Miluska van ’t Lam: Vrouwen die verbinden krijgen erkenning

[Interview] Hoofdredacteur Harper’s Bazaar over impactvolle awardshow

De jaarlijkse Harper’s Bazaar Woman of the Year-verkiezing betrekt dit jaar het publiek op een andere manier. 

Miluska van ’t Lam, hoofdredacteur van het mediamerk, vertelt aan David de Jong over deze awards.

Miluska van ’t Lam: “Wat er dit jaar anders is? We hebben vijf awards, vijf categorieën, en daar is een aantal jaar geleden één nieuwe categorie aan toegevoegd: de publieksprijs.

Op zich is die prijs dus niet nieuw, maar de manier waarop mensen kunnen stemmen is dat wel. Je mag namelijk zélf een naam indienen.”

Verbinding centraal in themakeuze

Voor het selecteren van de volgende vijf awardwinnaars laat het mediamerk zich adviseren door een onafhankelijke adviesraad: Rising Star, Oeuvre, Business Award, International Award en Woman of the Year. Miluska van ’t Lam: ‘De raad bestaat uit twaalf experts uit verschillende vakgebieden. Miluska van ’t Lam: “Elk jaar staat bij de Harper’s Bazaar Women of The Year verkiezingen een thema centraal die tekenend het is voor het betreffende jaar. Dit jaar is dat better together, aangezien de wereld lijkt uit elkaar te vallen, willen we dit jaar vrouwen eren, die in hun werk of passie echt gaan voor verbinding." Welke vrouwen leggen in hun leiderschap, ondernemerschap en creativiteit de nadruk op wat ons als mensen verbindt, in plaats van op wat ons onderscheidt. Doel van Women of the Year is deze vrouwen te eren, en ze te vieren als rolmodellen om andere vrouwen te inspireren groot te dromen; de missie van Harper’s Bazaar.”

De adviesraad bestaat onder meer uit actrice en filmproducent Bracha van Doesburg, ballerina Igone de Jongh, CEO van Action Hajir Hajji, mediavrouw en zangeres Giovanca, designer en ondernemer Elza Wandler en social entrepreneur Naz Kawan. Miluska van ’t Lam: “Gezamenlijk beoordelen zij een longlist van 75 vrouwen die volgens ons thema dit jaar impact maken, en adviseren de redactie in het benoemen van vijf winnaars.”

Bekendmaking tijdens theaterevenement

Op 18 november worden de winnaars bekendgemaakt tijdens een awardshow en wordt het bijpassende magazine onthuld.

Miluska van ’t Lam: “Vele jaren organiseerden we een besloten diner, bestaande uit 150 gasten: beslissers uit de wereld van cultuur, media, wetenschap, mode, design, kunst en business. Vorig jaar, tijdens het tienjarig jubileum kozen we voor een theatershow, waardoor we een groter aantal beslissers, pioniers en smaakmakers konden betrekken.” De locatie blijft nog geheim.

Miluska van ’t Lam: “We zijn in gesprek met twee prachtige, iconische locaties in Amsterdam.” De keuze voor een theateropstelling is bewust: “Daarmee kunnen we veel inhoud toevoegen, de vrouwen echt op een bijzondere manier eren en partners op een impactvolle, eigen manier zichtbaar maken.”

Partners kunnen zich nog aansluiten. “We zoeken partners uit verschillende vakgebieden: beauty, tech, automotive, finance, educatie… Iedereen kan een eigen terrein claimen, en is zichtbaar van november tot en met februari 2026, via het magazine en onze online kanalen.”

Print, platform en community versterken elkaar

Naast het magazine runt Harper’s Bazaar ook een online platform en een businessclub. De printeditie blijft een belangrijk uithangbord. Vorig jaar hebben we twee specials toegevoegd. 

Miluska van ’t Lam: “Wij kiezen bewust voor vrouwen met een écht verhaal, vrouwen die impact maken binnen hun eigen domein. We proberen altijd een primeur te hebben rond een vrouw met een sterk verhaal.”

Volgens haar is het succes van het merk te danken aan het samenspel van print, online en community. “Daarin zijn we echt pioniers in Nederland.”

Businessclub groeit en verbindt

De businessclub van Harper’s Bazaar bestaat inmiddels twee jaar en telt ruim 250 leden. Miluska van ’t Lam: “Gisteravond hadden we bijvoorbeeld een diner met onze Icon members in Tannay in Amsterdam. Tijdens vijf gangen gingen 30 members, allemaal ondernemers, echt in gesprek met elkaar over onderwerpen op het gebied van leiderschap en ondernemerschap. Wat de avond uniek maakte is dat de members na iedere gang wisselde van tafel en daarmee ook van onderwerp en tafelgenoten. Elke tafel had een eigen tafelhost, die vanuit haar expertise een thema besprak als conversation starter. Van merkstrategie tot leiderschap en het vinden van funding.”

De club is exclusief in de zin van betrokkenheid en actieve deelname, maar staat open voor iedereen. “Juist die diversiteit aan perspectieven maakt je als mens rijker,” zegt Miluska van ’t Lam.

Kijk de video hier

www.harpersbazaar.com

www.hearst.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

Mike Hendrixen: Oasis, een masterclass in merk, branding en PR

13-07-2025 | 06:47:00
[Column] Mike Hendrixen: Oasis, een masterclass in merk, branding en PR. AI kan muziek faken maar niet de magie. Niet het verhaal. Niet het kippenvel

Dutch PR Awards 2025 - Iconic Studios x Vertigo 6

02-07-2025 | 17:19:00
Iconic Studios & Vertigo 6 doen mee aan de Dutch PR Awards 2025. Aan het woord zijn Claire Slootheer & Mike Hendrixen

Vertigo 6 aan de slag voor TCL in Nederland en België

30-06-2025 | 12:47:00
Het Arnhemse bureau wordt verantwoordelijk voor de volledige PR-strategie, influencermarketing en het beheer van de socialmediakanalen

Logitech G lanceert G522 gaming headset

21-05-2025 | 07:00:00
Dit model is geschikt voor pc, PlayStation en mobiele apparaten en komt medio juni beschikbaar in zwart en wit.

Jouw marketingbaan verdwijnt (wellicht) sneller dan je denkt

09-04-2025 | 13:24:00
[Column] Mike Hendrixen (Vertigo 6): Als jouw werk te herhalen is, te meten is of geen menselijk contact nodig heeft, dan zit AI al in de wachtkamer

Gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.