
Jongeren worstelen met hun schermgebruik
Trendrapport van Ruigrok laat groeiende digitale vermoeidheid zien
Jongeren willen minder tijd besteden op hun telefoon, maar vinden het lastig om écht offline te zijn. Dat blijkt uit het jaarlijkse trendonderzoek What’s Happening Online van Ruigrok onderzoek en advies. Vooral jongere generaties hebben moeite met hun online gedrag en de impact daarvan op hun mentale gezondheid.
Uit het rapport blijkt dat twee op de vijf Nederlanders minder tijd willen besteden op hun smartphone. Onder Gen Z ligt dat aandeel op 59 procent. Veel mensen nemen maatregelen zoals het uitzetten van notificaties of het verwijderen van apps. Bijna 15 procent plant bewust pauzes in. Gen Z gebruikt relatief vaak schermtijdtools of stelt tijdslimieten in.
Digitale balans moeilijk te vinden
Toch lukt het veel mensen niet om los te komen van het scherm. Slechts 18 procent van de Nederlanders legt dagelijks bewust de telefoon weg. Belangrijke redenen om offline te gaan zijn de behoefte aan rust en niet gestoord willen worden. Jongeren noemen daarnaast mentale gezondheid en beter slapen als motivatie.
Social media blijven belangrijk, maar zorgen ook voor druk
Voor een kwart van de gebruikers is social media onmisbaar. Onder Gen Z geldt dit zelfs voor 45 procent. Tegelijkertijd overweegt een derde van de gebruikers om te stoppen met social media, vooral Millennials. Social media beïnvloeden ook hoe mensen zich voelen: één op de vijf gebruikers voelt zich weleens onzeker door wat ze online zien. Onder Generatie Z is dat zelfs 37 procent. Daarnaast geeft 23 procent aan zich door social media minder gelukkig te voelen.
Julie Frommé, research consultant bij Ruigrok: "Veel jongeren willen wel minderen, maar vinden het moeilijk om de balans te vinden. Ze zijn zich bewust van de negatieve impact, maar zijn ook erg gehecht aan hun online leven. Dat maakt het een boeiend én actueel thema."
Hier download je het gehele onderzoek.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
[Vacatures] Ruigrok zoekt een Research Executive (kwantitatief onderzoek)
[Vacatures] Ruigrok zoekt een Marketing Stagiair
Bij Ruigrok is ons doel altijd groter dan marktonderzoek alleen
[Vacatures] Ruigrok zoekt een Research Executive (kwantitatief onderzoek)
Gepubliceerd door: Saskia van Weert