Openbare kijkcijfers per 29 augustus 2023 voortaan met 6 dagen vertraging

De openbare kijkcijfers die het Nationaal Media Onderzoek (NMO) vanaf 28 augustus 2023 zal laten meten door Kantar/Ipsos, zullen voortaan met een vertraging van 6 dagen worden gerapporteerd. Nu gebeurt dat nog de volgende ochtend.

Reden hiervoor is dat de stakeholders van het NMO Kijkonderzoek de cijfers van 6 dagen aan uitgesteld kijken willen meenemen in de definitieve cijfers. NMO noemt de versplintering van het kijkgedrag als verdere reden en dat veel programma’s niet meer lineair worden bekeken. Soms kan het volgens NMO voorkomen dat het tot 30 procent scheelt in kijkcijfers van losse programma's. Dit heeft NMO bekendgemaakt in een toelichting over het aankomende NMO Kijkonderzoek.

De kijkcijfers die GFK thans nog meet, worden telkens de eerstvolgende ochtend direct geopenbaard op de site van Stichting Kijkonderzoek. Daarbij is thans het viewed on the same day as live (VOSDAL) inbegrepen. Deze openbare rapportages vervallen. In de publieke opinie is het daardoor lastiger het te hebben over de kijkcijfers van een dag daarvoor.

Direct betrokkenen bij het kijkonderzoek die daarvoor betalen zoals mediabureaus en de omroepen/zenderexploitanten (NPO/Ster, RTL Nederland/Ad Alliance, Talpa Network, Paramount The Walt Disney Company, Warner Bros. Discovery en anderen) zullen wel de dag erna de cijfers kunnen inzien via MBS (Media Buying Systems) en TechEdge.

Het is voor hun wel toegestaan om persberichten over hun eigen programma’s te publiceren, maar zij mogen geen informatie over andere zenders openbaren.

Van 29 augustus tot 3 september geen kijkcijfers

De eerste 6 dagen na 29 augustus zullen helemaal geen openbare kijkcijfers verschijnen, aangezien de eerste kijkcijfers op 3 september zullen worden geopenbaard.

Bij de overgang geen bereikcijfers

Bij de overgang zullen er ten aanzien van bereikcijfers van 28 op 29 augustus in campagnes die doorlopen, geen bereikcijfers kunnen worden gerapporteerd, aangezien de onderzoeksmethodiek en onderzoeksgroepen niet identiek zijn vanuit het huidige GFK-onderzoek en het NMO Kijkonderzoek.

Fase 2 vanaf Q2, 2024

Fase 2 van het NMO Kijkonderzoek zal naar verwachting in het tweede kwartaal van 2024 worden geïntroduceerd. Dan zal de Focal meter worden geïntroduceerd waarbij alle video consumptie binnenshuis wordt gemeten en ook het gebruik van streaming platforms wordt gemeten.

Later in 2024 zal dan nog het data multimediapanel worden toegevoegd en ook buitenshuis videokijken zal worden meegenomen in de kijkcijfers, waarbij de techniek van het luisteronderzoek met het luisteronderzoekspanel wordt meegenomen.

www.nationaalmediaonderzoek.nl

www.kijkonderzoek.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 
Lees ook:

NMO Luistercijfers november 2025: Qmusic marktleider in alle doelgroepen

04-12-2025 | 19:16:00
Marketing Report heeft de november 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek. Hieruit blijkt dat Qmusic bij alle doelgroepen de best beluisterde radiozender is

NMO Online en Vinex over retail(merken), online bereiksonderzoek en data

02-12-2025 | 13:09:00
Tijdens een gezamenlijke sessie van NMO Online (Nationaal Media Onderzoek) en VINEX (Verenigde Internet Exploitanten) stond donderdag 27 november, de dag voor Black Friday, één vraag centraal: hoe brengen we orde aan in een online medialandschap dat steeds gefragmenteerder raakt en waarin retailmerken steeds nadrukkelijker aanwezig zijn?

NMO Kijkonderzoek fase 2 (Video Totaal) uitgesteld naar 2026

13-11-2025 | 14:08:00
De tweede fase van het NMO Kijkonderzoek die de naam Video Totaal krijgt, is uitgesteld naar 2026; een echt lanceermoment is niet bekend, al fluisteren ingewijden onder voorbehoud februari 2026. Dit blijkt uit een rondgang door Marketing Report

NMO Luistercijfers oktober: Edwin Evers scoort, Gordon Heuckeroth niet en NPO Radio 2 marktleider

05-11-2025 | 20:15:00
Marketing Report heeft de oktober 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek.

NMO Luistercijfers september: Qmusic stijgt weer; 60-jarige NPO 3FM blijft zorgenkind

08-10-2025 | 22:04:00
Marketing Report heeft de september 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek.
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Dentsu Creative tekent voor eindejaarsfilm Rabobank

15-12-2025 | 16:13:14
Centraal staat de rol die de bank speelt op dagelijkse momenten die voor klanten van belang zijn.

Rebranding van Whello krijgt vorm via eigen merchandise

15-12-2025 | 12:01:51
De kledinglijn met abstracte designs maakt het merkverhaal zichtbaar op de werkvloer en versterkt het werkgeversmerk.

NOISE kiest user-generated aanpak in vuurwerkcampagne

15-12-2025 | 11:27:00
NOISE maakt onderdeel uit van het Only-netwerk en bestaat deze maand 20 jaar.

[Vacatures] Key Agency zoekt een Community Manager / Webcare Agent

15-12-2025 | 09:23:00
Key Agency is per direct op zoek naar een Community Manager / Webcare Agent - 5-15 uur per week - Remote

Bruut en Rraarr lanceren documentaire voor Over Morgen

15-12-2025 | 09:20:00
De campagne stelt de menselijke waarde van zorg centraal en toont het dagelijks werk van zorgmedewerkers van dichtbij.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.