Jonathan de Jong: Hoopvolle verhalen maken verschil

[Marketing Report TV] Filmmaker van Super7even over taboes, dementie en filmimpact

Jonathan de Jong, filmmaker bij Super7even, is te gast bij Marketing Report TV. In gesprek met Peter Wybenga vertelt hij over zijn documentaire Human Forever, die hij samen met Teun Toebes maakte. Het project begon als een boek, groeide uit tot een theatershow en werd uiteindelijk een bekroonde bioscoopfilm. De Jong deelt zijn visie op dementie, het belang van menselijkheid en zijn missie om maatschappelijke thema’s bespreekbaar te maken via film.

Een jonge stem met impact

Vier jaar geleden werd Jonathan de Jong benaderd door Teun Toebes, toen nog onbekend, met de vraag of hij samen een project over dementie wilde maken. “Ik zag een jonge gast die ongelooflijk goed contact maakte met zijn huisgenoten. Dat raakte me,” zegt De Jong. Dat moment bleek het begin van een bijzonder traject dat zou uitmonden in de documentaire Human Forever.

Het verhaal dat zij wilden vertellen ging tegen het heersende beeld van dementie in. “Vaak gaat het alleen over verlies. Mensen praten er liever niet over, omdat het schaamte oproept. Maar de echte pijn zit hem in hoe de maatschappij met hen omgaat.” De titel van de film verwijst naar die visie: “Als je door de ziekte heen blijft kijken, zie je nog steeds een mens.”

Van boek tot bioscoopsucces

De Jong en Toebes werkten ruim drie jaar aan de documentaire, waarin ze 11 landen op vier continenten bezochten. “We wilden laten zien dat het anders kan, dat er al plekken zijn waar inclusiever met dementie wordt omgegaan.” Human Forever groeide uit tot een bioscoopsucces, ondanks scepsis in de markt. “Iedereen zei: documentaires over dementie doen het niet goed. Maar het succes van het boek en de theatershow gaf ons draagvlak.”

De film ging in première in Tuschinski, trok de aandacht van Pathé en brak records: inmiddels bezochten al 80.000 mensen de bioscoop. “Dat terwijl Barbie en Oppenheimer draaiden. Het laat zien hoeveel behoefte er is aan hoopvolle verhalen.”

De emotionele kracht van muziek en herinnering

Volgens De Jong blijven mensen met dementie gevoelig voor schoonheid en emotie. “Ook als je geheugen je in de steek laat, blijft je gevoel overeind. Mensen zeggen: ik geniet nog steeds van muziek, lekker eten, aandacht. Dat verdwijnt niet.”

Zijn boodschap: dementie is geen zwart gat. “Je kunt als mens zichtbaar blijven, van waarde blijven. Het begint bij luisteren naar wat mensen zelf nodig hebben. Dan kunnen we systemen veel menselijker maken.”

Super7even en maatschappelijke verhalen

Met zijn productiemaatschappij Super7even richt De Jong zich op maatschappelijke thema’s waar vaak een taboe op rust. “Ik maakte eerder een documentaire over Fred van Leer en zijn worsteling met depressie. Ik wil laten zien: iedereen heeft zijn eigen strijd, maar je bent nooit alleen.”

De erkenning van een Gouden Kalf helpt om dit soort projecten verder te realiseren. “Organisaties zeggen nu: wat jij maakt past bij wat wij belangrijk vinden. Dat opent deuren voor nieuwe samenwerkingen.”

Bekijk de video hier:

Marketing Report TV is powered by Bruut en Abovo Maxlead

Bruut is dé one-stop-shop voor videocontent! Van strategie tot creatie, en van productie tot distributie. Wij doen het! Hoge kwaliteit video, slim en efficient gemaakt voor ieder scherm, dat is onze kracht. Met een hecht team van enthousiaste makers hebben maken we gepassioneerd content voor iedereen.

www.bruut.media

Wij zijn Abovo Maxlead; 230 specialisten in marketing en media, gevestigd in Hoorn en Oegstgeest. We zijn het grootste onafhankelijke marketing- en mediabureau van Nederland. We zijn eigenzinnig. Eigenzinnig in marketing en media.

Van een full funnel, crossmediale marketingcampagne tot een nieuwe website, en van een verse huisstijl tot een complete omnichannel marketingstrategie; we kunnen het allemaal voor je maken. We zijn continu op zoek naar de meest effectieve marketing- en mediamix, in nauwe samenwerking met onze klanten. Omdat we alle disciplines onder één dak hebben zijn de lijnen kort en kunnen we je optimaal bedienen. We kennen elke markt als onze broekzak.

www.abovomaxlead.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Bregje van Iperen: Familie-influencers maken impact voor merken

30-10-2025 | 11:27:00
Sanne Konings en Bregje van Iperen gaan in gesprek met Peter Wybenga over hun specialisatie in moederinfluencers en de kracht van Instagram

