Jorieke de Vries-Goosen verlaat Lidl, bureaupitch on hold

Jorieke de Vries-Goosen verlaat per medio september 2023 Lidl Nederland. Dit heeft de supermarktketen bekendgemaakt. Lidl geeft in een persverklaring aan haar keuze te respecteren en tegelijkertijd te betreuren. Ook bedankt de keten haar voor alle toewijding en de vele succesvolle campagnes die zij met haar team heeft neergezet

Bureaupitch on hold

Lidl heeft de eerdere uitgezette bureaupitch voorlopig on hold gezet. Deze zal naar verwachting hervat worden zodra er een opvolger voor de functie Director Marketing, Branding & Packaging is gevonden. Joe Public, dat aangaf niet mee te doen aan de pitch, is nu het reclamebureau van Lidl.

Sinds 2009

Jorieke de Vries-Goosen werkt sinds september 2009 bij Lidl. Eerst als marketingmanager en sinds november 2016 als Marketing Director, waarna ze in april 2023 de titel Director Marketing, Branding & Packaging kreeg.

Jorieke de Vries-Goosen: ”Ik heb een prachttijd bij Lidl gehad. Vanaf het begin heb ik carte blanche gekregen om Lidl op de kaart te zetten. Toen ik er kwam, was er slechts een Reclameafdeling met een paar fte. We maakten reclame voor hetgeen we inkochten."

Volwaardige marketingafdeling

"Toen we beseften dat Lidl enorm groeide, hebben we de transitie naar een volwaardige marketingafdeling (nu 60 fte) gemaakt, inclusief de introductie van een complete, gelaagde marketingkalender en 360-campagnes. In de jaren die volgden, heb ik samen met mijn team echt aan het merk gebouwd. Van Duitse discounter naar een supermarkt die niet meer weg te denken is uit Nederland. Met bekroonde versafdelingen, producten die niet onder doen voor A-merken en iedere week verrassende thema’s. Maar altijd voor de laagste prijs. We hebben er echt een lovebrand van gemaakt. Voorheen gingen mensen naar Lidl omdat ze móésten, vanwege een kleine portemonnee."

Bewust

"Nu kunnen we met trots zeggen dat mensen naar Lidl gaan omdat ze het wíllen, ongeacht hun portemonnee. Ze kiezen nu bewust voor Lidl en ik ben dankbaar daaraan bijgedragen te hebben. De laatste 2,5 jaar, toen het merk Lidl inmiddels stevig in de markt stond, hebben we meer consistentie in de campagnes gebracht, onder meer door de Lidl-Flat te introduceren. Met dit vaste grid hebben we de merkwaarden van Lidl nog beter op de kaart kunnen zetten."

Centralisatie

"Er was echt wel wat moed voor nodig om de knoop door te hakken, ook omdat ik nog geen andere aanstelling heb. De reden van mijn vertrek is vooral omdat ik het na 14 jaar een mooi moment vind om verder te kijken. Er zijn nog zoveel andere merken en organisaties waaraan ik zou kunnen bouwen. Daarnaast speelt de centralisatie vanuit het moederkantoor in Duitsland een rol."

"Een vooruitstrevende keuze, zeker voor een supermarkt. Maar daarom wel weer echt passend bij Lidl. Het is ook een logische keuze, want door te centraliseren kunnen we efficiënter werken en in heel Europa een consistenter beeld neerzetten. De komende tijd ga ik me beraden op mijn volgende stap in mijn carrière. Ik ben een merkenbouwer pur sang, dus ik sta te popelen om een ander merk net zo succesvol op de kaart te zetten.”

Lidl telt 442 winkels in Nederland met in totaal 21.000 medewerkers en 6 distributiecentra. Volgens Nielsen is Lidl met 152 miljoen aan bruto adverteerdersbudget in 2022 de op één na grootste adverteerder van Nederland.

ZIGT is het mediabureau van Lidl Nederland.

www.lid.nl

Lees ook:

Lidl met Nederlandse versie internationale kerstcampagne

06-12-2025 | 01:32:28
Lidl Nederland is gestart met de Nederlandse versie van de door Serviceplan Group UK ontwikkelde internationale kerstcampagne Elke dag de moeite waard

Lidl richt merkstrategie op emotionele binding met klant

22-09-2025 | 08:52:00
Met Je verdient ’t. introduceert de supermarktketen een internationale merkcampagne die in alle 31 Europese landen wordt uitgerold.

Lidl verlengt sponsoring UEFA Europa en Conference League

02-09-2025 | 16:00:47
De supermarktketen was in 2024/25 de meest zichtbare sponsor, blijkt uit cijfers van Nielsen Sports.

Lidl partner van UEFA Women’s EURO 2025

11-06-2025 | 11:41:00
Lidl is officieel partner van UEFA Women’s EURO 2025 en versterkt daarmee haar inzet voor diversiteit, inclusie en gezonde voeding.

Lidl pakt supplementenhype aan met groenteactie

02-06-2025 | 14:07:34
Nederlanders geven jaarlijks 1,6 miljard euro uit aan voedingssupplementen, terwijl de consumptie van groente en fruit achterblijft. Lidl wil daar verandering in brengen
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Dentsu Creative tekent voor eindejaarsfilm Rabobank

15-12-2025 | 16:13:14
Centraal staat de rol die de bank speelt op dagelijkse momenten die voor klanten van belang zijn.

Rebranding van Whello krijgt vorm via eigen merchandise

15-12-2025 | 12:01:51
De kledinglijn met abstracte designs maakt het merkverhaal zichtbaar op de werkvloer en versterkt het werkgeversmerk.

NOISE kiest user-generated aanpak in vuurwerkcampagne

15-12-2025 | 11:27:00
NOISE maakt onderdeel uit van het Only-netwerk en bestaat deze maand 20 jaar.

[Vacatures] Key Agency zoekt een Community Manager / Webcare Agent

15-12-2025 | 09:23:00
Key Agency is per direct op zoek naar een Community Manager / Webcare Agent - 5-15 uur per week - Remote

Bruut en Rraarr lanceren documentaire voor Over Morgen

15-12-2025 | 09:20:00
De campagne stelt de menselijke waarde van zorg centraal en toont het dagelijks werk van zorgmedewerkers van dichtbij.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.