[Interview] Mèlanie Bosveld: Kult&Ace houdt merken relevant met expertise in Gen Next en DE&I

In de aanloop naar de publicatie van de Reclamebureau100 2024 op het M100 Event op 7 december in Club ACE in Amsterdam, publiceren wij een serie interviews met genomineerden die deelnemen aan het event. Mèlanie Bosveld is Founder and Strategy Director bij Kult&Ace en Founder van PACT United Foundation.

Kult&Ace is nu voor het derde jaar achtereen genomineerd voor de M100. Kan je Kult&Ace nog eens introduceren?

Jazeker, Kult&Ace is de eerste youth & culture agency in Nederland. Opgericht in mijn eentje in 2012, nu een bloeiend boutique bureau met een fantastisch team. We houden merken relevant door hen te verbinden met de – zeer diverse – Next Gen consument (18-38 jaar). Onze aanpak rust op drie pijlers: research, strategie en campagne. Zo beschikken we over een eigen (inter)nationaal jongerenpanel dat we inzetten voor onderzoek, verzorgen we uitgebreide strategieën hoe een jonge en diverse doelgroep te bereiken en ten slotte creëren we ook de creatieve campagnes hieromheen. 

Overigens hebben wij niets te maken met de Ace bureaugroup, alhoewel de naam (en ook een stuk positionering) overeenkomt.

Gen Next is inderdaad cruciaal voor veel merken. Hebben jullie een specialisme qua soort merken?

Wij werken met merken die relevant willen blijven voor de Next Gen consument. Dat kunnen merken zijn die hun jonge doelgroep willen behouden en uitbreiden, zoals Inholland of PUMA, waar we al meer dan 8 jaar het Benelux bureau voor zijn. Maar ook merken die graag een jonge, diverse doelgroep willen binnenhalen, zoals Rijksmuseum en Young Capital. Daarnaast helpen we merken die de aansluiting met de nieuwe generatie consumenten zijn kwijtgeraakt. We ondersteunen ook jonge, creatieve of maatschappelijke initiatieven op pro-bono basis of tegen een voordelig tarief, zoals Pepr filmplatform, Free Heri Heri, Sans Limite Worldwide. Onze klanten komen dus uit diverse branches, maar ze zijn zich allemaal bewust van de noodzaak om voorbereid te zijn op de consumenten en ontwikkelingen van de toekomst.

Wat maakt Kult&Ace anders dan andere bureaus?

Wij zijn een grass-roots agency geworteld in diversiteit, inclusie en jongerencultuur. Met onze specialistische kennis en kunde verbinden we merken met de zeer kritische en diverse Gen Z en millennials audiences. We zijn community-builders met een credible reputatie in de doelgroep.

Bijzonder: we werken MET de doelgroep in plaats van VOOR de doelgroep en daarnaast ZIJN we grotendeels de doelgroep. Onze onderzoekstak is van onschatbare waarde; we beschikken over een pool van jongeren en smaakmakers met diverse achtergronden die nergens anders te vinden zijn. Hierdoor beschikken we over inzichten die andere bureaus (nog) niet hebben en bieden we onze klanten een competitief voordeel.

We zien dat steeds meer merken aandacht besteden aan supplier diversity; wij zijn als bureau niet alleen anders qua specialisme maar ook qua achtergrond en samenstelling. We hebben een team dat voor 60 procent uit POC bestaat. Daarnaast zijn wij de enige agency die solo is opgezet door een vrouw en nog steeds geleid wordt door dezelfde vrouw. Ik vermoed dat hetzelfde geldt als je het bekijkt vanuit ondernemers van kleur. Ons MT bestaat uit drie vrouwen. Ik heb geen business partners en hoewel we veel met andere bureaus werken, zijn we nog geheel onafhankelijk.

Wat willen marketeers maar niet begrijpen?

Veel marketeers begrijpen niet dat de wereld in een snel tempo verandert. Vaak leven ze in hun eigen bubbel en kunnen ze de ontwikkelingen rondom de next gen consument niet in hun eentje bijhouden. Of het nu gaat om sociale bewegingen zoals BLM en #metoo, nieuwe sociale tools, AI of lifestyle trends. Deze kennis is cruciaal om hun merk relevant te houden en moet aan de basis liggen van hun jaarstrategieën. Veel marketeers richten zich nog steeds op korte termijn doelstellingen en missen het bredere perspectief

Onze klanten erkennen gelukkig wel het belang hiervan. Wij hebben er een dagtaak aan om alle trends, ontwikkelingen en opportunities bij de Next Gen consumenten te onderzoeken en duiden. Deze kennis en de bijbehorende strategieën en advies bieden wij onze klanten aan, zodat ze alsnog kunnen inspringen op de huidige trends en de plank niet misslaan.

Draait Kult&Ace in 2023 meer omzet en winst dan in 2022?

Ja, de stijgende lijn blijft aanhouden, maar het gaat ons vooral om de impact die we maken. We zeggen vaak nee tegen klanten die niet passen bij onze kernwaardes. We geloven erin dat als je vanuit een bepaalde purpose en overtuiging handelt, de juiste klanten dat zien en de toegevoegde waarde erkennen die je brengt. Daarnaast brengt ons dit een heerlijk, happy, kwalitatief en loyaal team (ja, dat kan zeker met Gen-Z!) en mooie plannen voor 2024.

Jullie zijn dus een commerciële agency met een focus op purpose. Waaruit blijkt dit nog meer?

Onze focus ligt altijd op hoe merken waarde kunnen toevoegen voor hun jonge doelgroep. Dat kan via een esthetische of entertainment waarde maar vaak kijken we naar de sociale of maatschappelijke impact van een strategie of campagne. Zo hebben we voor PUMA de PUMA Academy opgericht om jongeren te begeleiden in onder andere hun mentale weerbaarheid en bieden we jongeren vanuit allerlei achtergronden een creatief platform met de PUMA Creative Camp.

