Oma’s Soep en Fitzroy organiseren Een Tafel voor Twee

Op woensdag 4 juni, Nationale Opa en Oma Dag, organiseren Oma’s Soep en honderd restaurants door heel Nederland de actie Een Tafel voor Twee tegen Eenzaamheid. Iedereen die op die dag samen met een opa, oma of andere oudere komt eten, betaalt alleen voor zichzelf. De oudere tafelgenoot eet gratis mee. Het concept is bedacht door creative agency Fitzroy. 

Deelnemende restaurants zijn te vinden in steden als Amsterdam, Utrecht, Eindhoven, Groningen en Maastricht. Een overzicht van alle locaties is beschikbaar via eentafelvoortwee.nl.

Samen eten en écht contact

De actie richt zich op het doorbreken van sociaal isolement bij ouderen. In een informele setting ontstaat ruimte voor contact, gesprekken en verbinding – precies waar Oma’s Soep zich sinds de oprichting op richt. De helft van de winst uit de verkoop van hun verse soepen en maaltijden wordt ingezet voor initiatieven zoals wekelijkse kookdagen, het Oma’s Soep Festival en gala’s waar jong en oud samenkomen.

Martijn Canters, oprichter Oma’s Soep: "We zijn ontzettend blij met alle deelnemende restaurants. Zij openen hun deuren voor ouderen en maken daarmee echt een enorme impact. Met onze wekelijkse bezoeken en activiteiten geven we ouderen niet alleen wat om naar uit te kijken, maar versterken we ook hun mentale en fysieke gezondheid – en vooral: we brengen weer plezier in hun leven. Een etentje samen, een goed gesprek, écht contact. Het zijn eenvoudige momenten die helpen om die vicieuze cirkel van eenzaamheid te doorbreken."

Restaurants openen hun deuren

Willem Dikkers van restaurant Morgan&Mees: "We zijn trots dat we met zoveel restaurants door heel Nederland deze actie met Oma’s Soep mogelijk maken. Samen kunnen we niet alleen een lekkere maaltijd delen, maar ook verbinding creëren. Dat is precies waar we ons elke dag met hart en ziel voor inzetten."

Eenzaamheid en gezondheid

Emiel Hoogendijk, epidemioloog aan het Amsterdam UMC, doet onderzoek naar ouderenzorg en kwetsbaarheid. Hij benadrukt het belang van sociaal contact: "Eenzaamheid is voor niemand heilzaam, maar bij ouderen is het aantoonbaar slecht voor hun gezondheid. Er moet een structuur komen om ouderen in de gaten te houden en hen actief te verbinden." Volgens Hoogendijk draagt het werk van Oma’s Soep concreet bij aan het verbeteren van levenskwaliteit, door ouderen op een toegankelijke manier te verbinden met hun omgeving.

www.fitzroy.nl

Credits:
Bureau: Fitzroy / part of United Playgrounds | Cameraman: Wouter Koomen | Editor: Wouter Koomen | Regie: Mischa Schreuder | Music Agency: Sizzer | Composer: Tessa Rose Jackson | Music Supervisor: Nordin Cornelia | Music Producer: Mees van der Velde | Executive Music Supervisor: Sander van Maarschalkerweerd | Outdoor via JCDecaux

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

Gewoon het roer stevig beethouden en gas op die lolly

25-05-2025 | 11:48:00
Jur Baart: Fitzroy moest een bureau worden waarbij experimenteren een groot goed zou zijn

Fitzroy en LiveWall ontwikkelen game-ervaring voor Campina

21-05-2025 | 11:22:00
Deze interactieve game laat kinderen op een speelse manier kennismaken met het boerderijleven. De digitale ervaring is ontwikkeld met Fitzroy en LiveWall

Doritos' Minecraft-portaal genereert miljoenen interacties

20-05-2025 | 09:08:00
In samenwerking met United Playgrounds, Fitzroy, Livewall en Beyond werd een interactieve ervaring gecreëerd

Fitzroy ontwikkelt campagne voor Campina High Protein Greek

15-05-2025 | 09:00:00
De campagne maakt deel uit van het merkplatform Voor een betere morgen en loopt het hele jaar door.

Jur Baart: AI, een nieuwe jonge collega met heel veel talent

12-05-2025 | 17:13:00
AI kan sneller dan tien vingers maar zal altijd het fingerspitzengefühl missen

Gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.