saudi-Arabië | Sweaty Betty | Adidas x FCB

30-05-2025 | 08:09:00
[The International] Elsbeth Wesselink laat haar licht schijnen over recente internationale campagnes

Britt Blok: Van dansvloer naar winkelvloer

27-05-2025 | 16:00:00
TikTok. Ooit begon het met dansende pubers in hun slaapkamer. Inmiddels is het meer dan dat. Een platform dat wordt gebruikt als zoekmachine.

Humanistisch Verbond kiest PINK als mediapartner

27-05-2025 | 11:49:00
Het Humanistisch Verbond is per 1 mei een samenwerking gestart met mediabureau PINK.

Gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.