[Marketing Week] Bob Koigi: Wat de fusie tussen Omnicom en IPG betekent voor de reclame-industrie

Deze week hebben Omnicom en The Interpublic Group of Companies, Inc. (IPG) een fusie aangekondigd, waarmee het grootste reclame- en marketingbedrijf ter wereld wordt gevormd.

Deze unie, waarbij twee van de grootste spelers in de reclamewereld samenkomen, zal de lat voor de industrie hoger leggen. Dit zal invloed hebben op alles, van wereldwijde marketingcampagnes tot de manier waarop merken met consumenten omgaan. Terwijl reclamebureaus steeds meer worstelen met digitale transformatie, markeert deze fusie een belangrijk moment in een tijd van consolidatie en innovatie.

De fusie is meer dan alleen een samenvoeging van twee grote partijen; het symboliseert de verschuiving in de industrie naar geïntegreerde, allesomvattende oplossingen in een steeds gefragmenteerdere mediaomgeving. De nieuwe entiteit brengt Omnicom's topbureaus, zoals BBDO, DDB en TBWA, samen met IPG's creatieve zwaargewichten, waaronder McCann, FCB en MullenLowe.

Dit gecombineerde portfolio van bureaus vertegenwoordigt nu een breed scala aan reclame-, media- en digitale diensten die in staat zijn om te voldoen aan de volledige behoeften van klanten—van traditionele reclame tot digitale transformatie, data-analyse en contentmarketing.

Campagnes van de week

Enkele innovatieve campagnes die we deze week hebben belicht, zijn onder meer die van Serviceplan Middle East in samenwerking met BMW AGMC. Zij vierden het rijke erfgoed en de grenzeloze diversiteit van de VAE met de Eid Al Etihad 53-campagne, waarmee de eenheid van de natie wordt geëerd.

Centraal in de campagne staat een samenwerking met een ware nationale schat: de legendarische parfumeur Yusuf Bhai. Samen creëerden ze iets uitzonderlijks: Al Watan 1971, een limited-edition geur gemaakt van ingrediënten uit alle hoeken van de VAE.

Van The Savoy Hotel in Londen tot een besneeuwde bergvakantie en een gezellig thuis voor de feestdagen: de laatste halte van de Gucci Gift-campagne reist terug naar de stad waar het Huis werd opgericht. Een onvergetelijke cast, bestaande uit diverse wereldwijde ambassadeurs en vrienden van het Huis, wordt afgebeeld – soms met hun dierbaren – in intieme scènes tegen diverse achtergronden.

Het Mercedes-AMG PETRONAS F1-team bracht een eerbetoon aan Lewis Hamilton met een hartverwarmende wereldwijde campagne. Getiteld Every Dream Needs a Team, viert de campagne de opmerkelijke carrière van de zevenvoudig wereldkampioen en de legendarische samenwerking met het F1-team, terwijl het de toekomst van de sport promoot door de ogen van de volgende generatie.

Daarnaast heeft Aviva de nieuwste advertentie gelanceerd in de Make it Click-campagne, waarmee het merk de complexe wereld van financiën toegankelijker wil maken en mensen wil helpen hun financiële puzzels op te lossen. De advertentie, die tot 2025 zal worden uitgezonden, gebruikt storytelling om de veelzijdigheid van Aviva’s dienstverlening en het vermogen om klanten door belangrijke levensmomenten te begeleiden, te tonen.

Bureaus en accounts

Goodman Fielder, een voedingsmiddelenproducent, heeft TBWA\Sydney – The Disruption Company – aangesteld als geïntegreerd creatief bureau na een competitieve pitch. TBWA\Sydney zal alle strategieën en creatieve concepten leiden voor de ‘Total Brand Experience’ van het Helga's-merk.

Fischer bier, een van de meest prominente en premium biermerken in Griekenland, heeft Newtons Laboratory benoemd als belangrijkste partner voor creatieve en strategische operaties. Fischer bier is onderdeel van Athenian Brewery, de grootste bierexporteur van Griekenland en lid van de Heineken Group N.V.

FINN Partners, een onafhankelijk wereldwijd marketing- en communicatiebureau, heeft aangekondigd dat haar Consumer Lifestyle and Sports (CLS)-afdeling in New York is geselecteerd als PR-bureau voor het Amerikaanse ski- en snowboardteam in aanloop naar de Olympische Winterspelen van 2026.

JD, een wereldwijde omnichannelretailer voor sportmode en outdoormerken, heeft Collaborate Global aangesteld om een experimentele activatie te realiseren in Manchester.

Partnerschappen en overnames

Brave Bison, een media-, marketing- en technologiebedrijf, heeft aangekondigd dat het de volledige aandelen van Engage Digital Partners, een wereldwijd sportmarketingbedrijf, heeft overgenomen in een deal ter waarde van 11 miljoen pond.

The Yadot Group en Hitch Media, een in Austin gevestigd fullservice reclamebureau, hebben overeenstemming bereikt over overnamevoorwaarden. Dit is de vierde overname van The Yadot Group in vijf maanden en vormt een stap richting twaalf geplande overnames tegen eind 2025.

