Isabel van Munster wil strategie in reclame vernieuwen

[YOUNG] Isaebel van Munster: Authenticiteit is cruciaal voor jongeren

Isabel van Munster is student Persuasive Communication. We spreken haar over hoe ze het vak ziet.

Zou je jouw studie kunnen introduceren?       

In mijn studie leer ik verschillende marketing- en health communication theorieën en hoe je deze kunt toepassen op complexe vraagstukken rondom gezondheidsgedrag, reclame en branding. Het gaat over hoe communicatie strategisch kan worden ingezet om mensen te informeren en beïnvloeden, of hoe mensen kunnen worden versterkt om weerstand te bieden tegen overtuiging.

Wat zijn jouw ambities?            

Ik ben van jongs af aan al gefascineerd door reclame. Ik herinner me dat ik in de zomervakantie enthousiast werd bij de gedachte dat als we thuiskwamen, er nieuwe commercials op tv waren! Niet iedereen begreep dat, maar mijn waardering en interesse in reclame bleven groeien, tot op de dag van vandaag. Verhalen schrijven en korte films maken vond ik ook leuk, maar ik merkte dat ik de weg naar het idee toe nog interessanter vond dan de uitvoering zelf. Na mijn Bachelor Communicatiewetenschap en waardevolle stage bij DDB Amsterdam wist ik dan ook zeker dat mijn ambitie in de reclame strategie ligt.

Wat snappen jonge mensen wat de gevestigde orde in ons vak niet begrijpt?              

Onszelf! Ervaren marketeers weten erg goed sociale kenmerken te analyseren en daar vanachter hun bureau conclusies uit te trekken. Wat ze minder goed begrijpen is hoe deze na het dichtklappen van hun laptop alweer veranderd zijn. Om relevant te blijven is een bottom-up strategie cruciaal: wat speelt er nú bij de doelgroep waar wij op kunnen inspelen, in plaats van iets van bovenaf op te leggen – hoe goed dat idee ook is.

Hoe breng je jonge doelgroepen in beweging?              

Het belang van autonomie en verbondenheid mag niet worden onderschat. Reclame heeft een negatief imago onder jongere doelgroepen omdat het opdringerig of storend is. Een jongere doelgroep in beweging krijgen begint bij authenticiteit en transparantie. Als merk moet je niet alleen de doelgroep begrijpen, maar zij jou ook. Pas wanneer de jongere doelgroep zich verbonden voelt met het merk is er een volgende stap te zetten. Ik ben dan ook van mening dat specifiek bij deze doelgroep, een campagne afstand moet bewaren tussen merk imago en aankoopintentie. Dit is een cruciale fase die niet te snel mag verlopen, omdat juist hier beweging te halen is. Door vanuit authenticiteit verbondenheid te creëren tussen merk en doelgroep, zal reclame niet langer botsen met de behoefte aan autonomie bij jongeren.

Welke trends in social media zie jij?   

Humor in native advertising, ben ik zelf erg fan van! Merken werken samen met content creators die advertenties verwerken in sketches met herkenbare, alledaagse situaties. Dit maakt de content niet alleen vermakelijk, maar ook relatable, waardoor de boodschap natuurlijker overkomt en beter wordt ontvangen door de doelgroep. Het kan een overduidelijke advertentie zijn waarin merken zelfspot durven te laten zien, of juist een sketch waarin het product te zien is maar nauwelijks een rol speelt, misschien wel de moderne vorm van sluikreclame?

Worden jonge mensen in ons vak voldoende begeleid?           

Ja, ik vind van wel. Wij hebben gekozen voor een creatief en minder praktisch vak, waarin een diploma geen volledige garantie geeft voor wat iemand te bieden heeft, laat staan hoe zij zich onderscheiden. Wanneer je je hiervan bewust bent, geeft de industrie voldoende mogelijkheden om jezelf te kunnen ontwikkelen en te laten zien. Daar ben ik organisaties zoals AdNight, RA*W, JongeHonden of VIA dankbaar voor. Net zoals Marketing Report voor dit interview!

[YOUNG] is een serie interviews waar RA*W leden zich voorstellen.

Ben jij RA*W lid en wil jij ook een interview?

Hier zie je hoe dat gaat

www.we-are-raw.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Jong creatief talent pitcht ideeën voor AFC Ajax

18-09-2025 | 12:00:00
Tijdens deze dag krijgen jonge makers de kans om in één dag een briefing te vertalen naar concrete concepten.

Breaking & Entering Media spreekt talent toe bij ADNIGHT

02-09-2025 | 10:42:37
Het Talent Program wordt ieder jaar georganiseerd voor studenten en starters in de middag voorafgaand aan het festival.

RA*W en Bauer Media Outdoor lanceren DOOH Challenge

22-08-2025 | 12:30:20
RA*W en Bauer Media Outdoor starten op 11 september de Digital Out-of-Home Challenge 2025. Ontwerpers kunnen tot 24 september inzendingen insturen

RA*W: De vervanging van jong talent door AI

13-08-2025 | 15:30:48
AI als vervanger van jong talent voelt wat ons betreft niet als een toekomstbestendige toepassing, AI negeren overigens al helemaal niet

RA*W en Matt Sleeps blikken terug op de RA*W Vlieg Pitch

11-07-2025 | 08:47:00
Creatief duo Steffi Boom en Esther van Vliet van Dentsu Creative heeft de RA*W Vlieg Pitch gewonnen met een campagne-idee voor Matt Sleeps.

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Vacancy] Initiative has a position for Innovation Lead (OOH) Nike Initiative

18-09-2025 | 09:04:00
Initiative is directly looking for Innovation Lead (OOH) Nike Initiative - Netherlands

Cogonez versterkt rol Port of Amsterdam tijdens SAIL 2025

17-09-2025 | 16:31:00
Tijdens SAIL 2025 trok Amsterdam ruim twee en een half miljoen bezoekers en meer dan 10 duizend boten.

DEPT ontwikkelt More Time for Life-campagne voor Brother

17-09-2025 | 15:28:51
Brother is een Europese campagne gestart in vijftien landen om zijn inkjetprinters voor kleine bedrijven en thuiskantoren te promoten.

SuperRebel ontwikkelt website voor MP Motorsport

17-09-2025 | 10:47:38
Het platform staat volledig in het teken van Accelerating Talent, de ambitie van het team om jong racetalent te begeleiden van karting tot Formule 2

Home Agency ontwikkelt Thuisarts-merkcampagne Zoek jezelf niet zieker

16-09-2025 | 18:31:00
Home Agency heeft een merkcampagne ontwikkeld voor de gezondheid-website Thuisarts. Daarbij is ook een vernieuwde visuele identiteit ontwikkeld in samenwerking met Reaktor
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.