Jur Baart: 25.360 reclamebureaus

[Column] Tegen 2030 zal 7,5 procent van de banen bij reclamebureaus verdwijnen door automatisering en AI

Er staan momenteel maar liefst 25.360 reclamebureaus ingeschreven bij de Kamer van Koophandel in Nederland. En geloof het of niet: 84 procent daarvan is een eenmanszaak.

25.360. Stel je eens voor dat we in ons kleine landje net zoveel IT-adviesbureaus, B-Corp-consultants, organisatie-adviseurs of diversiteitsbureaus zouden hebben. Ik moet je eerlijk bekennen dat ik ook schrok van dit getal in mijn branche.

Volgens een onderzoek van Forrester wordt verwacht dat tegen 2030 ongeveer 7,5 procent van de banen bij reclamebureaus zal verdwijnen door automatisering en AI. Nou, dat vind ik nog behoorlijk aan de lage kant. Bij Fitzroy hebben wij die 7,5 procent al vorig jaar aangetikt. Minder schetsers, minder vertalers, minder onderzoekers die we hebben ingehuurd. En die impact wordt alleen maar groter.

Want voor freelancers die wij vooral inhuren om te sparren of te beuken, breekt denk ik een nog lastigere tijd aan. Ieder bureau ontwikkelt op dit moment haar eigen AI-methodieken. Wij als Fitzroy in ieder geval wel. AI-methodieken voor project processen, creatieve ideeen en zeker ook voor insights. En hoe spring je als freelancer op die rijdende AI trein als je niet eens weet hoe iets werkt? Het is alsof je als doorgewinterde Drupal-developer ineens moet freelancen bij een bureau dat alleen maar in een Microsoft werkt. Nou succes ermee.

Dus ja, AI zorgt voor onzekerheid. Maar eerlijk is eerlijk, onzekerheid is al eeuwenlang de zuurstof van onze industrie. Veel erger kan het niet worden. En een paar bureaus of freelancers minder, dat mag ook wel.

Dus: buckle up, reclamedieren!!!


Jur Baart is oprichter van Fitzroy en partner bij United Playgrounds

www.fitzroy.nl

www.unitedplaygrounds.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Fitzroy: spel groeit uit tot kern van merkbeleving

01-09-2025 | 06:26:51
In een wereld vol prikkels en notificaties verlangen consumenten echter naar diepere verbinding en een gevoel van belonging.

Anne-Marie Twigge: Paltrow’s plottwist

30-07-2025 | 10:55:00
Een schandaal dat de wereld rondging, werd een meesterlijke marketingzet toen Astronomer Gwyneth Paltrow inhuurde als very temporary spokesperson

Waarom we onze dochters offline moeten leren leven

16-07-2025 | 10:40:00
Waarom we onze dochters offline moeten leren leven. Over social media, algoritmes, marketingverantwoordelijkheid en vrouwelijke rolmodellen (en wat merken daarmee kunnen)

Fitzroy ontwikkelt Campina Br(e)akfast Barn op Lowlands 2025

15-07-2025 | 10:51:00
Onder de titel Dive into summer introduceren ze de L’OR Coconut Iced met een modieuze, sensuele stijl.

Anne-Marie Twigge: Gen Z wil voelen, niet scrollen

08-07-2025 | 10:30:00
In 2025 is IRL (In Real Life) het nieuwe premium en merken die dat snappen, bouwen geen campagnes maar cultmomenten.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bob Koigi: De toekomst van tv-metingen ligt in big data

05-09-2025 | 12:26:13
Door de explosie van streamingplatforms, on-demand content en gefragmenteerd kijkgedrag hebben traditionele meetmethoden moeite om het tempo bij te houden

Closed on Monday toont avontuur met De Koffiejongens

05-09-2025 | 09:27:58
Closed on Monday heeft voor De Koffiejongens een landelijke campagne ontwikkeld die de nieuwsgierige houding van het koffiemerk centraal stelt.

[Vacatures] TBWA zoekt een Brand Coordinator (NL)

05-09-2025 | 09:01:00
TBWA is per direct op zoek naar Brand Coordinator (NL) - Full-time  \  Amsterdam

Johan van der Zanden: Jeroen past perfect bij ons merk

04-09-2025 | 13:11:00
[Interview] Johan van der Zanden over de nieuwe supermarktmanager Daan, gespeeld door Jeroen van Koningsbrugge

Jeroen van Koningsbrugge supermarktmanager Daan Albert Heijn

04-09-2025 | 13:00:37
Albert Heijn heeft acteur Jeroen van Koningsbrugge gepresenteerd als het nieuwe gezicht in de reclamecampagnes.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Bas Vlugt

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.