Natwerk maakt merkcampagne voor ERU

Dat loopt lekker gesmeerd

Het Nederlandse kaasmerk Koninklijke ERU lanceert een merkcampagne waarin de hectische gezinsochtend centraal staat. Met deze campagne wordt het merk, dat vorig jaar tweehonderd jaar bestond, nieuw leven ingeblazen. In de campagne staat het door Nederlanders geliefde product Goudkuipje centraal.

Nieuw leven in een iconisch merk

Audrey van Ham, CEO van ERU: “ERU is het nummer 1 smeerkaasmerk van Nederland, maar heeft al een tijd niets meer van zich laten horen. Met deze campagne willen we het merk ERU en het product Goudkuipje weer stevig op de kaart zetten in Nederland, zodat het weer top-of-mind is bij Nederlanders.” 

Hiervoor is onder andere een merkbelofte ontwikkeld door reclamebureau Natwerk: Dat loopt lekker gesmeerd. De strategie speelt in op het drukke, chaotische leven van ouders met schoolgaande kinderen.

Audrey van Ham: “We willen laten zien dat je met ERU snel, maar ook met kwaliteit, iets op tafel kunt zetten, of het nu gaat om een lunch voor je kinderen of een borrelhapje voor gasten.”

Tom te Buck, strateeg bij Natwerk: "Een iconisch merk als ERU nieuw leven inblazen, dat is de droom van ieder reclamebureau. Het merkidee is gestoeld op gemak, omdat dit een van de belangrijkste redenen is voor mensen om smeerkaas te kopen. Maar het is ook een product waar plezier van af moet stralen. Daarom hebben we de belofte Dat loopt lekker gesmeerd expres groots neergezet, een grote belofte voor een klein kuipje smeerkaas. Daarmee brengen we humor in het merk, een effectief wapen om het merk weer op de kaart te zetten.”

Maak kennis met de familie Reems

In de campagne staat de familie Reems centraal. Een gezin met zes kinderen, geen standaard reclamegezin. Creatives Sjors Roovers en Lex Segers (Natwerk): “Goudkuipje is een iconisch merk waarmee we zelf zijn opgegroeid. We kozen bewust voor een groot gezin, waar de ochtenden extra hectisch zijn. Gelukkig verloopt het smeren van broodjes, bolletjes en crackers soepel met ERU Goudkuipje.”

De campagne wordt door mediabureau Match My Brand 360 graden uitgerold over TV, (digital-)out-of-home, social media en in samenwerking met influencers.

Internationale vertaling

Audrey van Ham: "Naast de campagne is er aandacht voor de uitbreiding naar markten als België en Duitsland. Voor deze landen zal de campagne lokaal aangepast worden, rekening houdend met culturele verschillen en taalbarrières. Hierdoor combineert ERU haar bekende identiteit met maatwerkcommunicatie in nieuwe markten.”

Credits:
Klant: Koninklijke ERU | Bureau: Natwerk | Media: Match My Brand | Productie: Better Call Sol | Regie: Joris Weerts | Sound Design: Bertus Pelser – AMP Amsterdam | Edit: Martin Heijgelaar | VFX / Online: Studio Whoohoo | Grading: De Grot

www.natwerk.nl

Marlies van Voorthuizen: Mentale gezondheid luistert nauw

29-10-2025 | 12:01:00
Op World Mental Health Day lanceerden Zilveren Kruis en de KNVB de campagne Trap het gesprek af. In het interview vertelt van Voorthuizen hier meer over

Jurgen Retra: Een klein gebaar zegt meer dan duizend woorden

29-10-2025 | 11:43:00
Op World Mental Health Day lanceerden Zilveren Kruis en de KNVB de campagne Trap het gesprek af. In het onderstaand interview vertelt Natwerk hier meer over

Marc Leurs versterkt strategieteam Natwerk

27-10-2025 | 10:12:00
Per 1 oktober is Marc Leurs gestart als strategy director bij Natwerk. Leurs werkte eerder onder meer bij TBWA\NEBOKO en DDB

Zilveren Kruis en KNVB starten campagne mentale gezondheid

13-10-2025 | 08:44:00
De campagne richt zich op het bespreekbaar maken van mentale druk onder jongeren op en rond het voetbalveld.

Natwerk en AM ontwikkelen campagne rond leefomgevingen

02-09-2025 | 15:39:00
Met de campagne wil AM laten zien hoe het bedrijf kijkt naar de mogelijkheden van gebiedsontwikkeling en hoe leefomgevingen met maatschappelijke waarde kunnen worden gecreëerd.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Stacey Rookhuizen voelt als campagneleverancier deel van het VVD-team

07-11-2025 | 21:52:39
Stacey Rookhuizen is oprichter/eigenaar van Bombilate Media. Matthijs van de Burgwal is hoofd strategie bij de VVD.  We spreken beiden over de verkiezingscampagne voor de VVD die Bombilate Media voor de vierde keer maakte

Nasser El Kamouchi: De wake-up call voor marketeers

07-11-2025 | 15:20:00
Succes wordt niet langer bepaald door wie het meeste mediabudget heeft, maar door wie het meest consequent zijn merkverhaal weet te vertellen.

Bob Koigi: De toekomst is voor de menselijke merken

07-11-2025 | 11:12:15
De toekomst is niet voor de merken met de slimste technologie, maar voor de merken die drie tijdloze menselijke principes begrijpen

Fightclub en WeCare lanceren Good for you!

07-11-2025 | 09:33:00
Tijdens deze gratis middagsessie krijgen marketeers een praktische toolkit aangereikt om richting 2026 hun positie te versterken.

Studio FIK ontwikkelt campagne rond gezond schermgebruik

06-11-2025 | 12:12:00
Gemeente Haarlem en GGD Kennemerland vragen deze maand aandacht voor beschermtijd, momenten die je bewust vrijhoudt van digitale prikkels.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Laura Heerlien

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.