N=5 ontwikkelt privacyschendings-campagne voor de Consumentenbond

De Consumentenbond strijdt tegen techreuzen die privédata van hun gebruikers onrechtmatig gebruiken. Partner Data Privacy Stichting DPS start in samenwerking met de Consumentenbond een rechtszaak tegen Meta. N=5 ontwikkelde een campagne die consumenten bewust moet maken van dit datamisbruik en vooral: moet aansporen zich aan te melden voor de claims tegen Google, Meta en TikTok.

Elke dag worden gegevens van miljoenen gebruikers verzameld én verhandeld. De Consumentenbond en hun partners willen dat dit stopt en komen op voor de rechten van consumenten. Het datamisbruik door techbedrijven gebeurt als je op internet zit. Bedrijven als Facebook, TikTok en Google verzamelen de data zonder dat je het doorhebt. Met het schenden van online privacy verdienen zij miljarden. Die oneerlijkheid moet stoppen, volgens de Consumentenbond.

Om te laten zien wat techreuzen stiekem doen, worden voorbijgangers in de campagne juist open en bloot gevolgd door een man die doorbrieft aan derden wat deze mensen op dat moment aan het doen zijn. Zo maakt de Consumentenbond de oneerlijkheid zichtbaar en worden kijkers opgeroepen om mee te strijden.

Arnout Robbe, creative director N=5: "We maken allemaal gebruik van de diensten van tech-bedrijven. Dat gaat helaas hand in hand met misbruik van onze data. Dat misbruik vindt plaats met een arrogante vanzelfsprekendheid. Helaas zijn we er zelfs een beetje aan gewend geraakt. Met deze campagne willen we laten zien en voelen hoe belachelijk het datamisbruik door techbedrijven eigenlijk is."

Diek Schipper, campagnemanager Consumentenbond: "Met deze campagne hopen we te bereiken dat meer mensen de verontwaardiging voelen over deze privacyschendingen, en uiteraard dat ze zich aanmelden voor onze claims tegen de bedrijven die zich er schuldig aan maken. Zonder dat het belerend wordt, laten we mensen op humoristische wijze voelen dat wat deze Big Techs doen oneerlijk is."

 

De campagne wordt in hoofdzaak online uitgerold.

www.nis5.nl

www.consumentenbond.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

N=5 verbeeldt Auping Designed for Life

13-10-2025 | 09:55:00
Auping breidt de positionering Designed for Life uit met een campagne die de ervaring van goed slapen centraal zet.

N=5 ontwikkelt campagne Dan is er Menzis

09-10-2025 | 07:30:00
Zorgverzekeraar Menzis heeft de door N=5 ontwikkelde campagne Dan is er Menzis gelanceerd. De campagne wil laten zien waar mensen in het dagelijks leven met gezondheidsuitdagingen mee te maken hebben en hoe Menzis daarbij kan ondersteunen

Kraampje van Koophandel

25-09-2025 | 10:26:00
Een van de grootste uitdagingen voor KVK is het versterken van de maatschappelijke waarde van het merk.

Holland & Barrett: Denk aan je brein

22-09-2025 | 13:01:00
Hoe Holland & Barrett met free publicity als vliegwiel doorbrak in een markt waarin ze volledig outspend worden door de concurrentie

Holland & Barrett lanceert HormoonWijzer voor vrouwen+

19-09-2025 | 15:04:00
Holland & Barrett heeft de HormoonWijzer gelanceerd, een praktische gids die vrouwen+ inzicht geeft in hun cyclus


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Twaalf awards voor Happy Horizon bij Digital Impact Awards

20-10-2025 | 15:50:11
De Nederlandse bureaugroep, met in totaal twaalf nominaties, wist ze allemaal te verzilveren.

[Vacatures] Abovo Maxlead zoekt een Social Advertising Consultant

20-10-2025 | 09:12:00
Abovo Maxlead is per direct op zoek naar Social Advertising Consultant - Hoorn

Bekende Nederlandse vrouwen delen ervaringen in TENA-campagne

17-10-2025 | 12:37:27
Rond Wereld Menopauze Dag lanceert TENA de campagne Het is stil voor de overgang, ontwikkeld in samenwerking met Publicis Groupe Nederland en Boomerang.

Diggy Dex en nabestaanden brengen herinneringslied uit voor Monuta

17-10-2025 | 11:30:46
Monuta lanceert dit jaar de vierde editie van de campagne November 2 Remember met een bijzonder initiatief: een nieuw lied van Diggy Dex

[Vacatures] Mediahuis zoekt een Projectmanager

17-10-2025 | 09:20:00
Mediahuis is per direct op zoek naar Projectmanager - Amsterdam
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.