NMO Luistercijfers september: Qmusic stijgt weer; 60-jarige NPO 3FM blijft zorgenkind

Marketing Report heeft de september 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek. Hieruit blijkt dat Qmusic in de doelgroepen 20-49 en 25-67 marktleider blijft en weer groei vertoont, maar dat NPO Radio 2 met slehts 0,1 procent meer marktaandeel in de doelgroep 13+ marktleider blijft. Het valt opnieuw op dat de resultaten bij Talpa Network  (Radio 538, Sky Radio en Radio 10) wat betreft de marktaandelen opnieuw tegen vallen, al gaat het iets beter met Sky Radio. Bij Mediahuis Radio doet Radio Veronica mede dankzij de Top 3000 het opvallend goed.

De veiling van de niet-landelijke radiofrequenties en herindelinng betekende voor Kink die niet langer op FM uitzendt, marktaandeelverlies. Grandprix Radio wist niet te profiteren van zijn Zuidhollandse sterke FM-radiofrequentie en Slam! (Mediahuis Radio) verloor marktaandeel ondanks betere dekking in Noord-Holland en Limburg.

En NPO 3FM dat 60 jaar bestaat? Het radiostation blijft een zorgenkind.

In september 2025 bedroeg de gemiddelde luistertijd 2 uur en 1 minuten. Dat is 1 minuut minder dan in augustus 2025.

NPO Radio 2

NPO Radio 2 is (weer) nipt marktleider bij de doelgroep 13+, maar won wel marktaandeel, ook inn de doelgroep 25-67 vergeleken met augustus 2025. Na de zomerperiode wist de radiozender weer iets aan marktaandeel te winnen, al verloor het wel marktaandelen vergeleken met september 2024. 

Doelgroep 13+: 11,9 procent (11,6 procent in augustus 2025 en 12,3 procent in september 2024).
Doelgroep 20-49: 9,4 procent (9,5 procent in augustus 2025 en 10,3 procent in september 2024).
Doelgroep 25-67: 14,0 procent (13,4 procent in augustus 2025 en 14,9 procent in september 2024).

Qmusic

Qmusic (DPG Media) blijft nipt in de doelgroep 13+ de nummer twee. In de doelgroepen 20-49 en 25-67 blijft Qmusic marktleider en wint het radiostation behoorlijk aan marktaandelen. Het Geluid wist met het 20-jarig bestaan van Qmusic meer luisteraars te trekken. 

Doelgroep 13+: 11,8 procent (11,2 procent in augustus 2025 en 11,4 procent in september 2024).
Doelgroep 20-49: 21,9 procent (21,3 procent in augustus 2025 en 19,3 procent in september 2024).
Doelgroep 25-67: 15,7 procent (14,7 procent in augustus 2025 en 15,3 procent in september 2024).

Radio 10 en Radio 538

Radio 538 (Talpa Network) zag opnieuw ten opzichte van de maand ervoor, ook ten opzichte van september 2024 in de verschillende doelgroepen. De 538 stemmenjacht wist aldus niet meer luisteraars te trekken. Het einde van de zomerperiode wist de radiozender geen goed te doen.

Doelgroep 13+: 8,0 procent (8,3 procent in augustus 2025; was 9,8 procent in september 2024).
Doelgroep 20-49: 11,9 procent (12,0 procent in augustus 2025, was 16,7 procent in augustus 2024).
Doelgroep 25-67: 10,8 procent (11,1 procent in augusuts 2025, was 11,5 procent in augustus 2024)

Radio 10 (Talpa Network)  ziet een behoorlijke daling ten opzichte van augustus 2025. Gordon Huckeroth en Froukje de Both wisten de marktaandelen met hun op 1 september 2025 gestarte ochtendshow niet te laten stijgen 

Doelgroep 13+: 6,1 procent (7,4 procent in augustus 2025, was 6,9 procent in september 2024).
Doelgroep 20-49: 6,9 procent (7,9 procent in augustus 2025, was 7,9 procent in september 2024).
Doelgroep 25-67: 7,2 procent (8,7 procent in augustus 2025, was  6,5 procent in september 2024).

Sky Radio

Sky Radio (van Talpa Network) wint na een tijd lang te zijn gedaald weer iets aan marktaandeel in de verschillende doelgroepen. Eind september was de Sky Radio Top 1000 met feel good music te horen.

Doelgroep 13+: 6,8 procent (6,5 procent in augustus 2025; 7,7 procent in september 2024).
Doelgroep 20-49: 6,6 procent (5,9 procent in augustus 2025;7,4 procent in september 2024).
Doelgroep 25-67: 6,8 procent (6,2 procent in augustus 2025; 7,2 procent in september 2024)

Joe, Radio Veronica, 100% NL en NPO 3FM

Radio Veronica (Mediahuis Radio) deed het opvallend beter in september 2025 mede dankzij de Radio Veronica Top 3000.  

100% NLwist niet te profiteren van evenementen als de Meezing Top 1000 en eind september het 100% NL Duel. In de 20-49 doelgroep bleef het marktaandeel wel stabiel.

Joe (van DPG Media) deed het in september 2025 weer beter mede dankzij de 80sTops 800.

NPO 3FM dat bekend staat als eeuwig zorgenkindje, had de 3FM Ticketmaand en wist zich te stabiliseren. Op 11 oktober 2025 bestaat de radiozender 60 jaar.

NPO Radio 1 had een redeljk stabiele maand als het gaat om de luistercijfers.

