Kumpany en Validators lanceren marktbrede onderzoekspropositie voor effectiviteit merkactivatie

They may forget what you said, but they will never forget how you made them feel.

Merkassociaties die tot leven worden gebracht via merkactivaties kunnen aanzienlijke impact hebben op het brein van de consument. Tot nu toe was deze impact beperkt meetbaar. Enerzijds was een dergelijke effectmeting vooral constaterend van aard, anderzijds werd het werven van de juiste respondenten als drempel ervaren. Reden voor merkactivatiebureau Kumpany en onderzoeksbureau Validators om de handen ineen te slaan en gezamenlijk een unieke onderzoekspropositie te ontwikkelen. Hiermee verkrijgen marketeers het houvast dat ze nodig hebben om hun investering te rechtvaardigen.

Inzet wetenschappelijk fundament voor marketingstrategie

Met deze nieuwe onderzoekspropositie is de ambitie om een laag dieper te gaan dan met bestaande effectmetingen. Het inzicht of blootstelling aan de merkactivatie dat het associatienetwerk van de consument activeert, staat centraal. Zo tonen we aan of de voorkeur op verschillende 'Category Entry Points' beïnvloed is. Het onderzoek is gebaseerd op de ’Associative Network Theory’ en het gedachtengoed van Eherenberg-Bass Institute (Sharp et al). Zo wordt in kaart gebracht of men een merk of product daadwerkelijk sneller overweegt na participatie aan de live activatie, het event of de activatiecampagne.

Meet effectiviteit van activatiecampagnes

De resultaten laten je zien of blootstelling aan een live activatie, event of activatiecampagne het associatienetwerk van de consument in beweging krijgt. Vervolgens wordt een vertaalslag gemaakt in de rapportage naar praktische toepassingen en learnings, zodat de resultaten breed gedragen worden. Het unieke van de propositie is dat de resultaten het effect in het mentale marktaandeel van consumenten laten zien na contact met de live activatie, event of de activatiecampagne. Klanten krijgen een eigen dashboard, waarop realtime resultaten beschikbaar worden gesteld. De propositie wordt kostenefficiënt in de markt gezet om het voor elke marketeer bereikbaar te maken.

Wouter van Rijn, Strategy Director Kumpany: “Al 25 jaar geloven we in de kracht van effectieve merkactivatie en zien we dat live contactmomenten een enorme impact maken. Stand alone en in de mix met andere campagnemiddelen. Het ontbrak echter nog aan een slimme, laagdrempelige onderzoekstool om de waarde van merkactivatie goed inzichtelijk te maken. We bieden de tool niet alleen aan onze klanten, maar marktbreed aan. Zo hopen we een grotere bijdrage aan het vak te leveren”.

Martin Leeflang, CEO Validators: “Dit is een bijzonder moment dat Kumpany als innovator op gebied van live-activaties het mentale marktaandeel meetbaar wil maken op eigen producties. Vakmatig wordt daarmee een unieke volgende stap gezet om het effect van live-activaties op eenzelfde eenheid meetbaar te maken als andere mediumtypes. Zo krijgen merken echt feedback over de waarde van hun besteding. Ik ben trots dat wij samen met Kumpany een praktisch werkbare oplossing hebben neergezet”. 

www.kumpany.nl

www.validators.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

[Vacatures] DVJ Insights zoekt een Client Consultant

31-10-2025 | 07:42:00
DVJ Insights is per direct op zoek naar Client Consultant (Nederland)

AI in retail groeit naar 96 miljard dollar in 2030

30-10-2025 | 11:37:18
De wereldwijde markt voor kunstmatige intelligentie in de retailsector groeit van 14 miljard dollar in 2025 naar 96 miljard dollar in 2030

Paul Appelhof: AI-agents worden de shoppers van morgen

28-10-2025 | 16:22:00
De manier waarop we online winkelen verandert razendsnel. Waar Nederlandse consumenten hun zoektocht nu nog vooral beginnen via zoekmachines en marketplaces, staat een nieuw tijdperk voor de deur: dat van de autonome AI-assistent.

Martijn van der Veen: Marketingplannen draaien op aannames

27-10-2025 | 12:48:09
Maar juist nu is de vraag niet wat er vorig kwartaal werkte. De vraag is wat je doelgroep volgend jaar gaat bewegen.

Vijf trends die de toekomst van retail in Nederland bepalen

23-10-2025 | 17:50:00
Uit het Retail Buying Study 2025 van IPG Mediabrands blijkt dat consumenten kritischer, pragmatischer en technologiegedrevener winkelen dan ooit.
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Interview] Carolien Bos (Menzis): Er voor iemand zijn is de kern

31-10-2025 | 15:07:00
Carolien Bos is directeur klant & markt bij zorgverzekeraar Menzis. Onlangs kondigde Menzis aan de door N=5 ontwikkelde campagne Dan is er Menzis te lanceren en voor een andere positionering te kiezen met de missie Wij kiezen voor de mens. We spreken met Carolien Bos hierover

Stan Molemaker hoofdambassadeur Movember 2025

31-10-2025 | 10:57:08
De campagne wil mannen aanmoedigen open te praten over mentale gezondheid en elkaar actief te steunen.

Bibliotheken starten campagne Heel Nederland Leest

31-10-2025 | 09:05:12
Bezoekers ontvangen gratis Onder de paramariboom van Johan Fretz om deze maand samen te lezen en het gesprek aan te gaan.

[Vacatures] Giesbers Retail zoekt een Campagnemanager

31-10-2025 | 08:13:00
Giesbers Retail is per direct op zoek naar Campagnemanager (HBO · 32/40 uur) Arnhem 

Media Reverse en Habufa lanceren XOOON-campagne op tv

30-10-2025 | 16:09:00
In de najaarscampagne van XOOON, onderdeel van Habufa Meubelen, staat de huiskamer centraal.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Bas Vlugt

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.