NPO maakt van NPO Luister audioportal van NPO Radio

NPO Luister zal in de loop van 2025 ook moeten gaan dienen als de audioportal van de NPO-radiostations. Hiertoe zullen de afzonderlijke apps van NPO Radio 1, NPO Radio 2, NPO 3FM, NPO Klassiek, NPO Radio 5, NPO Soul & Jazz, NPO Blend, NPO FunX en NPO SterrenNL verdwijnen. Wel blijven er waarschijnlijk afzonderlijke websites die al dan niet gekoppeld zullen zijn aan NPO Luister.

De NPO is voornemens ruim 4 jaar na de start van NPO Luister, nog voor eind 2024 een webversie van NPO Luister te lanceren. NPO Luister is tot nu toe alleen via smartphones en tablets beschikbaar.

Het afschaffen van de eigen apps en websites van de radiostations en plaats geven via een centraal merk doet de NPO in navolging van Europese publieke omroepen als de VRT, BBC, Rai en anderen.

De bedoeling is dat met de afschaffing van de NPO Radio 1-app ook het radionieuws (NOS Journaal) on demand beschikbaar komt bij NPO Luister. Tot op heden is dit radionieuws niet in de auto beschikbaar doordat de app niet compatibel is met Apple Carplay/Android Auto.

Jurre Bosman, directeur NPO Audio: “Het is een langgekoesterde wens die eindelijk in vervulling gaat: alle radiozenders en podcasts van de publieke omroep op één plek voor iedereen! Met de integratie van onze radiozenders in NPO Luister maken we het voor ons publiek makkelijker dan ooit om onze zenders te vinden, te beluisteren en contact te hebben met de makers. NPO Luister is dé plek waar luisteraars altijd en overal gratis kunnen genieten van ons rijke aanbod: of je nu in de auto zit, buiten aan het wandelen bent of thuis schoonmaakt. Met één druk op de knop schakel je gemakkelijk tussen je favoriete radioprogramma en dagelijkse podcast.”

Podcastmakers

De NPO gaat met podcastmakers als Babs Assink & Lammert de Bruin (AVROTROS), Bram Ieven & Aafke Romeijn (KRO-NCRV), Frans Pollux (HUMAN), Maarten Dallinga (BNNVARA), Marcel van Roosmalen & Roel Gootzen (BNNVARA), Robin de Wever (Omroep MAX), Sara de Monchy (NTR) en Simon Heijmans (NTR) een langdurige samenwerking aan ten behoeve van NPO Luister.

Maarten Dallinga zal samen met Ellen van den Berg onderzoek doen naar misbruik in de protestantse kerk, Sara de Monchy volgt een aantal kinderen van gezinnen die in scheiding liggen en Marcel van Roosmalen en Roel Gootzen steken het Kanaal over.

NPO Radio 1

NPO Radio 1 zal tijdens de Ramadan in maart 2025 in de vroege ochtend (voor 6:00 uur) Suhoor Stories (NTR) uitzenden. Verder zal NPO Radio 1 tijdens de Tour de France in juli 2025 weer een Tourcafé openen.

NPO Radio 2

Bij NPO Radio 2 keert de door BNNVARA ontslagen Morad El Ouakili terug bij Powned. Bij BNNVARA mocht hij niet verder omdat hij ook bij RTL4, RTL Boulevard ging presenteren. Hij krijgt preseneert per januari 2025 van 20:00 tot 22:00 uur zijn programma Met Morad. Daniël Lippens (BNNVARA) gaat onder de noemer Hallo met Daniël van 14:00 tot 16:00 uur op vrijdag, zaterdag en zondag presenteren.  

NPO 3FM

Bij NPO 3FM keert VPRO’s 3voor12 Radio terug. Van maandag tot en met donderdag vanaf 22:00 uur met Eva Cleven, Jamie Reuter en Jasper Leijdens. Verder wijzigen er een aantal dj’s van tijdstip, waarbij Tom de Graaf en Joe Stam naar de avond gaan.

NPO 3FM stelt de werkdag te vernieuwen en stelt de behoefte van luisteraars hierbij centraal te stellen.

