
Markteffect: 63% van jonge werkenden overweegt zzp-schap
Uit onderzoek van Markteffect blijkt dat 42 procent van de werkende Nederlanders overweegt ooit als zzp’er aan de slag te gaan. Dit percentage ligt met 63 procent aanzienlijk hoger onder werkenden jonger dan 35 jaar. Onder 55-plussers is dit slechts 27 procent.
Twijfels door nieuwe regelgeving
Hoewel de interesse in zelfstandig ondernemerschap groeit, houden aangekondigde veranderingen veel werkenden tegen. Twee op de vijf werknemers (40%) geven aan dat strengere handhaving op schijnzelfstandigheid en een mogelijke verplichte AOV hen doet twijfelen over de overstap naar zelfstandigheid.
Redenen om zzp’er te worden
Voor veel zzp’ers zijn vrijheid en flexibiliteit de belangrijkste drijfveren:
- Vrijheid om werktijden zelf te bepalen (28%)
- Eigen opdrachten en klanten kiezen (17%)
- Betere werk-privébalans (13%)
- Afwisseling en diversiteit in werk (10%)
- Opbouwen van een eigen bedrijf (8%)
Waarom stoppen zzp’ers?
Een derde van de werkenden (33%) heeft ooit als zzp’er gewerkt, onder jongeren tot 35 jaar zelfs 54 procent. De belangrijkste redenen om te stoppen zijn:
- Betere kansen in loondienst (25%)
- Onzekerheid over opdrachten (22%)
- Te lage inkomsten (20%)
Zorgen over strengere handhaving
Onder zelfstandigen maakt 72 procent zich geen zorgen over de impact van strengere controle op schijnzelfstandigheid, terwijl een derde van de werkenden in loondienst verwacht dat dit gevolgen heeft voor hun organisatie.
Onderzoeksmethode
Dit onderzoek is uitgevoerd door Markteffect in februari 2025 onder 1027 werkende Nederlanders, zowel in loondienst als zzp’ers.
Lees ook:
The Relevance Group neemt Beautiful Lives over
Markteffect: Helft Nederlanders zet minder geld opzij
The Relevance Group breidt netwerk uit met TDA Group
[Vacatures] Markteffect zoekt een Controller
Floor Hoogers: Markteffect in de race voor data-award
Gepubliceerd door: Lieselot Berentzen