NPO bevestigt wisselingen talkshows

De NPO heeft bevestigd dat Eva Jinek vanaf september 2024 van maandag tot en met donderdag een actuele talkshow zal maken op NPO1 voor AVROTROS en dat Khalid Kasem en Sophie Hilbrand voor BNNVARA de plek van de huidige talkshow Op1 zal innemen van maandag tot en met donderdag. Op welke wijze de programmering op vrijdagen om 19:00 en 23:00 uur bij de NPO er uit komt te zien, is nog onduidelijk.

De DPG Media-uitgave AD wist de primeur hiervan te brengen. De NPO betreurt dit zeer omdat in zijn optiek een zorgvuldig proces dat samen met omroepinstellingen gevoerd werd, verstoord zou zijn. Volgens de NPO komen er veranderingen in de volledige breedte van het journalistieke en actuele aanbod.

De NPO stelt dat het de NPO is die de links georiënteerde omroep BNNVARA heeft gevraagd om een late avond talkshow te maken die de talkshow van WNL, Omroep Max en EO. BNNVara stapte daar in augustus 2023 uit. De NPO stelt het aanbod met onder meer Goedemorgen Nederland (WNLO), EenVandaag (AVROTROS), WNL Op Zondag, Buitenhof (VPRO, AVROTROS, BNNVARA) en andereprogramma’s te vernieuwen, verbreden, pluriform en eigentijds te willen houden. Op welke wijze is onduidelijk.

De komst van Eva Jinek betekent ook een einde van de talkshow van Khalid & Sophie die als eenzijdig links en activistisch is betiteld door critici. Het schrappen van de late avondtalkshow met presentatoren als Jort Kelder, Sven Kockelman en Fidan Ekiz en het plaatsen van een BNNVARA-talkshow met de twee als links bekend staande presentatoren, betekent volgens deze criticasters dat een meer neutraal en journalistiek geluid verloren gaat in de late avond. Fidan Ekiz maakte overigens eerder plaats voor Khalid Kasem en Sophie Hilbrand en maakte daar een documentaire over omdat zij zich als journalist onterecht geschrapt voelde.

Remco van Leen, Directeur Video bij de NPO: “Eva Jinek is een uniek talent, een enorme vakvrouw die zonder meer thuishoort bij de publieke omroep. We zijn ontzettend blij met haar terugkeer en verheugen ons op haar nieuwe programma. De makers van Khalid & Sophie hebben zich bewezen in de vooravond en wij kijken vol vertrouwen uit naar hun plannen. Vernieuwing betekent helaas soms ook dat programma’s ophouden. We nemen volgend jaar zomer na ruim 4,5 jaar afscheid van Op1. We danken alle presentatoren, makers en omroepen die bij Op1 betrokken zijn of zijn geweest voor hun enorme inzet de afgelopen jaren en de uitzendingen die zij nog gaan maken.”

De NPO stelt dat deze veranderingen onderdeel zijn van de beweging van  de NPO om de landelijke publieke omroep in al zijn pluriformiteit nog beter aan te laten sluiten bij de behoeften van het publiek. Dit is daarbij volgens de NPO onderdeel van een gezamenlijke strategie v an omroepinstellingen en de NPO in het kader van een sterke verschuiving naar online mediagebruik.

De bedoeling is om programma’s te ontwikkelen voor  zowel lineaire als online distirbutie zodat aansluiting wordt behouden bij de wereld van vandaag. Op welke wijze de pluriformiteit wordt behouden met het schrappen van Op1 en het vier dagen per week een prominente plek geven voor de talkshowuren aan  BNNVARA (Khalid Kasem en Sophie Hilbrand) en AVROTROS (Eva Jinek), maakt de NPO niet duidelijk.

www.npo.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Publieke omroep bereikt 10 miljoen mensen met verkiezingen

30-10-2025 | 13:05:00
Het best bekeken moment was woensdagavond rond 21.26 uur, vlak voor de tweede exitpoll. Toen keken 2,7 miljoen mensen naar Nederland kiest de uitslagen

[DutchMedia Podcast] over Ster-reclame, NPO Blend & WK bij NOS

15-10-2025 | 09:39:04
David de Jong en Taco Jelgersma maken in samenwerking met Audiohuis de tweewekelijkse DutchMedia Podcast. In deze podcast gaan zij in op actuele onderwerpen uit de wereld van media, marketing en telecom. Feiten en een mening met een bite

Minister Gouke Moes (BBB) geeft definitieve toestemming voor NPO Blend

08-10-2025 | 18:18:00
Minister Gouke Moes (BBB) van  OCW heeft de NPO definitieve toestemming gegeven voor NPO Blend. De radiozender is op 6 november 2023 gestart op experimentele basis om biculturele 35- tot 54-jarigen te bereiken en wordt online en via DAB+ verspreid

NPO-hervorming omroepverenigingen: geen overeenstemming over vorming omroephuizen

04-10-2025 | 01:37:00
Er is geen overeenstemming tussen de omroepverenigingen bereikt over de vorming van omroephuizen. Dit is de conclusie van Meindert Landsmeer die als procesregisseur door toenmalig NSC-minister Eppo Bruins was aangesteld

SEO Impactanalyse: Verruiming Ster gaat vooral ten koste van Nederlandse spelers

04-10-2025 | 00:24:00
Het door SEO gedane onderzoek naar verruiming van Ster-reclame bij de NPO levert 14 tot 24 miljoen euro aan extra omzet op ten koste van private Nederlandse media
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Mediahuis Nederland en ANWB lanceren campagne met radiospel voor Wegenwacht

14-11-2025 | 14:12:00
Mediahuis Nederland en de Wegenwacht van de ANWB zijn een samenwerking gestart ten behoeve van de campagne Je hebt pas echt pech als je geen Wegenwacht hebt

Bob Koigi: De opmars van de B2B-influencer

14-11-2025 | 12:32:20
In een gefragmenteerde digitale wereld nemen de pogingen om de aandacht van invloedrijke trendsetters te trekken snel toe.

[Vacatures] Serviceplan Amsterdam zoekt een Customer Journey Director bij Plan.Net

14-11-2025 | 08:36:00
Serviceplan Amsterdam is per direct op zoek naar een Customer Journey Director bij Plan.Net - Amsterdam

TBWA\NEBOKO maakt Sinterklaas-commercial voor Albert Heijn

13-11-2025 | 14:00:00
Albert Heijn bereidt zich voor op het jaarlijkse Sinterklaasfeest en richt zich dit jaar sterk op de traditie van het schoentje zetten.

Inter lanceert INTERISTA met DEPT

13-11-2025 | 11:00:23
Het Nederlandse verfmerk Histor is gestart met Geef kleur aan jouw verhaal, een social-first campagne waarin persoonlijkheid en verhalen worden vertaald naar een eigen verfkleur.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.