Radio Veronica 13+: 5,7 procent (4,2 procent in augustus 2025; 3,8 procent in september 2024).
Radio Veronica 20-49: 4,9 procent (3,5 procent in augustus 2025; 3,1 procent in september 2024).
Radio Veronica 25-67: 6,4 procent (5,2 procent in augustus 2025; 4,4 procent in september 2024).

100% NL13+: 3,1 procent (3,4 procent in augustus 2025; 4,1 procent in september 2024).
100% NL 20-49: 3,5 procent (3,5 procent in augustus 2025; 3,2 procent in september 2024).
100% NL 25-67: 3,2 procent (3,5 procent in augustus 2025. 4,0 procent in september 2024).

JOE 13+: 6,0 procent  (5,6 procent in augustus 2025; 5,2 procent in september 2024).
JOE 20-49: 7,0 procent (6,4 procent in augustus 2025; 6,1 procent in september 2024).
JOE 25-67: 6,9 procent (6,5 procent in augustus 2025; 5,9 procent in september 2024).

NPO 3FM 13+: 2,5 procent (2,4 procent in augustus 2025, 2,4 procent in september 2024).
NPO 3FM 20-49: 5,0 procent  (5,0 procent in augustus 2025, 3,2 procent in september 2024). 
NPO 3FM 25-67: 3,3 procent (3,2 procent in augustus 2025, 3,3 procent in september 2024).  

NPO Radio 1 13+: 8,0 procent (8,2 procent in augustus 2025, 8,1 procent in september 2024).
NPO Radio 1 20-49: 2,1 procent  (2,1 procent in augustus 2025, 2,7 procent in september 2024). 
NPO Radio 1  25-67: 4,7 procent (4,8 procent in augustus 2025, 6,4 procent in september 2024).  

Kink, BNR Nieuwsradio, Slam! en Grandprix Radio

BNR Nieuwsradio wist na de zomerperiode luisteraars te trekken en zag het marktaandeel stijgen, zowel ten opzichte van augustus 2025 als september 2024.

Kink verloor marktaandeel door het verlies van FM-frequenties per 1 september 2025.  

Slam! verloor ook marktaandeel. Dit wordt mogelijjk veroorzaakt doordat het van frequentiepakket is gewijzigd en een iets ander verzorgingsgebied heeft (meer Noord-Holland en Limburg, minder Zuid-Holland). 

Grandprix Radio dat bezig is zichzelf geleidelijk tot Sportradio om te dopen, wist niet te profiteren van de start op FM in Zuid-Holland vergeleken met augustus 2025; het haalde dezelfde lage marktaandelen ook niet met de komst van Rick van Velthuysen.

BNR Nieuwsradio 13+: 1,0 procent (0,7 procent in augustus 2025, 0,7 procent in september 2024).
BNR Nieuwsradio 20-49: 0,9 procent  (0,7 procent in augustus 2025, 0,4 procent in september 2024). 
BNR  Nieuwsradio 25-67: 0,9 procent (0,6 procent in augustus 2025, 0,6 procent in september 2024).  

Grandprix Radio 13+: 0,2 procent (0,2 procent in augustus 2025, 0,1 procent in september 2024).
Grandprix Radio 20-49: 0,3 procent  (0,3 procent in augustus 2025, 0,2 procent in september 2024). 
Grandprix Radio 25-67: 0,2 procent (0,3 procent in augustus 2025, 0,2 procent in september 2024).  

Slam! 13+: 1,0 procent (1,2 procent in augustus 2025, 1,1 procent in september 2024).
Slam! 20-49: 2,1 procent  (2,4 procent in augustus 2025, 2,1 procent in september 2024). 
Slam! 25-67: 1,3 procent (1,4 procent in augustus 2025, 1,4 procent in september 2024).  

Kink 13+: 0,5 procent (0,7 procent in augustus 2025, 0,8 procent in september 2024).
Kink 20-49: 0,9 procent  (1,3 procent in augustus 2025, 1,4 procent in september 2024). 
Kink 25-67: 0,7 procent (1,0 procent in augustus 2025, 1,1 procent in september 2024).  

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Stichting ALS, Boldking, Albert Heijn en Michel Tiggelman winnen bij Audify Awards

03-10-2025 | 22:25:00
Stichting ALS, Boldking en Albert Heijn winnen bij Audify Awards; Michel Tiggelman (Randstad) is Audio-ambassadeur 2025

Dit zijn de genomineerden voor de Audify Awards 2025

30-09-2025 | 09:34:00
De jury keek naar de kracht van geluid, auditieve originaliteit en de manier waarop merk en boodschap elkaar versterken.

Nederlandse mediasector komt met gezamenlijke aanpak politieke reclames

18-09-2025 | 05:00:00
De grote Nederlandse uitgevers, tv- en radiozenders en buitenreclame-exploitanten verenigd in Audify, Magazine Media Associatie (MMA), NDP Nieuwsmedia, Outreach en Screenforce hebben onder de naam politiekereclame.nl een gezamenlijk platform gelanceerd

Audify Awards uitgereikt tijdens Dag van de Audio

05-09-2025 | 09:58:00
Deze prijzen belonen de beste audiocommercials, de meest impactvolle non-spot audioreclames en de audio-ambassadeur van het jaar.

NMO Luistercijfers augustus 2025: NPO Radio 2 13+ marktleider; Qmusic 20-49 en 25-67

03-09-2025 | 23:59:00
Marketing Report heeft de augustus 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek. Marketing Report heeft de augustus 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek. Hieruit blijkt dat Qmusic in de doelgroepen 20-49 en 25-67 marktleider blijft, maar dat NPO Radio 2 ondanks dalende cijfers in de doelgroep 13+ weer marktleider is
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.