[Marketing Week] Bob Koigi: Koolstofemissies verminderen in mediakanalen en reclameketens

In een cruciale stap richting duurzaamheid maken merken in verschillende sectoren aanzienlijke vorderingen om hun media- en advertentieketens te decarboniseren. Met een groeiend bewustzijn van klimaatverandering en toenemende druk van consumenten nemen bedrijven innovatieve maatregelen om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen en milieuvriendelijke initiatieven te promoten. Het uiteindelijke doel is om de industrie naar een groener en verantwoordelijker toekomst te leiden.

Samsung Electronics heeft deze week aangekondigd dat het, in samenwerking met de Carbon Trust en andere grote technologiebedrijven, een nieuwe methode heeft gelanceerd voor het meten van de uitstoot en verminderingen die verband houden met de gebruiksfase van internetverbonden elektronische apparaten.

Deze methode beschrijft hoe bedrijven emissies kunnen beoordelen en rapporteren met behulp van gegevens van apparaten die door hun klanten worden gebruikt, waardoor de nauwkeurigheid van rapportage wordt verbeterd die tot nu toe was gebaseerd op levensduurprognoses in huidige emissieboekhoudsystemen.

Ad Net Zero (ANZ) heeft de eerste versie van zijn Global Media Sustainability Framework gepubliceerd - een reeks vrijwillige industriestandaarden om de consistente, vergelijkbare meting van broeikasgasemissies uit digitale, televisie-, print-, audio-, buiten- en bioscoopkanalen te verbeteren.

Het framework wordt ondersteund door een verzameling van 's werelds grootste adverteerders, evenals de zes grootste advertentieholdings, grote mediabedrijven, technologiebedrijven en brancheorganisaties, waarvan velen hebben bijgedragen aan de ontwikkeling ervan.

Billups, een wereldwijd Out-of-Home (OOH) managed services bureau dat adverteerders en bureaus helpt hun mediaprestaties te verbeteren via een gepatenteerd analyse- en meetsysteem, heeft Cedara, het Carbon Intelligence Platform voor marketeers, gekozen om een OOH-duurzaamheidsoplossing te ontwikkelen voor het wereldwijde netwerk van merken en bureaus van Billups.

Onlangs hebben TripleLift, het advertentietechnologieplatform dat digitale advertenties naar een hoger niveau tilt, en Horizon Media, het grootste Amerikaanse mediabureau en het grootste onafhankelijke bureau wereldwijd, een unieke samenwerking aangekondigd om netto nul CO2-uitstoot te realiseren voor alle Horizon Media-aankopen via het inventory van TripleLift.

Campagnes van de week

Dit zijn de meest innovatieve en creatieve campagnes die we deze week hebben besproken:

Dit seizoen onthult Coca-Cola een nieuwe feestelijke AI-gedreven digitale ervaring, waarmee mensen hartverwarmende gesprekken kunnen voeren met de kerstman of een sneeuwbol-avatar om een gepersonaliseerde, deelbare sneeuwbolanimatie te creëren, gebaseerd op een persoonlijke vakantiegift.

Daarnaast introduceert Coca-Cola dit jaar een herinterpretatie van de klassieke Holidays Are Coming-film. Deze is ontwikkeld door een unieke samenwerking tussen menselijke creativiteit en geavanceerde technologie en laat zien hoe Coca-Cola kersttrucks de magie van het vakantieseizoen tot leven brengen.

PerfectDraft heeft zijn "Pub Quality Beer At Home" campagne gelanceerd, in samenwerking met Stella Artois en David Beckham, om de ultieme tapbierervaring thuis met PerfectDraft te vieren.  

De eerste advertentie voor de Pub Quality Beer At Home-campagne is uitgebracht. De commercial maakt deel uit van een meerjarige samenwerking en zal te zien zijn op tv, VOD, digitaal en buitenreclame in het Verenigd Koninkrijk, en op sociale media in Europa. Dit vult de bestaande initiatieven van Stella Artois aan, zoals de sponsoring van Wimbledon en Roland Garros, evenals hun Perfect Serve kwaliteitsprogramma. 

De nieuwe onconventionele campagne voor Citadel: Diana speelt zich af in Lucca, om de nieuwe Prime Video Original-uitbreiding van het Citadel-spionage-universum te promoten. De campagne, met Matilda De Angelis als een burger die spion wordt, versterkt het concept "Iedereen kan een spion zijn" door gebruik te maken van 's werelds meest iconische spionnen: Italiaanse grootmoeders.

