[Interview] Jos van den Bergh (Creative Result Communication) over automotive marketing

In de aanloop naar de publicatie van de Reclamebureau100 2024 op het M100 Event op 7 december in Club ACE in Amsterdam, publiceren wij een serie interviews met genomineerden die deelnemen aan het event. We spreken Jos van den Bergh, Marketing Strategy Director bij Creative Result Communication (CRC), een retail reclamebureau met een focus op automotive.

Kun je jouw bureau introduceren?

CRC is een fullservice reclamebureau met een sterke automotive focus. Onze klanten zijn vooraanstaande automerken, automotive gelieerde partijen en daarnaast hebben we met vrijwel alle top 20 dealergroepen wel een klantrelatie. Onze in eigen huis ontwikkelde digitale tools helpen automotivebedrijven bij het behalen van salesconversie en optimalisatie van marketingrendement. Onze creatieve focus ligt vooral op sales- en retailcampagnes.

Wat kan jouw bureau wat andere bureaus niet kunnen?

Wij kunnen snel en effectief complete campagnes opzetten voor onze automotive klanten, daarbij de juiste websitetools aanbieden en ook nog eens het rendement van mediainzet tot aan salesresultaat rapporteren. Zo kunnen autobedrijven maximaal sturen op de juiste balans tussen marketingkosten en salesresultaat. We denken dus niet alleen aan de campagne zelf, maar ook aan wat deze concreet voor de klant oplevert.

Wat willen marketeers maar niet begrijpen?

In de autobranche verandert heel veel momenteel. Traditionele merken schakelen massaal over op het direct sales 'agentuur' model, talrijke nieuwkomers uit Azië denderen de markt binnen met vaak betere en zeker goedkopere auto’s. Dat vergt voor zowel nieuwe als bestaande merken maximale marketinginspanningen in alle lagen van de funnel. Als je nu auto’s wilt verkopen, moet je én top of mind zijn én de conversiefunnel optimaal ingeregeld hebben. Te vaak zie je te weinig focus, lauwe adaptie, gebrek aan consistentie en half ingerichte funnels. Ik zeg altijd maar zo: doe een campagne heel goed of helemaal niet. In de huidige markt is half werk niet langer voldoende; prikkelende marketing is meer dan ooit een voorwaarde om auto’s verkocht te krijgen.

Hoe diep is de crisis in de Nederlandse bureauwereld?

In de Nederlandse bureauwereld is zeker geen crisis. Wat je wel ziet is dat de combinatie van specialisatie en schaalgrootte daarin voorwaardelijk voor succes geworden zijn. Klanten zijn ook scherp op hun rendement en dan willen ze werken met een bureau dat hun markt en business begrijpt, nee zelfs helemaal doorgrondt.

Hoe maak je goede reclame?

Prikkelende creativiteit in combinatie met lange termijn consistentie is nog altijd de basis van het reclamebureau. Een digitale ervaring kan iedereen ontwikkelen, dat kost alleen uren. Een creatief, onderscheidend ingestoken en consistent ingerichte campagne is én blijft een vak. Zonder wow-factor geen effectieve reclame doch slechts doorscrollbare opvulling.

Wat gaat AI betekenen voor jouw bureau?

AI is de co-piloot waarmee een goed reclamebureau de komende periode verder vliegt. AI is briljant en maakt processen gemakkelijker. De emotie in content en daarmee het reclame-effect blijft mensenwerk. Mensen die in hun rol met AI zullen moeten meegroeien. De traditionele inhaker van de creatief is straks vaker de briljante brainwave van de prompt engineer.

Wat vind je van (politieke) verboden op vlees en fossiele (brandstofgedreven) reclames?

Het is indrukwekkend hoe snel de auto-industrie op weg is om auto’s en productieproces uitstoot-neutraal en circulair te krijgen. Het mag ook gezegd worden dat juist de autofabrikanten grote stappen zetten om de footprint te minimaliseren. Aan de andere kant moeten er condities gecreëerd worden om consumenten te laten meebewegen. Als je dat als samenleving goed regelt is reclame voor een benzineslurper helemaal niet meer aan de orde. De focus moet daarvoor wel van regeltjes opstellen naar het realiseren van de juiste voorwaarden.

Of pr volgend jaar nog bestaat?

Natuurlijk. Mediaexploitanten hebben naast advertentie-inkomsten ook nog altijd nieuwswaardige content nodig om publiek te trekken. Nieuwswaarde trekt lezers, het aantal lezers is de basis van de reclame-inkomsten. Wel geldt in pr meer dan ooit dat berichten onderscheidend, nieuwswaardig en verrassend moeten zijn. Bureaus kunnen in de mix ook daar toegevoegde waarde leveren.

www.crc-online.nl

Lees alles over het M100 Event hier

M100 wordt gesponsord door

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

M100 2024 op LinkedIn

31-12-2024 | 10:39:00
Op 4 december vond het M100 Event plaats in Spant! in Bussum. Tijdens dit event werden de 7 M100 lijsten bekendgemaakt van de meest invloedrijke mensen in ons vak.

