NMO Luistercijfers april 2025: Qmusic wint opnieuw

NMO Luisteronderzoek 2025: Qmusic blijft marktleider ondanks daling in alle doelgroepen

Marketing Report heeft de april 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek. Hieruit blijkt dat de ingevoerde minutenregistratie nauwelijks effect heeft op de cijfers. Per april 2025 is de registartie van beluistering gewijzigd van minimaal 3 minuten naar minimaal 1 minuut.  

NPO Radio 2 verliest als marktleider terrein aan Qmusic; de vraag is of Qmusic ook bij 13+ in navolging van 20-49 en 25-67 het marktleiderschap overneemt. Ook Radio 538 won marktaandeel mede dankzij Koninsdag 538, terwijl NPO 3FM maar blijft dalen.

NPO Radio 2

NPO Radio 2 was in april 2025 weliswaar opnieuw marktleider in de doelgroep 13+, maar verliest terrein, waarbij Qmusic (11,6 procent) de publieke zender op de hielen zit. Bij de doelgroep 25-67 is Qmusic opnieuw marktleider (NPO Radio 2 is tweede)  en ook bij de doelgroep 20-49 verloor NPO Radio 2 opnieuw licht en is weer tweede. De bodem is nog steeds niet bereikt voor NPO Radio 2.

Doelgroep 13+: 11,9 procent (13,0 procent in maart 2025 en 13,5 procent in april 2024).
Doelgroep 20-49: 10,3 procent (10,6 procent in maart 2025 en 13,0 procent in april 2024).
Doelgroep 25-67: 14,3 procent (14,6 procent in maart 2025 en 15,1 procent in april 2024).

Qmusic

Qmusic (DPG Media) handhaafde zijn marktleiderschap in de commercieel relevante doelgroep 20-49 en won marktaandelen terug. Daarmee behoudt het vlaggenschip van DPG Media's radiotak het leiderschap in de doelgroep 25-67 ten koste van NPO Radio 2. Mogelijk is de minutenregistratie die in april is ingevoerd hier de achtergrond van. Ook de Foute Vrijdag 2025 hielp mogelijk hierbij.

Doelgroep 13+: 11,6  procent (11,4 procent in maart 2025 en 12,0 procent in april 2024]).
Doelgroep 20-49: 20,6 procent (20,3 procent in maart 2025 en 22,4 procent in april 2024).
Doelgroep 25-67: 15,0 procent (14,8 procent in maart 2025 en 14,9 procent in april 2024).

Radio 10 en Radio 538

Radio 538 (Talpa Network) deed het opnieuw opvallend beter en wist in de commerceel relevante doelgroep 20-49 wederom opvallend goed te scoren.  Koningsdag 538 en acties als Baannaam 2025 deden de zender goed.

Doelgroep 13+: 9,2 procent (8,9 procent in maart 2025 en 9,2 procent in april 2024).
Doelgroep 20-49: 15,3 procent (14,5 procent in maart 2025, was 13,4 procent in april 2024).
Doelgroep 25-67: 12,0 procent (11,1 procent in februari 2025, was 11,3 procent in april 2024)

Radio 10 (Talpa Network) is weer gaan dalen in de lijstercijfers; of dit alleen het effect is van minutenregistratie? Daarvoor lijkt de aling in met name 20-49 te groot. De radiozender hoopte met Erik de Zwart als stationvoice en de komst van Erik's Top 40 Hitdossier per maart 2025 het tij te keren, maar dit lijkt niet helemaal zo uit te pakken. Uit de cijfers bijkt wel dat met name oudere luisteraars (50+) wel blijven hangen. Wel blijft de zender beter beluisterd dan concurrent JOE (DPG Media).  

Doelgroep 13+: 6,7 procent (7,0 procent in maart 2025, was 9,4 procent in april 2024).
Doelgroep 20-49: 7,0 procent (7,5 procent in maart 2025, was 12,1 procent in april 2024).
Doelgroep 25-67: 7,1 procent (7,1 procent in maart 2025,was 11,2 procent in april 2024).

Sky Radio

Sky Radio (Talpa Network) blijft in een dalende tendens, al is de daling iets miner groot ten aanzien van maart 2025. Ten opzichte van een jaar geleden valt de vrij forse daling wel op. 

Doelgroep 13+: 6,7 procent (6,8 procent in maart 2025; 8,8 procent in april 2024).
Doelgroep 20-49: 6,0 procent (6,3 procent in maart 2025; 6,5 procent in april 2024).
Doelgroep 25-67: 6,6 procent (6,7 procent in maart 2025; 8,0 procent in april 2024)

Joe, Radio Veronica, 100% NL en NPO 3FM

Radio Veronica (Mediahuis Radio) schommelt mogelijk na aanpassing van de minutenmeting enigszins omhoog en omlaag, afhankelijk van de doelgroep. Bij 100% NL is een daling waarneembaar ten opzichte van maart in e commercieel relevante doelgroep 20-49.  

Joe (van DPG Media) daalt opnieuw; hierdoor is de kans dat het radiostation Radio 10 zal voorbijstijgen enigszins verkeken voor nu.  

NPO 3FM daalde in april opieuw en met name bij de commercieel relevante doelgroe 20-49 is dat opvallend. De publieke radiozender is daardoor nog steeds minder relevant. 

