Minister Eppo Bruins: hoeveelheid Ster-zendtijd bij NPO-tv blijft 8 procent

Minister Eppo Bruins (NSC) wil afzien van de door oud-minister Arie Slob (ChistenUnie) ingezette lijn om de hoeveelheid (Ster-)reclamezendtijd bij de lineaire tv-zenders van de NPO geleidelijk te laten dalen van 10 naar 5 procent in 2026. Sinds 2023 is het percentage 8 procent. 

Blijft 8 procent

Voor 2025 heeft de minister via een concept ministeriële regeling voorgesteld om het percentage op 8 procent te houden. Daarmee stelt Eppo Bruins het minimumbudget van de NPO te kunnen blijven behouden. De opbrengsten van de Ster gaan naar de Mediabegroting van het ministerie van OCW die deze onder meer uitgeeft aan de NPO, RPO (regionale publieke omroep) en andere media-uitgaven.

Gunay Uslu

Toenmalig staatssecretaris Gunay Uslu (D66) bepaalde in 2023 al dat de geleidelijke opbouw per 2024 (tijdelijk) zou stoppen om zo beoogde bezuinigingen op de NPO te voorkomen.

Volgens de minister kan met het (definitieve) behoud van het percentage op 8 procent een neerwaartse bijstelling van de bijdrage aan de NPO worden opgevangen in de huidige concessieperiode die loopt tot 31 december 2026. Daarvan bestaat overigens het voornemen die te verlengen. In 2023 droeg de Ster 174,5 miljoen euro af aan het ministerie van OCW.

Mediawet

Als de minister definitief wil afzien van de verlagingen van de hoeveelheid Ster-zendtijd bij de NPO op televisie, dient de Mediawet te worden gewijzigd, waarover het parlement dient te beslissen. Tot die tijd kan de minister volstaan met ministeriele regelingen. Het gaat alleen om lineaire televisie. De reclame bij de gratis VOD-dienst NPO Start blijft (vooralsnog) behoudens goede doelen en ideële reclame, verboden.

Geen consultatie

Er vindt geen (internet)consultatie plaats omtrent dit besluit, maar de NPO, College van Omroepen en de Ster zijn wel geconsulteerd alsmede het Commissariaat voor de Media. Het concept besluit is aan de Tweede Kamer gestuurd.

Eigen vermogen

Met het ministeriele besluit wordt het voor omroepverenigingen ook mogelijk een hogere eigen reserve aan te houden: dat is thans 750.000 euro en wordt per 2025 1,5 miljoen euro.

www.ster.nl

www.npo.nl

www.rijksoverheid.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:
 

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Marketing Week] Bob Koigi: marketeers verhogen digitale bestedingen in 2026

12-12-2025 | 12:00:24
Flexibiliteit in budgetten staat daarbij centraal: 85 procent verwacht ook in 2026 tussentijdse bijstellingen.

Fightclub zet mens centraal in campagne Hulphond Nederland

12-12-2025 | 09:19:11
De campagne laat zien wat hulphonden betekenen voor mensen die dagelijks leven met PTSS, epilepsie of andere beperkingen.

[Vacancy] Cheil Benelux has a position for Medior Strategist / Strategy Manager

12-12-2025 | 08:53:00
Cheil Benelux is directly looking for Medior Strategist / Strategy Manager - Hybrid | Amsterdam

[Vacatures] AndAgency Amsterdam zoekt een Senior PR & Events Manager

12-12-2025 | 08:02:00
AndAgency Amsterdam is per direct op zoek naar Senior PR & Events manager - Fulltime · Amsterdam

[Vacatures] AndAgency Amsterdam zoekt een Senior Paid Social Specialist

12-12-2025 | 07:47:00
AndAgency Amsterdam is per direct op zoek naar Senior Paid Social Specialist - Fulltime · Amsterdam
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.