NPO Klassiek

Vanaf zaterdag 23 november wordt VPRO Vrije Geluiden op NPO Klassiek gepresenteerd door Anne-Maartje Lemereis, die ook bekend is als componist des Vaderland. Ze volgt presentator Aad van Nieuwkerk op, die met pensioen gaat.

NPO Radio 5

NPO Radio 5 kondigt geen wijzigingen aan; wel zal de radiozender begin januari aandacht besteden aan 60 jaar Top 40, waarbij Erik de Zwart aandacht besteedt aan die eerste editie en van 6 tot 10 januari 2025 zal NPO Radio 5 in het teken staan van de Top 40 (die overigens bij Qmusic wordt uitgezonden en alleen van oktober 1974 tot eind 1993 bij de NPO te horen was). 

Voor NPO Funx, NPO Blend en NPO SterrenNL zijn geeen wijzigingen aangekondigd.

Foto: Depositphotos.com

www.npo.nl

www.npoluister.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

NPO 2025/2026: de plek van ons allemaal

10-09-2025 | 02:26:00
De NPO heeft samen met de publieke omroepverenigingen en NOS/NTR het radio- en tv-seizoen 2025/2026 gepresenteerd onder de noemer de plek van ons allemaal

[DutchMedia Podcast] over r/tv omzetten, verkiezingen en internettarieven

05-09-2025 | 10:37:11
David de Jong en Taco Jelgersma maken in samenwerking met Audiohuis de tweewekelijkse DutchMedia Podcast. In deze podcast gaan zij in op actuele onderwerpen uit de wereld van media, marketing en telecom. Feiten en een mening met een bite

Verkiezingsprogramma’s: AI, (social) media en NPO

25-08-2025 | 15:50:00
Op 29 oktober 2025 zijn er na nog geen twee jaar opnieuw Tweede Kamerverkiezingen als gevolg van de val van de regering. Inmiddels hebben de meeste politieke partijen hun verkiezingsprogramma’s (in conceptvorm) geopenbaard

NPO Start en Videoland doen mee aan NMO Kijkonderzoek

24-07-2025 | 13:45:00
NPO Start en Videoland doen vanaf de lancering van fase 2 van het NMO Kijkonderzoek mee aan de meting van de streamingdiensten

[DutchMedia Podcast]: over NPO/Ster, WPP Media en streaming

18-07-2025 | 12:26:00
David de Jong en Taco Jelgersma maken in samenwerking met Audiohuis de tweewekelijkse DutchMedia Podcast. In deze podcast gaan zij in op actuele onderwerpen uit de wereld van media, marketing en telecom. Feiten en een mening met een bite
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Cogonez versterkt rol Port of Amsterdam tijdens SAIL 2025

17-09-2025 | 16:31:00
Tijdens SAIL 2025 trok Amsterdam ruim twee en een half miljoen bezoekers en meer dan 10 duizend boten.

DEPT ontwikkelt More Time for Life-campagne voor Brother

17-09-2025 | 15:28:51
Brother is een Europese campagne gestart in vijftien landen om zijn inkjetprinters voor kleine bedrijven en thuiskantoren te promoten.

SuperRebel ontwikkelt website voor MP Motorsport

17-09-2025 | 10:47:38
Het platform staat volledig in het teken van Accelerating Talent, de ambitie van het team om jong racetalent te begeleiden van karting tot Formule 2

Home Agency ontwikkelt Thuisarts-merkcampagne Zoek jezelf niet zieker

16-09-2025 | 18:31:00
Home Agency heeft een merkcampagne ontwikkeld voor de gezondheid-website Thuisarts. Daarbij is ook een vernieuwde visuele identiteit ontwikkeld in samenwerking met Reaktor

Havas Lemz ontwikkelt campagne Bolletje: Ronduit lekker

16-09-2025 | 18:11:00
Havas Lemz heeft voor Bolletje ondder de noemer Rondom Lekker een campagne gelanceerd voor de Bolletje Bagel Cracker. Dit is een combinatie van de ronde, met sesam bestrooide bagel en een luchtige, knapperige cracker
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.