[Interview] Niek Kessels, Sharon de Graaf en Brenda Waegemaekers over de creatieve driehoek van Dawn

Dawn profileert zich met een creatieve driehoek waar design, art direction en copywriting samenkomen. We spreken hierover met de driehoek zelf: Niek Kessels (Creative Director Design) Sharon de Graaf (Creative Director Art) en Brenda Waegemaekers (Creative Director Copy).

Het merk Dawn was even weg. En is teruggekeerd nadat jullie een tijdje Springbok heetten. Wat is de achtergrond en hoe is dit ontvangen?

Niek Kessels: In 2022 verdween de naam Dawn inderdaad van onze voordeur en kwam de naam Springbok daarvoor in de plaats. Vanaf dat moment waren alle disciplines binnen de Springbok groep vertegenwoordigd onder één noemer. Van digitale services en marketing tot creativiteit en design. Voor ons werd het daardoor lastiger om als bureau ons eigen onderscheidende verhaal te vertellen. Nu we de vertrouwde naam Dawn terug hebben kunnen we onze specialiteit, strategische creativiteit, weer beter in de etalage zetten.

Hoe typeert Dawn zich anno 2024?

Sharon de Graaf: We zijn nog steeds datzelfde creatieve strategische bureau. Bij ons vind je strategen, ontwerpers, makers, schrijvers, academici en muzikanten. Een eclectische groep mensen met een hoge standaard, die elke dag de beste, slimste en mooiste dingen willen maken voor ambitieuze merken die iets willen bijdragen aan de wereld. Met de driehoek kunnen we die merken nog beter helpen.

Wat houdt de creatieve driehoek in?

Brenda Waegemaekers: Een hechte samenwerking tussen drie creatieve disciplines die elkaar versterken en samen meer zijn dan de som der delen. Het idee voor de driehoek is ontstaan doordat binnen ons vak steeds verder wordt afgedreven van dat waar het om draait: het merk. Om sterke merken te bouwen moeten we meer ‘merk denken’ en minder vanuit campagne of activatie alleen. Daarin spelen zowel art, design als copy een onmisbare rol. Ook hier geldt: 1+1=3.

Wat doen jullie beter dan anderen met deze driehoek?

Niek Kessels: Toen ik een aantal jaren geleden de overstap maakte van design- naar advertising-agency viel me op dat design soms een ondergeschikte rol heeft en pas laat in het proces wordt aangehaakt. Door design toe te voegen aan de doorgaans traditionele opstelling van art en copy, kunnen we nog beter antwoord geven op brede merkvragen.

Jullie zijn hier in feite 6 maanden geleden mee begonnen. Hoe werkt dit tot nu toe?

Brenda Waegemaekers: We voelen nog sterker dat we alles in huis hebben om ideeën op de best mogelijke manier uit te voeren. Een goed idee is pas het begin. Het gaat erom wat je er vervolgens mee doet. We bedenken, bevragen, schrijven, creëren, ontwerpen en animeren - alles binnen de muren van Dawn. Dat zorgt voor nieuwe energie.

Bij welke campagnes is de driehoek ingezet en hoe zijn de resultaten, kunnen jullie voorbeelden geven?

Sharon de Graaf: De merkpositionering van De Baak is een goed voorbeeld. We hebben het merk samen een facelift gegeven. De nieuwe positionering, waar ruimte een van de kernwoorden is, heeft in zowel de branding als de campagnes de boventoon gevoerd. Vanaf het begin hebben we als driehoek een goed fundament gelegd om jaren op te kunnen bouwen, voor zowel merk als campagnes. Maar ook voor de recente campagne voor Vandebron hebben we onze krachten gebundeld.

Welke invloed heeft AI op jullie werk en voor jullie klanten?

Brenda Waegemaekers: AI kan slim ingezet worden om bepaalde processen nog slimmer te maken.

Maar uiteindelijk wordt AI gevoed door data, niet door gevoel. Wil je werk maken dat mensen kippenvel bezorgt, een spiegel voorhoudt of tot tranen toe roert? Dan kun je het beter door een mens laten maken.

Hoe werken jullie samen met Springbok groep en de diverse onderdelen, wat betekent dat voor klanten?

Sharon de Graaf: We merken dat klanten die bij ons komen met merkvragen uiteindelijk ook vragen hebben over het digitale stuk, en vice versa. Door de lijntjes binnen de Springbok groep kort te houden, kunnen we onze klanten gemakkelijk koppelen aan de andere expertises binnen de groep.

www.dawn.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Dawn maakt merkcampagne voor Exact

14-10-2025 | 10:10:00
In de uitrol positioneert Exact zijn bedrijfssoftware als rustpunt in de hectiek van alledaags werk.

Dawn en Vattenfall maken stroompieken hoorbaar

10-10-2025 | 10:53:00
Vattenfall lanceert samen met bureau Dawn en 100% het Vattenfall Kamerorkest — een audiovisuele installatie die de disbalans in stroomverbruik hoorbaar maakt

Wehkamp kiest na pitch voor Dawn

01-10-2025 | 10:00:00
Wehkamp heeft na een landelijke pitch gekozen voor bureau Dawn. Het resultaat is een merkplatform met de pay-off Altijd Wehkamp. Sinds 1952.

Lonneke van der Horst: klanten reageren positief op merknaam Ayvens

24-07-2025 | 12:35:00
In 2024 hebben LeasePlan en ALD Automotive hun merken gewijzigd in Ayvens. We spreken Lonneke van der Horst, marketing directeur van Ayvens Nederland hierover. Ayvens is (net als voorheen ALD Automotive) onderdeel van de Franse bank Société Générale

Eerste veertig bureaus voor ADNIGHT Amsterdam bekend

08-07-2025 | 11:33:16
Op 10 oktober openen onder meer DEPT, Monks, AI AM, 100%, Ace en Dawn hun deuren voor het publiek.
 

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Feestcampagne Coca-Cola combineert creatie en AI

05-11-2025 | 09:15:00
Coca-Cola start de campagne Refresh Your Holidays, waarin de mensen worden geëerd die achter de schermen de magie van de feestdagen mogelijk maken

Stukje Van Mij uitgeroepen tot beste PR-campagne

05-11-2025 | 08:44:08
De KPN-campagne Stukje Van Mij is tijdens de Global SABRE Awards uitgeroepen tot de beste PR-campagne ter wereld.

Melvin Woudenberg lanceert Growth Agency Gangmakers

05-11-2025 | 08:00:00
Het bureau combineert digital marketing, technologie en AI om bedrijven te helpen groeiplafonds te doorbreken.

[Vacatures] Crocodile Agency zoekt een Senior Strategist

05-11-2025 | 07:31:00
Crocodile Agency is per direct op zoek naar Senior Strategist - 32u-40u · Amsterdam

EssenceMediacom en StudioM ontwikkelen Dr. Oetker-campagne Willie’s Bakfeest

04-11-2025 | 17:01:00
Dr. Oetker en Stichting Jarige Job slaan opnieuw de handen ineen voor een campagne die draait om geven, samen bakken en het vieren van ieder kind.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.