[DutchMedia Podcast] over extra Ster-reclames of NPO-bezuinigingen, APG/Netflix en trends voor 2025

20-12-2024 | 13:57:00
David de Jong en Taco Jelgersma maken in samenwerking met Audiohuis de tweewekelijkse DutchMedia Podcast. In deze podcast gaan zij in op actuele onderwerpen uit de wereld van media, marketing en telecom. Feiten en een mening met een bite

PR100 2025 | Maud Burgers opnieuw meest invloedrijk in Nederlandse PR wereld

19-12-2024 | 12:03:00
Maud Burgers is de nummer 1 in de PR100 2025. De PR100 is de lijst van de meest invloedrijke mensen in de Nederlandse PR wereld.

[Column] Darre van Dijk (TBWA\NEBOKO): Prompt It Like It's Hot

13-12-2024 | 09:38:00
Als je voor de derde keer op rij verkozen wordt als meest invloedrijke persoon in advertising dan moet je natuurlijk ook iets zeggen

[Column] Jerome Kuijken: Waarom de M100 meer is dan een lijst

12-12-2024 | 15:07:00
De M100: Sommige vakgenoten doen er een beetje ongemakkelijk over, maar ik vind het geweldig dat ik ervoor genomineerd word en in die lijst sta.

Fightclub en Marketing Report lanceren voetbalkaartjes van de 250 beste marketeers van Nederland

11-12-2024 | 07:24:00
De Marketing250 is de verkiezing van de 250 beste marketeers van Nederland, georganiseerd door Marketing Report.

[Column] Christien van de Sande: Waarom staat digitale inclusie nog niet op de roadmap van 2025!?

10-12-2024 | 14:54:00
In deze column vertelt Christien van de Sande van Level Level over wat haar opviel tijdens de M100; dat ze aan vrijwel iedereen moest uitleggen wat digitale toegankelijkheid is.

Victor Knaap op nummer 1 in DigitalAgency100 2025

08-12-2024 | 11:03:00
Victor Knaap is de nummer 1 in de DigitalAgency100 2025. De DigitalAgency100 2025 is de lijst van de meest invloedrijke mensen die werken bij digital agencies in Nederland

[DutchMedia Podcast] over het mediadebat, reclame bij streamingdiensten, Jouw ID en de M100-lijsten

06-12-2024 | 12:07:36
David de Jong en Taco Jelgersma maken in samenwerking met Audiohuis de tweewekelijkse DutchMedia Podcast. In deze podcast gaan zij in op actuele onderwerpen uit de wereld van media, marketing en telecom. Feiten en een mening met een bite

Maiko Valentijn nummer 1 in MediaAgency100 2025

05-12-2024 | 08:12:00
De MediaAgency100 2025 is de lijst van de meest invloedrijke mensen in de Nederlandse mediabureauwereld. Op 4 december 2024 is de MediaAgency100 2025 bekendgemaakt tijdens het M100 Event in Spant! in Bussum

PR100 2025

04-12-2024 | 21:56:00
De PR100 is de lijst van de meest invloedrijke mensen in de Nederlandse PR wereld. Op 4 december 2024 is de PR100 2025 bekendgemaakt tijdens het M100 Event in Spant! in Bussum

CreativeAgency100 2025

04-12-2024 | 21:55:00
De CreativeAgency100 2025 is de lijst van de meest invloedrijke mensen in de Nederlandse creative agency wereld. Op 4 december 2024 is de CreativeAgency100 2025 bekendgemaakt tijdens het M100 Event in Spant! in Bussum

TAMBR maakt adaptief AI soundlogo voor de M100 2025-lijsten

03-12-2024 | 21:47:00
Het M100 Event, hét podium voor de meest invloedrijke professionals uit de media- en marketingwereld, heeft een uniek soundlogo gekregen

[Marketing Report Radio] Adjiedj Bakas: De grijze consument gaat geld uitgeven!

22-11-2024 | 09:14:00
Te gast bij Marketing Report Radio op New Business Radio spreken we hem over vergrijzing, de doelgroep 59+ in reclame en de luiheid van reclamemakers.

[Marketing Report Radio] Cees Faes (Fightclub): Marketing is oorlog, en wij zijn in it to win it

21-11-2024 | 11:09:00
Te gast bij Marketing Report Radio op New Business Radio spreken we hem over de succesvolle M100-campagne, de kracht van creatieve marketingstrategieën en het belang van een sterk eigen verhaal als bureau.

Gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.