
Joeri Jansen: Creativiteit begint bij evidence-based denken
[Marketing Report TV] Creative Director van Roorda over gedrag, impact en creativiteit
Joeri Jansen, Creative Director en partner bij Roorda Reclamebureau, is te gast bij Marketing Report TV. In gesprek met Peter Wybenga vertelt hij over de gedragswetenschappelijke basis van het werk bij Roorda, de kracht van campagnes met maatschappelijke impact en de balans tussen creativiteit en effectiviteit. Aan de hand van voorbeelden als NIX18 en Gewoon laat hij zien hoe een merk meer kan zijn dan een boodschap – het kan een norm worden.
Gedragsverandering op basis van wetenschap
Roorda Reclamebureau werkt al dertig jaar onafhankelijk en richt zich volledig op gedragsveranderende communicatie. Joeri Jansen: “Wat ik ontdekte toen ik bij Roorda kwam, is dat gedragsverandering hier niet alleen intuïtief gebeurt, maar ook wetenschappelijk onderbouwd is. Gedragsstrategen briefen ons als creatieven op basis van bewezen gedragsinterventies. Dat geeft richting én uitdaging.”
Voor Jansen ligt de voldoening niet in het verkopen van chips of bier, maar in het bijdragen aan maatschappelijke thema’s. “Merken kunnen echte impact maken, als ze dat oprecht willen. Wij werken alleen met klanten die daar serieus voor kiezen.”
Kritisch kiezen en klein blijven
Roorda is selectief in met wie het samenwerkt. “We blijven bewust rond de dertig mensen. Zo zitten we dicht op het werk en blijven we inhoudelijk scherp. Tijdens pitches kijken we goed: wil deze klant écht iets veranderen? Zo niet, dan stappen we eruit.”
Van boterham tot norm
Een sprekend voorbeeld van Roorda’s aanpak is het merk Gewoon, ontwikkeld voor Superunie. “De naam bestond al, maar wij hebben er betekenis aan gegeven. ‘Doe maar gewoon’ past bij de Nederlandse volksaard. Zo ontstond: Heel Nederland houdt van Gewoon. Het merk ligt nu letterlijk op elk ontbijtservies.”
Ook de campagne NIX18 illustreert die aanpak. “Toen de wet veranderde, moest er een nieuwe norm komen. We bedachten NIX18 – inmiddels een begrip. Je kunt als ouder zeggen: ‘Deze vakantie wordt een vakantie van niks’, en iedereen snapt het. Dat geeft als creatief enorme voldoening.”
Van campagne naar merk
Volgens Jansen is het verschil tussen een campagne en gedragsverandering dat het resultaat voortleeft. “NIX18 zie je op horeca-deuren, blikjes, advertenties. Het is een merk geworden. Dat is het ultieme bewijs dat een campagne werkt.”
Bekijk de video hier:
Marketing Report TV is powered by Bruut en Abovo Maxlead

Bruut is dé one-stop-shop voor videocontent! Van strategie tot creatie, en van productie tot distributie. Wij doen het! Hoge kwaliteit video, slim en efficient gemaakt voor ieder scherm, dat is onze kracht. Met een hecht team van enthousiaste makers hebben maken we gepassioneerd content voor iedereen.

Wij zijn Abovo Maxlead; 230 specialisten in marketing en media, gevestigd in Hoorn en Oegstgeest. We zijn het grootste onafhankelijke marketing- en mediabureau van Nederland. We zijn eigenzinnig. Eigenzinnig in marketing en media.
Van een full funnel, crossmediale marketingcampagne tot een nieuwe website, en van een verse huisstijl tot een complete omnichannel marketingstrategie; we kunnen het allemaal voor je maken. We zijn continu op zoek naar de meest effectieve marketing- en mediamix, in nauwe samenwerking met onze klanten. Omdat we alle disciplines onder één dak hebben zijn de lijnen kort en kunnen we je optimaal bedienen. We kennen elke markt als onze broekzak.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Maurice Kaan: Van regio naar impact met Abovo Maxlead
Hans Bauman: Gouden Accent bekroont 25 jaar Bob
Antal van Pelt: Creativiteit doorbreekt taboes
Kyle Hassing: Van student naar Young Talent-genomineerde
Job Deibel: AI is geen doel maar een transformatietool
Stephanie Broertjes: Efficiëntie door alles in-house
Jonathan de Jong: Hoopvolle verhalen maken verschil
Marco van de Lisdonk: YouTube vraagt om precisie en data
Fiona Vanderbroeck: Merkbouw met creators is de toekomst
Lodewijk Varossieau: SuperRebel.Agency wordt sterker door fusie
Nathalie Peters: Groei begint bij je eigen mensen
Patrick Molleman: Retail en digitaal maken Global sterker
Yannick Colastica: Floryn is bondgenoot van de ondernemer
Floris van de Weg: Amsterdam groeiend creatief VML-knooppunt
Bart de Vries: Wij staan de hele dag op de zeepkist met HYPR
Gepubliceerd door: Daan Dekkers