Lisette Samplonius: Finally an Agency is spot on

30-10-2025 | 11:17:10
Bas Vlugt sprak met haar over het twintigjarig bestaan van het bureau, het jubileumconcept SPICECREAM en hoe het vak zich in twee decennia heeft ontwikkeld

Eefje Gubbens: Print is nog steeds booming bij Matter

30-10-2025 | 09:52:45
Tijdens een aflevering van Marketing Report TV sprak Peter Wybenga met Eefje Gubbens over de ontwikkeling van het bedrijf en hun visie op contentmarketing

Danny Thijssing: Buitenreclame werkt omdat je het echt beleeft

29-10-2025 | 13:25:00
Peter Wybenga ging in gesprek met Danny Thijssing. Hij vertelt over de groei van zijn team en de kracht van buitenreclame

Liedewij Hentenaar: Hoe klinkt jouw merk?

29-10-2025 | 13:04:00
Peter Wybenga ging in gesprek met Liedewij Hentenaar. Ze vertelt over het meten van audiobereik, de groeiende inzet van merkgeluid en de kracht van creatie

Nik Sluijs: Happiness Amsterdam werkt als één Benelux-club

29-10-2025 | 11:03:00
Nik Sluijs en Toprak Özturan vertellen over hun rollen, ambities, klanten en de samenwerking binnen de Benelux.

Sander van Gestel: Mediahuis kiest voor eigen innovatie

28-10-2025 | 10:08:00
Hij vertelde over zijn rol in het bouwen van bruggen tussen technologie en commercie, het belang van klantgerichte innovatie en strategische keuzes

Dion Holla: Muziek is een strategisch wapen voor merken

28-10-2025 | 09:15:00
Hij vertelde over de manier waarop Sizzer merken helpt om muziek strategisch in te zetten, de rol van AI binnen de industrie

Eduard van Bennekom en Lukas van de Ven: Creatieve fusie voelt als thuiskomen

27-10-2025 | 16:25:00
In gesprek met Bas Vlugt bij Marketing Report TV vertellen ze over hun fusie met Open Now, het unieke samenspel tussen gedragswetenschap en creativiteit

Andy Mosmans: nexeye groeit in Europa met VENGEAN-power

27-10-2025 | 15:47:00
In gesprek met Bas Vlugt bij Marketing Report TV spreekt hij over zijn recente reis naar Hamburg en over het succes van de rebranding van nexeye

Marco van de Lisdonk: YouTube vraagt om precisie en data

07-07-2025 | 19:39:10
In gesprek met Bas Vlugt vertelt hij over de werkwijze van Channel Factory en het belang van brand safety en brand suitability op YouTube

Nathalie Peters: Groei begint bij je eigen mensen

07-07-2025 | 19:38:18
In gesprek met Peter Wybenga vertelt ze over haar visie op het versterken van in-house marketingteams

Patrick Molleman: Retail en digitaal maken Global sterker

07-07-2025 | 19:33:00
In gesprek met Bas Vlugt vertelt hij over zijn overstap van de bureauwereld naar de out-of-home business, de transformatie van de sector

Maurice Kaan: Van regio naar impact met Abovo Maxlead

07-07-2025 | 10:13:00
De twee vestigingen in Hoorn en Oegstgeest, die in de loop der jaren organisch zijn gegroeid, zijn organisatorisch meer samengevoegd.

Hans Bauman: Gouden Esprix bekroont 25 jaar Bob

07-07-2025 | 09:00:00
In gesprek met Bas Vlugt vertelt Hans Bauman over het winnen van een Gouden Esprix met de Bob-campagne, die dit jaar 25 jaar bestaat.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Interview] Carolien Bos (Menzis): Er voor iemand zijn is de kern

31-10-2025 | 15:07:00
Carolien Bos is directeur klant & markt bij zorgverzekeraar Menzis. Onlangs kondigde Menzis aan de door N=5 ontwikkelde campagne Dan is er Menzis te lanceren en voor een andere positionering te kiezen met de missie Wij kiezen voor de mens. We spreken met Carolien Bos hierover

Stan Molemaker hoofdambassadeur Movember 2025

31-10-2025 | 10:57:08
De campagne wil mannen aanmoedigen open te praten over mentale gezondheid en elkaar actief te steunen.

Bibliotheken starten campagne Heel Nederland Leest

31-10-2025 | 09:05:12
Bezoekers ontvangen gratis Onder de paramariboom van Johan Fretz om deze maand samen te lezen en het gesprek aan te gaan.

[Vacatures] Giesbers Retail zoekt een Campagnemanager

31-10-2025 | 08:13:00
Giesbers Retail is per direct op zoek naar Campagnemanager (HBO · 32/40 uur) Arnhem 

Media Reverse en Habufa lanceren XOOON-campagne op tv

30-10-2025 | 16:09:00
In de najaarscampagne van XOOON, onderdeel van Habufa Meubelen, staat de huiskamer centraal.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.