Nederlandse advertentiemarkt stijgt naar 6,7 miljard euro

De Nederlandse advertentiemarkt groeide in 2024 met 9,5 procent naar een totaal van 6,7 miljard euro. Digitale platformen speelden daarbij de hoofdrol met een omzetstijging van 13,2 procent naar 5 miljard euro. Traditionele media bleven stabiel met 1,8 miljard euro, waarbij televisie en print een daling noteerden, terwijl audio en buitenreclame juist groeiden dankzij digitalisering.

Dit blijkt uit het verschenen MAGNA Global Ad Forecast onderzoek van juni 2025 op basis van onderzoeken van MAGNA (onderdeel van IPG).

Nederland staat wereldwijd op de vijftiende plaats qua advertentie-uitgaven. Per inwoner worden er gemiddeld 417 dollar besteed aan advertenties, ruim boven het internationale gemiddelde van 160 dollar. Retail voert de lijst van advertentiebestedingen aan, gevolgd door Media & Entertainment en Telecom.

Digitale groei zet door in 2025

Voor 2025 wordt verdere groei verwacht, vooral gedreven door digitale kanalen. Digitale advertentie-inkomsten zullen naar verwachting met 8,7 procent stijgen tot 5,4 miljard euro. Social media blijft hierbij de snelst groeiende categorie. De omzet van traditionele media zal naar verwachting ongewijzigd blijven.

Economische invloeden en regelgeving

De Nederlandse economie groeit in 2025 naar verwachting met 1,4 procent, iets boven het EU-gemiddelde. De inflatie blijft beperkt tot ongeveer 2,8 procent. Toch zijn er risico's, zoals stijgende Amerikaanse handelstarieven die indirect de Nederlandse markt kunnen beïnvloeden.

Daarnaast voert de gemeente Den Haag als eerste in Nederland een verbod in op reclame voor fossiele brandstoffen en CO2-intensieve diensten in de openbare ruimte. Dit heeft gevolgen voor buitenreclamecampagnes van bedrijven in de luchtvaart-, transport- en automotivesector.

Streaming en sport als advertentiekansen

Ook de streamingmarkt is in beweging. Grote aanbieders zoals HBO Max, Disney+, SkyShowtime en binnenkort Prime Video bieden abonnementen aan waarbij advertenties worden vertoond. Netflix, marktleider in Nederland, heeft zijn advertentie-optie nog niet volledig uitgerold.

Viaplay heeft ondertussen de exclusieve Formule 1-rechten in Nederland verlengd tot 2029.

Aschwin de Bruijn, Managing Director Magna & Head of Contracting IPG Mediabrands Nederland: "De Nederlandse advertentiemarkt is dynamisch en veerkrachtig. We zien een verschuiving naar digitale kanalen, maar ook kansen voor traditionele media die zich aanpassen aan de veranderende consumentenvoorkeuren. De opkomst van streamingdiensten met advertentie-ondersteuning en de focus op live sportevenementen bieden nieuwe mogelijkheden voor adverteerders."

www.ipgmediabrands.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

[Vacatures] Kinesso zoekt een Insights and Effectiveness Consultant

04-07-2025 | 10:30:00
Kinesso is per direct op zoek naar Insights and Effectiveness Consultant

Context versterkt merkimpact: bewijs uit neuromarketing

26-06-2025 | 14:05:00
Contextuele advertenties van Seedtag presteren significant beter dan IAB‑standaardformaten, concludeert een onderzoek van Kinesso en Braingineers.

[Vacatures] Kinesso zoekt een Web Analytics Consultant

24-06-2025 | 09:38:00
Kinesso is per direct op zoek naar Web Analytics Consultant

Cannes Lions: Een Amerikaans feestje met Europese bijrol

23-06-2025 | 00:37:00
Edward Knol die sinds maart 2025 actief is als Managing Director van Initiative heeft een column gepubliceerd over zijn indrukken over de Cannes Lions

[Vacatures] Initiative zoekt een Digital Project Lead

17-06-2025 | 08:20:00
Initiative is per direct op zoek naar Digital Project Lead

Gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.