Serviceplan Group, Europa’s grootste onafhankelijke bureaugroep, heeft een strategisch partnerschap aangekondigd met de Cardano Foundation. Deze stichting, gevestigd in Zwitserland, richt zich op de ontwikkeling van publieke digitale infrastructuur en zal blockchaintechnologie inzetten als motor voor AI-gedreven innovatie.

Benoemingen

Het PR-bureau Wimbart, gespecialiseerd in de zakelijke en technologische sectoren in Afrika en opkomende markten, heeft twee belangrijke aanstellingen gedaan: een accountdirector in Nairobi (Kenia) en een media-assistent in Lagos (Nigeria). Hiermee versterkt het bureau haar fysieke aanwezigheid op het continent.

M&C Saatchi Group, een wereldwijd creatief oplossingenbedrijf, heeft Nadja Bellan-White aangesteld als CEO van M&C Saatchi North America Group.

Dentsu heeft aangekondigd dat Annette Male de rol van CEO van Dentsu UK&I op zich zal nemen. Annette trad in juli toe tot Dentsu als Chief Client Officer UK&I en Chief Business Officer voor EMEA.

Overige belangrijke nieuwsfeiten van de week

Publicis Groupe breidt het wereldwijd geprezen boutique netwerk LePub verder uit. Na vestigingen in onder andere Milaan, Amsterdam en Singapore, opent het netwerk nu een eerste Amerikaanse hub in New York, gevolgd door Bogota, Londen en Dubai tegen 2025.

WPP heeft verdere investeringen in India aangekondigd, waar het bedrijf haar Global Delivery Centre-operatie uitbreidt. Dit gespecialiseerde capaciteitscentrum, toegankelijk voor alle WPP-bureaus wereldwijd, krijgt zijn hoofdkantoor in India.

Bob Koigi is chef redacteur van Marketing Report.One.

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Marketing Week] Bob Koigi: Ad-bestedingen schieten door 1 biljoen dollar

05-12-2025 | 09:58:31
Merken die investeren in resultaat, bewust innoveren en ontwerpen vóór het algoritme kunnen cultuur, aandacht en media omzetten in duurzaam voordeel.

Bob Koigi: Van AI-hype naar harde besluiten voor CMO’s

28-11-2025 | 11:51:00
AI wordt in rap tempo de bepalende kracht achter de transformatie van marketing­leadership en prioriteiten voor 2026.

Bob Koigi: De opmars van de B2B-influencer

14-11-2025 | 12:32:20
In een gefragmenteerde digitale wereld nemen de pogingen om de aandacht van invloedrijke trendsetters te trekken snel toe.

Bob Koigi: De toekomst is voor de menselijke merken

07-11-2025 | 11:12:15
De toekomst is niet voor de merken met de slimste technologie, maar voor de merken die drie tijdloze menselijke principes begrijpen

Bob Koigi: PR balanceert tussen AI en authenticiteit

24-10-2025 | 11:48:00
De pr-industrie bevindt zich op een kritiek punt en navigeert in een landschap waarin mediagedrag gefragmenteerd is


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Joe Public ontwikkelt kerstcommercial ALDI met Andy van der Meijde

06-12-2025 | 20:00:00
De door Joe Public ontwikkelde kerstcommercial van ALDI brengt met Andy van der Meijde brengt dit jaar de boodschap Bij ALDI kan je meer kerst vieren.

Hotel L’Amour ontwikelt Jumbo-kerstcommercial a la Dickens

06-12-2025 | 07:45:00
Hotel L’Amour heeft de Jumbo-kerstcommercial ontwikkeld onder de noemer a la Dickens. De boodschap is dat de mooiste kerst die je kunt wensen, met elkaar is en dat kerst niet helemaal perfect hoeft te zijn

TBWA\NEBOKO ontwikkelt kerstwereld-campagne Albert Heijn

06-12-2025 | 05:45:00
TBWA\NEBOKO heeft de kerstcampagne van Albert Heijn ontwikkeld waarin emotie, inspiratie, productaanbod, winkelcommunicatie en digital samenkomen in één herkenbare wereld

Natwerk ontwikkelt campagne ‘t Feest begint bij Gall & Gall

06-12-2025 | 02:08:00
Natwerk heeft de feestdagencampagne van Gall & Gall ontwikkeld onder de noemer ’t Feest begint bij Gall & Gall

TBWA\NEBOKO ontwikkelt Staatsloterij-kerstcommercial: Geef elkaar een beetje geluk

06-12-2025 | 01:52:21
TBWA\NEBOKO heeft de kerstcommercial Geef elkaar een beetje geluk voor de Staatsloterij ontwikkelt. Daarmee wil de Staatsloterij uitstralen dat echt geluk niet in het winnen van grote prijzen zit, maar in de warmte en aandacht die we elkaar geven
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Laura Heerlien

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.