Onderzoek Herbalife naar gezondheid Nederlanders: 7,2 met ruimte voor verbetering

Herbalife vroeg in het kader van de goede voornemens, drieduizend Nederlanders naar hun gezondheid. Ondanks een aardig rapportcijfer van een 7,2, ziet een ruime meerderheid ruimte voor verbetering. Echter, de resultaten laten zien dat obstakels zoals stress, schaamte en kosten een gezonder leven in de weg staan.  

80 procent denkt nog winst te kunnen behalen

Nederlanders beoordelen hun algemene gezondheid gemiddeld met een 7,2 waarbij Noord-Holland uitblinkt met een 7,5. Zo'n 80 procent van de respondenten denkt nog winst te kunnen behalen voor een betere fysieke en/of mentale gezondheid, maar waar en hoe is die verbeterslag te maken? 

Goed op het bord, slecht in beweging 

Aan de keukentafel lijkt het goed te gaan: meer dan de helft (51 procent) vindt zijn voedingspatroon gezond, slechts 11 procent geeft toe (erg) ongezond te eten. Desondanks maakt maar liefst 43 procent zich regelmatig tot vaak zorgen over hun fysieke gesteldheid. Opvallend genoeg is het niet de voeding, maar juist het sporten dat achterblijft. Bijna de helft (46 procent) geeft aan te weinig te bewegen. Meer lichaamsbeweging prijkt daarom bovenaan het lijstje van voorgenomen verbeteracties ten aanzien van de gezondheid. 

Naar de sportschool? Liever niet

Uit het onderzoek blijkt dat 80 procent niet in de sportschool sport. De voornaamste redenen zijn te duur, te druk, of voor een kleiner deel gewoonweg gênant: bijna een vijfde (18 procent) zegt uit schaamte de sportschool te mijden. Opvallend hierbij te vermelden is dat zowel mannen (19 procent) als vrouwen (20 procent) niet in de sportschool sporten vanwege een gevoel van onveiligheid. We sporten het liefst alleen, en bij voorkeur in de buitenlucht. We zoeken vrijheid, persoonlijke ruimte en een natuurlijke omgeving om te bewegen, zo laat het onderzoek zien. 

Mentale gezondheid: stress en slapeloosheid blijven knagen 

Onze mentale gezondheid krijgt weliswaar een iets hogere score dan onze fysieke, toch maakt bijna vier op de tien (38 procent) van de ondervraagden zich geregeld zorgen over de eigen mentale gezondheid. Bijna de helft van de Nederlanders (48 procent) ervaart regelmatig tot vaak stress - vrouwen wat vaker dan mannen (55 versus 40 procent), gevolgd door slapeloosheid en concentratieproblemen (beide 40 procent). Om dit te verbeteren, zet men vooral in op meer ontspanning (50 procent) en het aanpassen van het slaappatroon (32 procent). 

Anne Schoemaker, Country Manager The Netherlands bij Herbalife: "Dit onderzoek benadrukt een belangrijke uitdaging: Nederland wil gezonder zijn, zowel fysiek als mentaal, maar struikelt over obstakels. Met de start van het nieuwe jaar en de bijbehorende goede voornemens, hopen we dat deze inzichten mensen inspireren om prioriteit te geven aan hun fysieke en mentale gezondheid. Door obstakels zoals kosten, schaamte en stress bewust aan te pakken, kan het gemakkelijker worden om gezondheid hoger op de agenda te zetten en een gezondere levensstijl na te streven." 

Over het onderzoek  

Het onderzoek van Herbalife is tot stand gekomen door MSI-ACI in samenwerking met Mediaplus Netherlands en is uitgevoerd onder drieduizend Nederlanders. Per Nederlandse provincie zijn 250 personen ondervraagd en is het aandeel man/vrouw en van leeftijdsgroepen gelijk gehouden om een eerlijke vergelijking mogelijk te maken. Het onderzoek is uitgevoerd in week 47 tot en met 49 2024.  

 www.herbalife.nl

Serviceplan en MediaMarkt starten gezamenlijke merkcampagne

06-10-2025 | 15:15:00
MediaMarkt start een nieuwe fase in de merkcampagnes met een creatieve interpretatie van de bekende pay-off Ik ben toch niet gek.

SERVICEPLAN x ADNIGHT | The Deadline

19-09-2025 | 09:04:00
Tijdens deze editie van Adnight duikt Serviceplan Amsterdam dieper in het omgaan met deadlines en stress op de werkvloer.

Alex Turtschan: Gen Z herschrijft de sociale spelregels

18-08-2025 | 08:00:00
Media evolueert net als de natuur: van eenvoudige netwerken naar hypergedifferentieerde ecosystemen.

Marc Verschoor CEO Serviceplan Group Netherlands

12-08-2025 | 08:00:00
Marc Verschoor is per 1 september 2025 benoemd tot CEO en Managing Partner van de Serviceplan Group Netherlands. Hij neemt de functie over van de huidige CEO en Managing Partner Christiaan van Betuw die na 16 jaar de organisatie (tijdelijk) verlaat

Annabelle Klop: Emoties in het tijdperk van AI

11-08-2025 | 08:00:00
We leven in een tijd waarin iedereen (bijna) alles kan creëren. Maar betekent dit, dat creativiteit overbodig wordt? Absoluut niet!


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bob Koigi: PR balanceert tussen AI en authenticiteit

24-10-2025 | 11:48:00
De pr-industrie bevindt zich op een kritiek punt en navigeert in een landschap waarin mediagedrag gefragmenteerd is

[Vacancy Kinesso has a position for Paid Social Associate Account Director - Nike

24-10-2025 | 09:26:00
Kinesso is directly looking for Paid Social Associate Account Director - Nike - Amsterdam

DUDE en FM koppelen emotie en AI voor Maserati

24-10-2025 | 08:45:37
DUDE en FM hebben een wereldwijde campagne ontwikkeld voor Maserati rond de vraag in hoeverre kunstmatige intelligentie emotie kan begrijpen.

INDIE bouwt voort op OH YEAH-campagne voor Vodafone

23-10-2025 | 17:42:00
Iedereen die sinds 8 september 2022 een telefoon direct bij Vodafone heeft gekocht, ontvangt tot 3 jaar gratis Batterij Garantie.

FCB ontwikkelt Pets Know Best-campagne voor Purina PRO PLAN

23-10-2025 | 15:37:00
De campagne is gebaseerd op een herkenbaar inzicht: huisdieren lijken een gezondere levenshouding te hebben dan veel mensen en weten vaak wat goed voor ons is.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Laura Heerlien

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.