[Interview] Jens Bezemer (Natwerk): Het beste idee zit precies tussen wat de klant herkent en wat nieuw is

In de aanloop naar de publicatie van de Reclamebureau100 2024 op het M100 Event op 7 december in Club ACE in Amsterdam, publiceren wij een serie interviews met genomineerden die deelnemen aan het event. Jens Bezemer is Head of Strategy bij Natwerk.

Kun je jouw bureau introduceren?

Natwerk is het bureau dat wrijft tot je merk glans geeft. Want je hebt frictie nodig om op te vallen en tot resultaat te komen. Daarom bedenken we oplossingen voor de problemen van onze klanten. En bouwen er opvallende campagnes omheen waar de doelgroep niet over uitgepraat raakt. Producten, activaties, slimme tools, communicatieconcepten en complete merken. Oplossingen waarmee we verdiende aandacht genereren, merken laten shinen en bedrijven helpen groeien.

Een klant belt. Wat wil deze?

Een oplossing. Een oplossing voor een probleem waar ze deskundigheid en expertise van een bureau voor kunnen gebruiken. En die oplossing hoeft lang niet altijd een TVC  te zijn. Neem bijvoorbeeld de QRoon die we maakten voor Tikkie dit jaar. In plaats van het invullen van een aantal middelen, zijn klanten er vaak meer bij gebaat om een middelenvrije oplossing te vinden. Om dan vanuit die kern te bepalen wat er nodig is om de oplossing tot leven te wekken en als een olievlek te verspreiden onder de doelgroep. Bij Natwerk doen we dat in drie lagen. Dat begint met OWN, waarbij we laten zien hoe het merk eerst zelf de oplossing kan laden met verschillende eigen middelen, kanalen en initiatieven. Vervolgens gaan we in PR kijken welke slimme technieken we kunnen gebruiken om mensen over de oplossing te laten praten en earned media te genereren. En gebruiken we pas als laatste de slimme inzet van MEDIA als luidspreker om de oplossing te communiceren.

Welke nieuwe klanten hebben jullie in 2023 met veel plezier verwelkomd?

De klant die we met het grootste plezier hebben verwelkomd moet Zilveren Kruis zijn. De komst van de grootste zorgverzekeraar van Nederland naar Natwerk is een teken aan de wand dat de manier waarop wij merken bouwen, richting geven en helpen werkt en aanslaat. En daarnaast is de uitdaging immens. Zoveel stakeholders, zoveel belangen, zoveel druk. Dat is zowel op strategie- als op creatieniveau een prachtige kluif om je tanden in te zetten. Gelukkig zorgt het team bij Zilveren Kruis ervoor dat het ook nog eens heel erg leuk is.

Onderschatten marketeers de meerwaarde die goede branding genereert op de lange termijn?

Lang niet allemaal gelukkig. Maar het ligt heel erg aan de marketeer en hoe vatbaar degene is voor de aanlokkelijkheid van performance marketing en het gebrek aan kortetermijn-impact op merkniveau. Ik vergelijk het wel eens met de marshmallow-test bij kinderen. Dat is een klassiek experiment uit de psychologie rondom uitgestelde bevrediging. Hierbij gaven ze een kleuter een marshmallow en zeiden dat ze er nog een zouden krijgen als ze deze niet opaten. Wat doet de kleuter, eten of bewaren? De marketeer die te veel budget besteedt aan performance marketing is de kleuter die gelijk de marshmallow in de mond propt. Want de direct meetbare resultaten zijn te lekker om te laten liggen. Alleen is het dan wel op. Terwijl de marketeer die geduld heeft en ook investeert in de lange termijn van het merk, uiteindelijk degene is met de meeste groei en de meeste marshmallows.

Hoe verkoop je een idee?

Als je het door de bril van retoriek bekijkt, overtuigt een idee vooral wanneer het klopt (logos), wanneer het de juiste emotie opwekt (pathos) en wanneer jij als verkoper van het idee genoeg credibility hebt (ethos). Maar als je het door de bril van taal bekijkt, kun je al best veel kleinere dingen doen om je idee kracht bij te zetten. Bij strategisch ideeën kun je bijvoorbeeld urgentie toepassen (Bestaat je bedrijf nog over 10 jaar als je X niet doet?), spanning verhogen (De categorie zit in een collectieve dip) of je positionering verrassend framen (We zijn een fastfoodbedrijf dat denkt als een techbedrijf). In mijn eigen ervaring verkoopt een idee het beste als het in het midden hangt tussen wat ze herkennen en wat nieuw is. Tussen wat eigen is en wat opvalt. Zodat een klant zich comfortabel genoeg voelt om de sprong te wagen.

Welk groot nieuws ga je binnen 12 maanden naar buiten brengen?

Ik trapte er bijna in. Ik ben benieuwd hoeveel scoops jullie in het verleden met deze vraag hebben binnengehaald.

www.natwerk.nl

Lees alles over M100 Event hier

M100 wordt gesponsord door

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 Lees ook:

Media250 2026 | De Genomineerden

15-10-2025 | 09:12:00
De Media250 2025 komt eraan! De lijst met de 250 meest invloedrijke mensen in de Nederlandse media wordt bekendgemaakt tijdens het M100 Event, woensdag 3 december 2025 in PHIL Haarlem

Draag mensen voor voor de M100 2027 lijsten

14-10-2025 | 09:12:00
Wie staat waar in de Media250, de Marketing250 of in een van de andere lijsten?