Ter ere van een van de meest emblematische tradities van het land presenteert Cerveza Victoria "Six Back", een initiatief dat bierflesjes nieuw leven inblaast die het einde van hun levensduur hebben bereikt. In samenwerking met GUT Mexico City worden gerecyclede flessen van Grupo Modelo-merken zoals Corona, Modelo Especial, Stella Artois en Barrilito, evenals andere merken, hergebruikt om Victoria-bier te verpakken.

Bureaus en accounts

Deze week heeft Löfbergs, het Zweedse koffiebedrijf, ARK Agency aangesteld als creatief partner na een competitieve pitchronde. Deze benoeming komt vooruitlopend op een aanzienlijke marketinginvestering voor het merk in 2025. 

World Rugby heeft Ocean Outdoor UK aangesteld als officiële DOOH-mediapartner voor de Women’s Rugby World Cup 2025, die volgend jaar zomer in Engeland plaatsvindt. Ocean zal bijdragen aan het succes van het toernooi door promotie via hun buitenreclameportfolio in het Verenigd Koninkrijk.

Easee heeft Forsman & Bodenfors geselecteerd als partner voor merkstrategie, ontwerp en communicatie. Met een vernieuwde merkstrategie die Easee’s visie, bedrijfsplan en groeitraject weerspiegelt, streeft het merk ernaar een leidende rol te spelen in een betrouwbare en geëlektrificeerde toekomst.

Uitbreidingen en overnames

Geminaes, een innovatief bureau voor creatieve storytelling en productie, heeft vestigingen geopend in Amsterdam en Londen met de missie om merkverhalen te transformeren. Gepositioneerd als de "creatieve tweeling" van interne teams, biedt Geminaes merken kosteneffectieve, digitaal-first ideeën die tot leven worden gebracht door een divers team van makers.

Media Nanny, een wereldwijd creatief communicatie- en PR-bureau, en Circulate, een digitaal bureau, hebben aangekondigd dat ze uitbreiden naar het Midden-Oosten met de opening van een nieuw kantoor in Riyad, Saoedi-Arabië, in 2025.

WPP heeft zijn structuur verder vereenvoudigd door de minderheidsbelangen in T&Pm over te nemen, waardoor het bureau volledig deel gaat uitmaken van het WPP-netwerk. T&Pm blijft opereren als een zelfstandige multidisciplinaire organisatie, terwijl het nauw samenwerkt met andere WPP-bureaus.

MSQ, een next-gen onafhankelijk creatief, technologie- en mediabedrijf, heeft het Duitse digitale bureau UDG overgenomen. Met de acquisitie van het 350-koppige UDG-team wil MSQ een pan-Europese digitale klantbeleving en tech-gigant creëren, met plannen om deze uit te rollen in Europa en vervolgens in Noord-Amerika.

Gesprekken met kopstukken

Deze week hadden we een gesprek met Pepe Marais, medeoprichter van Joe Public, over de filosofie van het bureau, trends in de creatieve industrie en de toekomst van reclame.

Benoemingen

Het wereldwijde design- en innovatiebureau AKQA heeft aangekondigd dat Hannah Shevell is gepromoveerd tot Managing Director in Amsterdam. Als voormalig Client Services Director heeft Hannah sinds 2021 bijgedragen aan de groei en het succes van AKQA Amsterdam.

DDB Group Melbourne CEO, Mike Napolitano, heeft aangekondigd dat groepscreatief directeur Psembi Kinstan is gepromoveerd tot Chief Creative Officer voor de merken van de groep in Melbourne.

Bob Koigi is chef redacteur van Marketing Report.One.

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List


Lees ook:

Bob Koigi: Cannes International Festival of Creativity

13-06-2025 | 11:47:00
Nu het grootste evenement binnen de creatieve marketingwereld, het Cannes Lions Festival eraan komt zetten bureaus en merken hun beste beentje voor

Bob Koigi: OOH-markt groeit, maar kent flinke uitdagingen

06-06-2025 | 13:46:00
De Out-of-Home (OOH) advertentiemarkt, ooit synoniem met statische billboards en straatmeubilair, ondergaat momenteel een ingrijpende transformatie.

Bob Koigi: WPP sluit zich aan bij AI-gedreven transformatie

02-06-2025 | 12:03:00
Over de hele industrie laten bureaus en marketingreuzen traditionele modellen achter zich, gebouwd op personeelsaantallen

Bob Koigi: Marketeers gedijen onder druk met slimme moves

23-05-2025 | 11:09:14
Ondanks aanhoudende economische uitdagingen houden marketeers niet alleen hun momentum vast, ze vernieuwen het.

Bob Koigi: Hoe AI de toekomst van mode vormgeeft

12-05-2025 | 10:31:36
ACE en WE Fashion kondigen de lancering aan van Lookgen.ai. De AI-tool is de afgelopen maanden succesvol getest en geïmplementeerd op de e-commerceplatforms

 

Gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.