
Miluska van ’t Lam: Vrouwen die verbinden krijgen erkenning
[Interview] Hoofdredacteur Harper’s Bazaar over impactvolle awardshow
De jaarlijkse Harper’s Bazaar Woman of the Year-verkiezing krijgt dit jaar een andere invulling. Miluska van ’t Lam, hoofdredacteur van het magazine, vertelt aan David de Jong over deze awards.
Miluska van ’t Lam: “Wat er dit jaar anders is? We hebben zes awards, zes categorieën, en daar is één nieuwe categorie aan toegevoegd: de publieksprijs.
Op zich is die prijs niet nieuw, maar de manier waarop mensen kunnen stemmen is dat wel. Je mag namelijk zelf een naam indienen.”
Volgens Miluska van ’t Lam wordt de winnaar gekozen uit alle ingezonden namen. “Daarnaast zijn er dus nog vier andere prijzen.”
Verbinding centraal in themakeuze
De overige vier winnaars worden bepaald door een onafhankelijke adviesraad, bestaande uit twaalf experts uit verschillende vakgebieden. Miluska van ’t Lam: “Dit jaar is het thema eigenlijk: de wereld lijkt uit elkaar te vallen. Daarom kiezen we dit jaar vrouwen die in hun werk of passie echt gaan voor verbinding, voor de overeenkomsten in plaats van de verschillen.”
De adviesraad bestaat onder anderen uit Bracha van Doesburg, Igone de Jongh, Hajir Hajji, Giovanca, Elza Wandler en Nasca Wan. Gezamenlijk beoordelen zij een longlist van 75 vrouwen, waaruit vijf winnaars zijn geselecteerd.
Bekendmaking tijdens theaterevenement
Op 18 november worden de winnaars bekendgemaakt tijdens een theateravond. De locatie blijft nog geheim. Miluska van ’t Lam: “We zijn in gesprek met twee prachtige, theatrale, iconische locaties in Amsterdam.” De keuze voor een theateropstelling is bewust: “Daarmee kunnen we veel inhoud toevoegen en die vrouwen echt op een bijzondere manier eren.”
Partners kunnen zich nog aansluiten. “We zoeken partners uit verschillende vakgebieden: beauty, tech, automotive… Iedereen kan een eigen terrein claimen.”
Print, platform en community versterken elkaar
Naast het magazine runt Harper’s Bazaar ook een online platform en een businessclub. De printeditie blijft een belangrijk uithangbord. Miluska van ’t Lam: “Wij kiezen bewust voor vrouwen met een écht verhaal, vrouwen die impact maken binnen hun eigen domein. We proberen altijd een primeur te hebben rond een vrouw met een sterk verhaal.”
Volgens haar is het succes van het merk te danken aan het samenspel van print, online en community. “Daarin zijn we echt pioniers in Nederland.”
Businessclub groeit en verbindt
De businessclub van Harper’s Bazaar bestaat inmiddels twee jaar en telt 250 leden. Miluska van ’t Lam: “Gisteravond hadden we bijvoorbeeld een diner met de Icon Members. Tijdens vijf gangen gingen ze echt in gesprek met elkaar. Wat de avond uniek maakte is dat de members na iedere gang wisselde van tafel en daarmee ook van onderwerp en tafelgenoten.”
De club is exclusief in de zin van betrokkenheid en actieve deelname, maar staat open voor iedereen. “Juist die diversiteit aan perspectieven maakt je als mens rijker,” zegt Miluska van ’t Lam.
Kijk de video hier
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Dutch PR Awards 2025 - Iconic Studios x Vertigo 6
Vertigo 6 aan de slag voor TCL in Nederland en België
Logitech G lanceert G522 gaming headset
Jouw marketingbaan verdwijnt (wellicht) sneller dan je denkt
Vertigo 6 lanceert Agency Simulator 25 voor PC en Mac: recap
Gepubliceerd door: Saskia van Weert