Kijkcijfers 2024: stabiel ten opzichte van 2023

Nationaal Media Onderzoek (NMO) heeft de jaarcijfers 2024 van het NMO Kijkonderzoek bekend gemaakt. Hieruit blijkt dat de markt een stabiele situatie vertond.

In 2024 keek de Nederlander gemiddeld 130 minuten per dag naar televisiezenders (2 uur en 10 minuten); in 2023 was dit 2 uur en 12 minuten. In 2024 werd gemiddeld per dag 98 minuten live naar televisiezenders gekeken, terwijl dit in 2023 100 minuten per dag was. Opvallend is dat de onderlinge verhoudingen tussen de NPO, RTL Nederland en Talpa Network gelijk zijn gebleven als het gaat om het 24 uur per dag kijkcijfers 6+. Bij de avondcijfers (18-24 uur) wint de NPO licht (met 0,8 procent naar 37 procent); blijft RTL Nederland stabiel met 29,4 procent en verliest Talpa Network licht (0,6 procent naar 18,7 procent). Er werd in 2024 gemiddeld 31 minuten per dag uitgesteld gekeken, exact hetzelfde aantal minuten als in 2023.

Halve finale EK Voetbal meest bekeken

Het meest bekeken programma van 2024 was de halve finale Nederland – Engeland tijdens het EK Voetbal op NPO 1 op 10 juli 2024. Gemiddeld over de gehele uitzending keken 6.945.000 mensen. Het totaal aantal kijkers dat het programma bereikte, bedroeg zelfs 8,5 miljoen.

2024 is het eerste volledige kalenderjaar met kijkcijfers gebaseerd op het vernieuwde onderzoek dat in augustus 2023 werd gelanceerd door NMO. Naast verbeterde gebruiksvriendelijkheid en een groter panel werd hiermee de techniek van de meting verfijnder.

Overig schermgebruik

Daarnaast is de definitie van het overig schermgebruik gewijzigd. In het NMO Kijkonderzoek wordt alle tijd die men voor het tv-scherm doorbrengt geregistreerd. Dit betreft het kijken naar lineair uitgezonden content die langer dan 6 dagen na uitzenddag is bekeken, het kijken naar previews, het schermgebruik via randapparaten zoals het bekijken van foto’s of radio luisteren. Ook het online kijken naar videoplatforms zit in de categorie overig schermgebruik. Door de andere definitie van overig schermgebruik is het aandeel in 2024 ten opzichte van 2023 toegenomen. Een deel hiervan wordt in de volgende fase van het kijkonderzoek in kaart gebracht als online videocontent.

De kijkcijfers van het NMO Kijkonderzoek zijn enkel gebaseerd op het kijkgedrag gemeten via alle tv-toestellen in het huishouden. Het kijken via een smartphone, tablet, laptop en PC zit vooralsnog niet in deze cijfers.

Kijktijd

Onderstaande kijkcijfers gaan over het kijkgedrag naar televisiezenders tijdens uitzending (live) en uitgesteld kijken tot en met zes dagen na uitzenddag.

De totale tijd die voor het televisiescherm wordt doorgebracht was 208 minuten over de gehele dag in 2024. Daarin zit naast de kijktijd (inclusief live en uitgesteld kijken) ook de tijd van het bekijken van bijvoorbeeld overige video on demand en ander gebruik via het televisiescherm. In 2024 bedroeg de gemiddelde kijktijd naar televisiezenders over de gehele dag 129 minuten. In 2023 was dit 132 minuten. In 2022 was dit 138 minuten.

Grafiek 1: Kijktijd naar kijkmoment, gehele dag (02-26 uur), 6 jaar en ouder

* Onder overig schermgebruik valt het kijken via randapparaten op het grote scherm, zoals kijken via een set-up box, dvd kijken, apps, radio luisteren, uitgesteld kijken na 7 dagen en het gebruik van video on demand diensten. Binnen het vernieuwde kijkonderzoek wordt alle tijd die men voor het TV-scherm doorbrengt geregistreerd. Daarnaast wordt aan panelleden gevraagd om altijd aan te melden en de niet-kijkersknop in te drukken wanneer de tv aan staat, maar er geen persoon in de kamer is.