CreativeAgency100 2026 | De Genomineerden

13-10-2025 | 19:30:00
CreativeAgency100 2026 komt eraan! De lijst met de 100 meest invloedrijke mensen in de Nederlandse creative agency wereld wordt bekendgemaakt tijdens het M100 Event, woensdag 3 december 2025 in PHIL HAARLEM

DigitalAgency100 2026 | De Genomineerden

12-10-2025 | 09:24:00
De DigitalAgency100 2026 komt eraan! De lijst met de 100 meest invloedrijke mensen in de Nederlandse digital agency-wereld wordt bekendgemaakt tijdens het M100 Event, woensdag 3 december 2024 in PHIL in Haarlem

PR100 2026 | De Genomineerden

09-10-2025 | 23:08:00
PR100 2025 komt eraan! De lijst met de 100 meest invloedrijke mensen in de Nederlandse PR wereld wordt bekendgemaakt tijdens het M100 Event, woensdag 4 december 2024 in SPANT! in Bussum

Influencer100 2026 | De Genomineerden

09-10-2025 | 07:55:00
Influencer100 2026 komt eraan! De lijst met de 100 meest invloedrijke Nederlandse influencers wordt bekendgemaakt tijdens het M100 Event, woensdag 3 december 2025 in PHIL in Haarlem

MediaAgency100 2026 | De Genomineerden

08-10-2025 | 18:37:00
De MediaAgency100 2025 komt eraan! De lijst met de 250 meest invloedrijke mensen in de Nederlandse media wordt bekendgemaakt tijdens het M100 Event, woensdag 3 december in PHIL in Haarlem

Marketing250 2026 | De Genomineerden

07-10-2025 | 23:19:00
De Marketing250 2026 komt eraan! De lijst met de 250 meest invloedrijke marketeers in Nederland wordt bekendgemaakt tijdens het M100 Event, woensdag 3 december 2025 in PHIL in Haarlem

Marketing250 2026 - 92 nieuwe namen op de nominatielijst

03-10-2025 | 12:34:00
Vandaag maken we de eerste 92 namen bekend van nieuwkomers op de nominatielijst.

M100 2024 op LinkedIn

31-12-2024 | 10:39:00
Op 4 december vond het M100 Event plaats in Spant! in Bussum. Tijdens dit event werden de 7 M100 lijsten bekendgemaakt van de meest invloedrijke mensen in ons vak.

[DutchMedia Podcast] over extra Ster-reclames of NPO-bezuinigingen, APG/Netflix en trends voor 2025

20-12-2024 | 13:57:00
David de Jong en Taco Jelgersma maken in samenwerking met Audiohuis de tweewekelijkse DutchMedia Podcast. In deze podcast gaan zij in op actuele onderwerpen uit de wereld van media, marketing en telecom. Feiten en een mening met een bite

PR100 2025 | Maud Burgers opnieuw meest invloedrijk in Nederlandse PR wereld

19-12-2024 | 12:03:00
Maud Burgers is de nummer 1 in de PR100 2025. De PR100 is de lijst van de meest invloedrijke mensen in de Nederlandse PR wereld.

[Column] Darre van Dijk (TBWA\NEBOKO): Prompt It Like It's Hot

13-12-2024 | 09:38:00
Als je voor de derde keer op rij verkozen wordt als meest invloedrijke persoon in advertising dan moet je natuurlijk ook iets zeggen

[Column] Jerome Kuijken: Waarom de M100 meer is dan een lijst

12-12-2024 | 15:07:00
De M100: Sommige vakgenoten doen er een beetje ongemakkelijk over, maar ik vind het geweldig dat ik ervoor genomineerd word en in die lijst sta.

Fightclub en Marketing Report lanceren voetbalkaartjes van de 250 beste marketeers van Nederland

11-12-2024 | 07:24:00
De Marketing250 is de verkiezing van de 250 beste marketeers van Nederland, georganiseerd door Marketing Report.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Intertoys lanceert Speelboek 2025 op kinderinitiatief

16-10-2025 | 18:14:00
Het jaarlijkse Speelboek geldt al decennialang als het startsein van het speelgoedseizoen richting de feestdagen en het samenstellen van verlanglijstjes voor Sinterklaas en kerst.

Tijjani Reijnders wordt gezicht van Rexona in Nederland

16-10-2025 | 17:53:00
Rexona kondigt een samenwerking aan met profvoetballer Tijjani Reijnders, middenvelder van het Nederlands Elftal en Manchester City.

Media Reverse en Bruna tonen effect van AI in zomercampagne

16-10-2025 | 16:37:23
Bruna, Media Reverse en Talpa bewijzen dat AI-campagnes effectief en geloofwaardig kunnen zijn

O2H Creative Solutions versiert Amsterdam voor jubileumjaar

16-10-2025 | 15:13:06
De stad Amsterdam viert haar 750-jarig bestaan, en dat is ook buiten niet te missen.

TBWA\NEBOKO laat emoties spreken in fraudecampagne NVB

16-10-2025 | 14:55:00
De campagne moedigt Nederlanders aan om te vertrouwen op hun emoties bij een poging tot fraude.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.