
Markteffect: 63% van jonge werkenden overweegt zzp-schap
Uit onderzoek van Markteffect blijkt dat 42 procent van de werkende Nederlanders overweegt ooit als zzp’er aan de slag te gaan. Dit percentage ligt met 63 procent aanzienlijk hoger onder werkenden jonger dan 35 jaar. Onder 55-plussers is dit slechts 27 procent.
Twijfels door nieuwe regelgeving
Hoewel de interesse in zelfstandig ondernemerschap groeit, houden aangekondigde veranderingen veel werkenden tegen. Twee op de vijf werknemers (40%) geven aan dat strengere handhaving op schijnzelfstandigheid en een mogelijke verplichte AOV hen doet twijfelen over de overstap naar zelfstandigheid.
Redenen om zzp’er te worden
Voor veel zzp’ers zijn vrijheid en flexibiliteit de belangrijkste drijfveren:
- Vrijheid om werktijden zelf te bepalen (28%)
- Eigen opdrachten en klanten kiezen (17%)
- Betere werk-privébalans (13%)
- Afwisseling en diversiteit in werk (10%)
- Opbouwen van een eigen bedrijf (8%)
Waarom stoppen zzp’ers?
Een derde van de werkenden (33%) heeft ooit als zzp’er gewerkt, onder jongeren tot 35 jaar zelfs 54 procent. De belangrijkste redenen om te stoppen zijn:
- Betere kansen in loondienst (25%)
- Onzekerheid over opdrachten (22%)
- Te lage inkomsten (20%)
Zorgen over strengere handhaving
Onder zelfstandigen maakt 72 procent zich geen zorgen over de impact van strengere controle op schijnzelfstandigheid, terwijl een derde van de werkenden in loondienst verwacht dat dit gevolgen heeft voor hun organisatie.
Onderzoeksmethode
Dit onderzoek is uitgevoerd door Markteffect in februari 2025 onder 1027 werkende Nederlanders, zowel in loondienst als zzp’ers.
Lees ook:
Markteffect: Denk niet voor je klant, luister naar hem
Stefan Klomp: Zo helpt belevingsonderzoek bij merkloyaliteit
Joris van Leenders: Employer branding begint binnen
Stefan Klomp: Verkoop geen features maar relevantie
Podcastgebruik groeit sterk bij jonge luisteraars
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Chris Oomen introduceert Christian Alexander parfums
Burger King zet Gordon Ramsay buitenspel in campagne
[Vacatures] Mediahuis zoekt een Audio Campaign Producer
DEPT en Univé lanceren Pas-op-Pop campagne in woonwijken
[Vacancy] Kinesso has a position for Programmatic Campaign Manager - Nike account
Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen