KPN komt met addressable reclame

Jochem de Jong, vice-president Partnerships, tv & entertainment, onthult plannen in de DutchMedia Podcast.

KPN gaat later dit jaar addressable reclame introduceren bij het tv-aanbod van RTL Nederland en Talpa Network. Dit heeft Jochem de Jong, vice-president Partnerships, tv & entertainment bekendgemaakt in de DutchMedia Podcast.

Na langdurige trials en uitstel ging bij VodafoneZiggo adressable reclame in oktober 2024 van start bij de twee grote commerciële Nederlandse mediagroepen. Eerder, in februari 2021, stopte KPN nog met trials omdat het bedrijf andere prioriteiten had.

Volgens Jochem de Jong kwam er een duidelijke vraag uit de markt en is het met het Android-product KPN TV+ makkelijker geworden de reclame te implementeren. Het is de bedoeling de reclame via zowel de box als app-versie van KPN TV+ beschikbaar te stellen. Een exacte introductiedatum kon KPN nog niet geven. KPN is met RTL Nederland,  Talpa Network en andere partijen in gesprek over een introductie.

Reclames gericht op de kijker

Het is de bedoeling dat bij de deelnemende lineaire zenders de reguliere reclames worden overschreven door addressable commercials. Daarbij wordt een specifieke reclame per huishouden uitgezonden, en daarmee wordt gerichtheid geboden voor advertenteerders. Targetten kan op onder meer 25-59-jarigen, op inkomen, op gezinnen en per provincie/regio. De data zijn afkomstig van de klantendatabase van de distributeur.

Jochem de Jong benadrukt dat klanten zelf eerst toestemming moeten geven. Wie ervoor kiest, kan reclames te zien krijgen die meer relevant zijn.

In een artikel van oktober 2024 beschreef Marketing Report hoe VodafoneZiggo, Talpa Media en Ad Alliance adressable reclame hebben ingericht en hoe NMO Kijkonderzoek daarmee omgaat.

Ad Alliance en Talpa Media

Ad Alliance (RTL Nederland) en Talpa Media (Talpa Network) zijn om een reactie gevraagd. Talpa Media heeft bevestigd dat er al een tijd gesprekken met KPN plaatsvinden over dit onderwerp.

overons.kpn

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Monks ontwikkelt Veerkracht-campagne voor Pink Ribbon

28-10-2025 | 17:25:00
Kleine gebaren zijn nooit echt klein. Een berichtje, een knuffel, een herinnering of een cadeautje: ze brengen steun, hoop en bouwen veerkracht, in de ander en in onszelf.

Screenforce: Context bepaalt aandacht voor reclames in december

28-10-2025 | 10:23:30
De analyse laat zien dat reclameblokken rond luchtige of humorvolle programma’s meer kijkers vasthouden dan blokken bij serieuze of zware titels

Media Reverse en Bruna tonen effect van AI in zomercampagne

16-10-2025 | 16:37:23
Bruna, Media Reverse en Talpa bewijzen dat AI-campagnes effectief en geloofwaardig kunnen zijn

[DutchMedia Podcast] over Ster-reclame, NPO Blend & WK bij NOS

15-10-2025 | 09:39:04
David de Jong en Taco Jelgersma maken in samenwerking met Audiohuis de tweewekelijkse DutchMedia Podcast. In deze podcast gaan zij in op actuele onderwerpen uit de wereld van media, marketing en telecom. Feiten en een mening met een bite

Ster presenteert tarieven en plannen voor mediajaar 2026

15-10-2025 | 09:30:00
De tarieven voor adverteren bij Ster in 2026 zijn bekend. Tijdens de online uitzending Ster Focus op 2026 presenteerde de publieke reclame-exploitant haar plannen voor het komende mediajaar.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Monks ontwikkelt Veerkracht-campagne voor Pink Ribbon

28-10-2025 | 17:25:00
Kleine gebaren zijn nooit echt klein. Een berichtje, een knuffel, een herinnering of een cadeautje: ze brengen steun, hoop en bouwen veerkracht, in de ander en in onszelf.

DPG Media integreert Brand Metrics-technologie in Ad Manager

28-10-2025 | 17:14:00
Brand Metrics, wereldwijd marktleider in brand lift-meettechnologie, breidt de samenwerking met de advertentietak van DPG Media verder uit.

Onlyhumans laat Vlaanderen blauw kleuren voor Flitsmeister

27-10-2025 | 13:47:00
Om in Vlaanderen meer naamsbekendheid op te bouwen, werkt Flitsmeister samen met reclamebureau Onlyhumans.

DELA en Lucy lanceren campagne over vooruitdenken

27-10-2025 | 12:14:00
De campagne, ontwikkeld door bureau Lucy, draait om de boodschap Vooruitdenken, uit liefde voor hen die achterblijven.

[Vacatures] Ocean Outdoor zoekt een Fotograaf

27-10-2025 | 08:15:00
Ocean Outdoor is per direct op zoek naar Fotograaf - Amsterdam
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.