[Kijkcijfers] Wie is de Mol blijft relevant en succesvol

De Molloten kunnen weer uit hun holletjes kruipen, want sinds begin dit jaar is het 25ste seizoen van Wie is de Mol te volgen welke zich dit jaar afspeelt in Cambodja. Wie is de Mol is al jarenlang een van de populairste en veel besproken televisieprogramma’s van Nederland. Het mysterie van de mol - de verborgen saboteur binnen een groep van bekende Nederlanders - heeft sinds de lancering in 1999 miljoenen kijkers geboeid.

Het succes van Wie is de Mol heeft natuurlijk te maken met het spannende concept, maar ook door de manier waarop het programma zich elk seizoen weer weet te vernieuwen. De veranderende locaties, de opdrachten en de diverse samenstellingen van de kandidaten zorgen voor een boeiend en dynamisch geheel. Daarbij speelt het interactieve component - waarbij kijkers zelf proberen te raden wie de mol is - een belangrijke rol in het succes van het programma. Zo kun je bijvoorbeeld meespelen via de app (ruim 1 miljoen actieve gebruikers) met je vrienden in de zoektocht naar de mol, maar staan ook de sociale media kanalen vol met Molloten-pagina’s met hints, speculaties en aanwijzingen. Het programma wordt dus niet alleen op tv besproken, maar ook op platforms zoals X, Instagram, TikTok en YouTube waardoor het programma ook een jong kijkersprofiel weet te bereiken. Zo is Siem een van de populairste Youtuber-Molloten die samen met zijn kijkers wekelijks de hints en aanwijzingen bestudeerd, en staat X tijdens elke aflevering loodgloeiend met posts over verdachte kandidaten. 34 procent van de kijkers van het 24ste seizoen van Wie is de Mol was tussen de 13 en 34 jaar oud – wat vrij jong is voor het verouderde kijkprofiel van de NPO.

Wie is de Mol heeft door de jaren heen indrukwekkende kijkcijfers behaald, en het is een van de best bekeken programma’s op de Nederlandse televisie. De kijkcijfers zijn vaak hoog, vooral bij de seizoensfinale, waarin de identiteit van de mol wordt onthuld. De afgelopen jaren heeft het programma meestal kijkcijfers van meer dan 3 miljoen kijkers per aflevering behaald, wat het tot een van de best bekeken programma’s van de Nederlandse publieke omroep maakt.

 

Datum

Tijd

Zender

Programma

kdh% 13+

absoluut 13+

11-1-2020

20:29

NPO1

WIE IS DE MOL

25,3

3.711

5-9-2020

20:29

NPO1

WIE IS DE MOL JUBILEUM SEIZOEN

22,0

3.228

2-1-2021

20:30

NPO1

WIE IS DE MOL

23,6

3.462

1-1-2022

20:28

NPO1

WIE IS DE MOL

25,3

3.751

7-1-2023

20:29

NPO1

WIE IS DE MOL

22,8

3.421

6-1-2024

20:30

NPO1

WIE IS DE MOL

22,8

3.464

4-1-2025

20:28

NPO1

WIE IS DE MOL

21,6

3.314

*in deze grafiek zijn de kijkers inzichtelijk gemaakt van alle eerste afleveringen Wie is de Mol vanaf 2020. Let wel, tussen 2023 en 2024 heeft er een trendbreuk plaatsgevonden door de lancering van het nieuwe NMO.

Gezien het succes en de blijvende populariteit van Wie is de Mol, lijkt het programma nog lang niet op zijn laatste benen te lopen. De show blijft zich vernieuwen met nieuwe twists, locatiekeuzes en verrassende wendingen. De interactie met de kijkers via social media en online platforms heeft de impact van het programma vergroot en het lijkt erop dat het programma goed is gepositioneerd voor de toekomst. Met elk nieuw seizoen weet Wie is de Mol opnieuw de harten van de Nederlandse kijkers te veroveren. De combinatie van spanning, mysterie, humor en de mogelijkheid voor fans om actief deel te nemen aan het raden van de mol, blijft de show relevant en geliefd. Het lijkt er dan ook op dat Wie is de Mol nog lang niet zijn laatste seizoen heeft bereik.

omd-logo | Blis

Anna Kloos is Senior Broadcast Specialist bij OMD

OMD verzorgt voor Marketing Report wekelijks een analyse van de kijkcijfers

www.omd.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

Internationaal succes voor Nederlands tv-format De Verraders

14-05-2025 | 11:43:00
In dit artikel duikt OMD dieper in de cijfers van de afgelopen seizoenen van De Verraders. Hoe heeft het programma zich ontwikkeld qua populariteit?

Retail Media Dashboard biedt grip op campagnedata

09-05-2025 | 10:58:33
Hoewel het Nederlandse retail medialandschap maar enkele grote spelers kent, zijn er momenteel zo’n 15 retailers actief met een retail media-propositie

Ruim 2,1 miljoen kijkers voor Dodenherdenking 2025

07-05-2025 | 12:08:00
Tijdens de uitzending van zondag 04 mei 2025 keken ruim 2.1 miljoen mensen naar de herdenking op NPO 1. In 2024 waren dit er ruim 1.9 miljoen.

Klanten lang vasthouden is een belangrijke asset van OMD

11-04-2025 | 09:58:00
OMD Nederland is genomineerd voor Bureau van het Jaar bij de AMMA’s. Volgens managing director Roland Teerenstra is klantbehoud een essentiële factor

Hearts & Science wordt mediabureau Save the Children

07-04-2025 | 09:20:23
Het mediabureau, onderdeel van Omnicom Media Group, ondersteunt de organisatie bij merkversterking en fondsenwerving.

Gepubliceerd door: Bas Vlugt

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.