De NPO behaalde in 2024 over de gehele dag gezamenlijk een gemiddeld marktaandeel van 34,5 procent. De zenders van RTL Nederland behaalden in deze maand een marktaandeel van 24,9 procent en de Talpa Network zenders 16,8 procent. In het avondtijdvak behaalde de NPO een marktaandeel van 37,0 procent, de zenders van RTL Nederland 29,4 procent en de Talpa Network 18,7 procent.

Grafiek 2: Marktaandelen 2023 en 2024, gehele dag (02-26 uur), 6 jaar en ouder.

Meest bekeken programma’s en bereik

De top-25 van meest bekeken programma's (inclusief uitgesteld kijken t/m 6 dagen na de uitzenddag) wordt aangevoerd door de halve finale Nederland tegen Engeland tijdens het EK voetbal op NPO 1 van 10 juli. Gemiddeld over de gehele uitzending waren er 6.945.000 kijkers. Het totaal aantal kijkers dat het programma bereikte was 8,5 miljoen.

Het hoogste totaal aantal kijkers was voor Wie is de mol op 7 januari op NPO 1. Deze uitzending realiseerde een bereik van 3.642.000 personen van 6 jaar en ouder.

Tabel 1.1: Kijkcijfers per zender, 6 jaar en ouder, gehele dag (02-26 uur)

Tabel 1.2: Kijkcijfers per zender, 6 jaar en ouder, avond (18-24 uur)

Tabel 2: Top-25 meest bekeken programma’s, 6 jaar en ouder, gehele dag (02-26 uur)

Tabel 3: Top-25 meest bekeken programma’s exclusief sport, 6 jaar en ouder, gehele dag (02-26 uur)

Tabel 4: Top-10 meest gekeken programma’s obv totaal aantal kijkers, 6 jaar en ouder, gehele dag (02-26 uur)

Uitgesteld kijken

Er werd in 2024 gemiddeld 31 minuten per dag uitgesteld gekeken. In 2023 was dit ook 31 minuten. In 2022 was dit 30 minuten. Wie is de mol van 6 januari op NPO 1 had met 3.717.000 kijkers gemiddeld de meeste ‘terugkijkers’.

Tabel 5: Top-10 meest uitgesteld bekeken programma’s, 0-6 dagen na uitzenddag, 6 jaar en ouder, gehele dag (02-26 uu

 Bron: Nationaal Media Onderzoek

www.nationaalmediaonderzoek.nl

www.screenforce.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

Luistertijd stabiel, marktaandelen verschuiven

11-04-2025 | 08:51:00
Marketing Report heeft de naart 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek. Hieruit blijkt dat

NMO publiceert Mediatrends 2024

11-03-2025 | 16:16:00
Dit rapport biedt inzicht in het bezit en gebruik van media-apparaten en vormt de basis voor doelgroepbepaling in de NMO-bereiksonderzoeken voor kijken, luisteren en online gebruik.

NMO Luisteronderzoek februari 2025: Qmusic en Joe doen het goed

07-03-2025 | 00:40:00
Marketing Report heeft de februari 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek. Hieruit blijkt dat Qmusic en Joe het zeer goed doen, terwijl Radio 538 en Radio 10 van Talpa Network vergeleken met januari 2025 matig scoren

NMO NPMM 2024 III: Digitale editie stuwt bereik dagbladen

06-03-2025 | 17:41:00
Op een gemiddelde dag leest ruim een miljoen dertienplussers één of meer digitale edities van de krant. Dat blijkt uit bereikscijfers van NMO NPMM 2024 III

Kompas Publishing sluit zich aan bij VINEX

06-03-2025 | 09:37:00
Kompas Publishing is per 1 maart toegetreden tot VINEX waardoor de merken van dit mediabedrijf zullen worden opgenomen in het bereiksonderzoek van NMO.
 

 

 

 

Gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.