
KPN komt met addressable reclame
Jochem de Jong, vice-president Partnerships, tv & entertainment, onthult plannen in de DutchMedia Podcast.
KPN gaat later dit jaar addressable reclame introduceren bij het tv-aanbod van RTL Nederland en Talpa Network. Dit heeft Jochem de Jong, vice-president Partnerships, tv & entertainment bekendgemaakt in de DutchMedia Podcast.
Na langdurige trials en uitstel ging bij VodafoneZiggo adressable reclame in oktober 2024 van start bij de twee grote commerciële Nederlandse mediagroepen. Eerder, in februari 2021, stopte KPN nog met trials omdat het bedrijf andere prioriteiten had.
Volgens Jochem de Jong kwam er een duidelijke vraag uit de markt en is het met het Android-product KPN TV+ makkelijker geworden de reclame te implementeren. Het is de bedoeling de reclame via zowel de box als app-versie van KPN TV+ beschikbaar te stellen. Een exacte introductiedatum kon KPN nog niet geven. KPN is met RTL Nederland, Talpa Network en andere partijen in gesprek over een introductie.
Reclames gericht op de kijker
Het is de bedoeling dat bij de deelnemende lineaire zenders de reguliere reclames worden overschreven door addressable commercials. Daarbij wordt een specifieke reclame per huishouden uitgezonden, en daarmee wordt gerichtheid geboden voor advertenteerders. Targetten kan op onder meer 25-59-jarigen, op inkomen, op gezinnen en per provincie/regio. De data zijn afkomstig van de klantendatabase van de distributeur.
Jochem de Jong benadrukt dat klanten zelf eerst toestemming moeten geven. Wie ervoor kiest, kan reclames te zien krijgen die meer relevant zijn.
Ad Alliance en Talpa Media
Ad Alliance (RTL Nederland) en Talpa Media (Talpa Network) zijn om een reactie gevraagd. Talpa Media heeft bevestigd dat er al een tijd gesprekken met KPN plaatsvinden over dit onderwerp.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Fitzroy ontwikkelt campagne voor Campina High Protein Greek
FD: overname RTL Nederland door DPG Media bijna rond bij ACM
Internationaal succes voor Nederlands tv-format De Verraders
Lineaire zender Viaplay TV krijgt met KPN landelijk bereik
AI helpt winnaars Kantar Awards consument beter te raken
Gepubliceerd door: David de Jong