Nieuwtje: onlangs hebben we ons creatieve collectief PACT omgevormd tot een stichting (PACT United). Hiermee brengen we jonge creatieven van diverse (culturele) achtergronden samen, inspireren hen en helpen bij de ontwikkeling van hun vaardigheden. Ons doel is om kansen te vergroten en te werken aan diversiteit, gelijkheid en inclusie. We zijn nog op zoek naar partners en sponsors, dus als merken (en bureaus) willen bijdragen aan een meer diverse en inclusieve (creatieve) wereld, neem gerust contact met ons op. Want samen maken we meer impact!

Welk groot nieuws ga je binnen 12 maanden naar buiten brengen?

Dat houden we nog even geheim, maar er komt zeker groot nieuws aan, dus houd ons in de gaten!

www.kultandace.com

Lees alles over het M100 Event hier

M100 wordt gesponsord door

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

M100 2024 op LinkedIn

31-12-2024 | 10:39:00
Op 4 december vond het M100 Event plaats in Spant! in Bussum. Tijdens dit event werden de 7 M100 lijsten bekendgemaakt van de meest invloedrijke mensen in ons vak.

[DutchMedia Podcast] over extra Ster-reclames of NPO-bezuinigingen, APG/Netflix en trends voor 2025

20-12-2024 | 13:57:00
David de Jong en Taco Jelgersma maken in samenwerking met Audiohuis de tweewekelijkse DutchMedia Podcast. In deze podcast gaan zij in op actuele onderwerpen uit de wereld van media, marketing en telecom. Feiten en een mening met een bite

PR100 2025 | Maud Burgers opnieuw meest invloedrijk in Nederlandse PR wereld

19-12-2024 | 12:03:00
Maud Burgers is de nummer 1 in de PR100 2025. De PR100 is de lijst van de meest invloedrijke mensen in de Nederlandse PR wereld.

[Column] Darre van Dijk (TBWA\NEBOKO): Prompt It Like It's Hot

13-12-2024 | 09:38:00
Als je voor de derde keer op rij verkozen wordt als meest invloedrijke persoon in advertising dan moet je natuurlijk ook iets zeggen

[Column] Jerome Kuijken: Waarom de M100 meer is dan een lijst

12-12-2024 | 15:07:00
De M100: Sommige vakgenoten doen er een beetje ongemakkelijk over, maar ik vind het geweldig dat ik ervoor genomineerd word en in die lijst sta.

Fightclub en Marketing Report lanceren voetbalkaartjes van de 250 beste marketeers van Nederland

11-12-2024 | 07:24:00
De Marketing250 is de verkiezing van de 250 beste marketeers van Nederland, georganiseerd door Marketing Report.

[Column] Christien van de Sande: Waarom staat digitale inclusie nog niet op de roadmap van 2025!?

10-12-2024 | 14:54:00
In deze column vertelt Christien van de Sande van Level Level over wat haar opviel tijdens de M100; dat ze aan vrijwel iedereen moest uitleggen wat digitale toegankelijkheid is.

Victor Knaap op nummer 1 in DigitalAgency100 2025

08-12-2024 | 11:03:00
Victor Knaap is de nummer 1 in de DigitalAgency100 2025. De DigitalAgency100 2025 is de lijst van de meest invloedrijke mensen die werken bij digital agencies in Nederland

[DutchMedia Podcast] over het mediadebat, reclame bij streamingdiensten, Jouw ID en de M100-lijsten

06-12-2024 | 12:07:36
David de Jong en Taco Jelgersma maken in samenwerking met Audiohuis de tweewekelijkse DutchMedia Podcast. In deze podcast gaan zij in op actuele onderwerpen uit de wereld van media, marketing en telecom. Feiten en een mening met een bite

Maiko Valentijn nummer 1 in MediaAgency100 2025

05-12-2024 | 08:12:00
De MediaAgency100 2025 is de lijst van de meest invloedrijke mensen in de Nederlandse mediabureauwereld. Op 4 december 2024 is de MediaAgency100 2025 bekendgemaakt tijdens het M100 Event in Spant! in Bussum

PR100 2025

04-12-2024 | 21:56:00
De PR100 is de lijst van de meest invloedrijke mensen in de Nederlandse PR wereld. Op 4 december 2024 is de PR100 2025 bekendgemaakt tijdens het M100 Event in Spant! in Bussum

CreativeAgency100 2025

04-12-2024 | 21:55:00
De CreativeAgency100 2025 is de lijst van de meest invloedrijke mensen in de Nederlandse creative agency wereld. Op 4 december 2024 is de CreativeAgency100 2025 bekendgemaakt tijdens het M100 Event in Spant! in Bussum

TAMBR maakt adaptief AI soundlogo voor de M100 2025-lijsten

03-12-2024 | 21:47:00
Het M100 Event, hét podium voor de meest invloedrijke professionals uit de media- en marketingwereld, heeft een uniek soundlogo gekregen

[Marketing Report Radio] Adjiedj Bakas: De grijze consument gaat geld uitgeven!

22-11-2024 | 09:14:00
Te gast bij Marketing Report Radio op New Business Radio spreken we hem over vergrijzing, de doelgroep 59+ in reclame en de luiheid van reclamemakers.

[Marketing Report Radio] Cees Faes (Fightclub): Marketing is oorlog, en wij zijn in it to win it

21-11-2024 | 11:09:00
Te gast bij Marketing Report Radio op New Business Radio spreken we hem over de succesvolle M100-campagne, de kracht van creatieve marketingstrategieën en het belang van een sterk eigen verhaal als bureau.

Gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.