Markteffect: 63% van jonge werkenden overweegt zzp-schap

Uit onderzoek van Markteffect blijkt dat 42 procent van de werkende Nederlanders overweegt ooit als zzp’er aan de slag te gaan. Dit percentage ligt met 63 procent aanzienlijk hoger onder werkenden jonger dan 35 jaar. Onder 55-plussers is dit slechts 27 procent.

Twijfels door nieuwe regelgeving

Hoewel de interesse in zelfstandig ondernemerschap groeit, houden aangekondigde veranderingen veel werkenden tegen. Twee op de vijf werknemers (40%) geven aan dat strengere handhaving op schijnzelfstandigheid en een mogelijke verplichte AOV hen doet twijfelen over de overstap naar zelfstandigheid.

Redenen om zzp’er te worden

Voor veel zzp’ers zijn vrijheid en flexibiliteit de belangrijkste drijfveren:

  1. Vrijheid om werktijden zelf te bepalen (28%)
  2. Eigen opdrachten en klanten kiezen (17%)
  3. Betere werk-privébalans (13%)
  4. Afwisseling en diversiteit in werk (10%)
  5. Opbouwen van een eigen bedrijf (8%)

Waarom stoppen zzp’ers?

Een derde van de werkenden (33%) heeft ooit als zzp’er gewerkt, onder jongeren tot 35 jaar zelfs 54 procent. De belangrijkste redenen om te stoppen zijn:

  • Betere kansen in loondienst (25%)
  • Onzekerheid over opdrachten (22%)
  • Te lage inkomsten (20%)

Zorgen over strengere handhaving

Onder zelfstandigen maakt 72 procent zich geen zorgen over de impact van strengere controle op schijnzelfstandigheid, terwijl een derde van de werkenden in loondienst verwacht dat dit gevolgen heeft voor hun organisatie.

Onderzoeksmethode

Dit onderzoek is uitgevoerd door Markteffect in februari 2025 onder 1027 werkende Nederlanders, zowel in loondienst als zzp’ers.

www.markteffect.nl

Lees ook:

Markteffect: Denk niet voor je klant, luister naar hem

25-08-2025 | 08:52:34
Eén mindere ervaring kan het verschil maken tussen een trouwe fan en iemand die langzaam afdrijft naar de concurrent.

Stefan Klomp: Zo helpt belevingsonderzoek bij merkloyaliteit

22-08-2025 | 13:40:00
In marketing hoor je het vaak: ‘de klant is koning’. Maar laten we eerlijk zijn, het wordt steeds lastiger om aan die verwachtingen te voldoen.

Joris van Leenders: Employer branding begint binnen

21-08-2025 | 10:49:00
Kandidaten hebben de banen voor het uitkiezen en kiezen daarbij steeds vaker voor de organisatie die bij hén past

Stefan Klomp: Verkoop geen features maar relevantie

20-08-2025 | 14:32:00
Je kent het wel: je ziet een aanbieding en denkt meteen ‘Dit is precies wat ik nodig heb’. Maar er zijn ook producten die stilletjes voorbijgaan

Podcastgebruik groeit sterk bij jonge luisteraars

21-07-2025 | 16:54:00
Het gebruik van podcasts blijft stijgen in Nederland. Dat blijkt uit de twaalfde editie van de Markteffect Podcast Monitor
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Chris Oomen introduceert Christian Alexander parfums

11-09-2025 | 11:22:00
De Nederlandse ondernemer Chris Oomen presenteert een internationale parfumlijn onder de merknaam Christian Alexander

Burger King zet Gordon Ramsay buitenspel in campagne

10-09-2025 | 09:58:46
Met een knipoog naar campagnes met beroemdheden suggereert de keten dat de burger smaakt alsof hij door een topchef is gemaakt

[Vacatures] Mediahuis zoekt een Audio Campaign Producer

10-09-2025 | 09:38:00
Mediahuis is per direct op zoek naar een Audio Campaign Producer - Amsterdam

DEPT en Univé lanceren Pas-op-Pop campagne in woonwijken

10-09-2025 | 09:07:00
Het gaat om Pas-op-Poppen die weggebruikers aansporen hun snelheid te verlagen waar kinderen buitenspelen

[Vacancy] Kinesso has a position for Programmatic Campaign Manager - Nike account

10-09-2025 | 08:45:00
Kinesso is directly looking for Programmatic Campaign Manager - Nike account
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.