Radio Veronica 13+: 4,0 procent (3,9 procent in maart 2025; 1,8 procent in april 2024).
Radio Veronica 20-49: 3,3 procent (3,5 procent in maart 2025; 2,2 procent in april 2024).
Radio Veronica 25-67: 4,8 procent (4,7 procent in maart 2025; 2,4 procent in april 2024).

100% NL13+: 3,6 procent (3,3 procent in maart 2025; 3,7 procent in april 2024).
100% NL 20-49: 3,4 procent (4,2 procent in maart 2025; 3,1 procent in april 2024).
100% NL 25-67: 3,7 procent (3,8 procent in maart 2024. 3,9 procent in april 2024).

JOE 13+: 5,3 procent  (5,8 procent in maart 2025; 4.0 procent in april 2024).
JOE 20-49: 6,7 procent (7,0 procent in maart 2025; 4,7 procent in april 2024).
JOE 25-67: 6,0 procent (6,3 procent in maart 2025; 5,0 procent in april 2024).

NPO 3FM 13+: 1,9 procent (2,0 procent in maart 2025, 2,0 procent in april 2024).
NPO 3FM 20-49: 3,4 procent  (3,8 procent in maart 2025, 3,4 procent in april 2024). 
NPO 3FM 25-67: 2,5 procent (2,7 procent in maart 2025, 2,7 procent in april 2024).  

Kink en BNR Nieuwsradio

Om te bezien of de minutenregel in het luisteronderzoek ook impact heeft op kleinere doelgroepstations als Kink en BNR Nieuwsradio, deze dit keer ook meegenomen. Dat valt mee. Die cijfers zijn min of meer gelijk als maart 2025. Wel is de impact van FM-distributie in de Randstad voor Kink (sinds 23 januari 2025) beter te zien bij Kink die ten opzichte van 2024 beter scoort.

BNR Nieuwsradio 13+: 0,8 procent (0,8 procent in maart 2025, 0,8 procent in april 2024).
BNR Nieuwsradio 20-49: 0,8 procent  (0,9 procent in maart 2025, 0,6 procent in april 2024). 
BNR  Nieuwsradio 25-67: 0,7 procent (0,8 procent in maart 2025, 0,8 procent in april 2024).  

Kink 13+: 0,8 procent (0,9 procent in maart 2025, 0,5 procent in april 2024).
Kink 20-49: 0,9 procent  (0,9 procent in maart 2025, 0,6 procent in april 2024). 
Kink 25-67: 1,1 procent (1,3 procent in maart 2025, 0,6 procent in april 2024).  

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Audify en Screenforce met zesde editie van Santa Hug voor branchegenoten

08-12-2025 | 16:12:00
Voor de zesde keer organiseren brancheorganisaties Audify (voor de radio/audiosector) en Screenforce (voor de tv/videosector) Santa Hug in de december-maand

NMO Luistercijfers november 2025: Qmusic marktleider in alle doelgroepen

04-12-2025 | 19:16:00
Marketing Report heeft de november 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek. Hieruit blijkt dat Qmusic bij alle doelgroepen de best beluisterde radiozender is

Audioreclame groeit met 8,7 procent in derde kwartaal 2025

11-11-2025 | 11:16:00
In het derde kwartaal van 2025 investeerden merken samen 55,3 miljoen euro in audioreclame, een groei van 8,7 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar

NMO Luistercijfers oktober: Edwin Evers scoort, Gordon Heuckeroth niet en NPO Radio 2 marktleider

05-11-2025 | 20:15:00
Marketing Report heeft de oktober 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek.

Liedewij Hentenaar: Hoe klinkt jouw merk?

29-10-2025 | 13:04:00
Peter Wybenga ging in gesprek met Liedewij Hentenaar. Ze vertelt over het meten van audiobereik, de groeiende inzet van merkgeluid en de kracht van creatie
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Rodger Werkhoven: Schadenfreudevrije kerst gewenst, allemaal!

22-12-2025 | 11:54:00
Beeld- en mediatechnoloog Rodger Werkhoven droeg op uitnodiging van OpenAI vanaf ’21 bij aan de ontwikkeling van DALL·E en ’t inbouwen ervan in ChatGPT.

[Vacatures] DPG Media zoekt een Accountmanager Vtwonen

22-12-2025 | 08:16:00
DPG Media is per direct op zoek naar Accountmanager Vtwonen - Amsterdam

Bob Koigi: De ontwikkelingen die 2025 hebben gedefinieerd

19-12-2025 | 12:46:00
AI wordt in rap tempo de bepalende kracht achter de transformatie van marketing­leadership en prioriteiten voor 2026.

Philips zet refurbished producten centraal met Back Friday

19-12-2025 | 12:41:00
Philips Personal Health heeft Back Friday gelanceerd, een initiatief dat twee weken na Black Friday aandacht vraagt voor de hoeveelheid retouren

NS geeft jongeren 40 procent korting op treinreizen

19-12-2025 | 12:32:00
NS ontwikkelde de campagne samen met TBWA\NEBOKO. Met een lichte toon wil NS ouders helpen hun taxi-rol los te laten
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.