[Kijkcijfers] SBS6 doet Garmisch-Partenkirchen

Wie aan Nieuwjaarsdag denkt, denkt aan oliebollen eten met de familie en goede voornemens, maar ook het alom bekende Schansspringen past in dat rijtje. Toch leek deze traditie bijna verloren te gaan toen de NPO afgelopen jaar bekendmaakte om na maar liefst 70 jaar te stoppen met het uitzenden het Vierschansentoernooi in Garmisch-Partenkirchenop 1 januari. Dit uiteraard tot grote teleurstelling van veel trouwe fans, die elk jaar voor de buis zaten om dit sportspektakel te bekijken.

Er werden petities gestart, en met succes, want SBS6 besloot het stokje over te nemen zodat deze traditie voortgezet kon worden. En dit is niet de enige verandering: NOS-commentator Ayolt Kloosterboer verzorgde 15 jaar lang het commentaar, bij SBS konden kijkers genieten van het vertrouwde stemgeluid van Evert ten Napel.

Hoewel de interesse in het Vierschansentoernooi al jaren daalt – in 2020 keken er nog ruim 600.000 mensen op Nieuwjaarsdag naar de sport (destijds bij de NOS), terwijl dat aantal vorig jaar was gedaald naar 387.000 – waren de verwachtingen door de acties van de fans hooggespannen.

Toch verhuisden niet alle fans mee naar SBS6, met als resultaat dat slechts 248.000 kijkers (13+) afstemden. Het toernooi, dat ’s middags werd uitgezonden, had stevige concurrentie van het NK Marathon Schaatsen (423.000 kijkers) en het Neujahrskonzert (830.000 kijkers) op NPO 1, die betere kijkcijfers wisten te behalen.

Of SBS6 deze traditie in 2026 voortzet, is nog niet duidelijk.

omd-logo | Blis

Anna Kloos is Senior Broadcast Specialist bij OMD

OMD verzorgt voor Marketing Report wekelijks een analyse van de kijkcijfers

www.omd.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

Klanten lang vasthouden is een belangrijke asset van OMD

11-04-2025 | 09:58:00
OMD Nederland is genomineerd voor Bureau van het Jaar bij de AMMA’s. Volgens managing director Roland Teerenstra is klantbehoud een essentiële factor

Hearts & Science wordt mediabureau Save the Children

07-04-2025 | 09:20:23
Het mediabureau, onderdeel van Omnicom Media Group, ondersteunt de organisatie bij merkversterking en fondsenwerving.

De eerste LUBACH haalde kijkcijferrecords

02-04-2025 | 15:44:00
Arjen Lubach maakte op 24 maart 2025 zijn debuut op RTL 4 met zijn programma LUBACH

Genomineerden voor de AMMA Awards 2025 bekend

27-03-2025 | 12:32:00
Tijdens de AMMA nominatieweek, die van 24 tot en met 27 maart plaatsvond, zijn alle kanshebbers voor de Annual Masters in Media Awards bekendgemaakt.

Boer Zoekt Vrouw 2025 trekt miljoenen kijkers

18-03-2025 | 12:10:00
Het nieuwe seizoen van Boer Zoekt Vrouw (2025) is weer van start met een frisse groep boeren die hun hart willen openen voor de liefde.

 

 

 

 

Gepubliceerd door: Bas Vlugt

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.