[Interview] Harry Wichers (Brunel): Dit kan alleen als je bevlogen bent

De wereld van techniek kampt al langere tijd met personeelstekorten. Vooral de instroom van mbo- en hbo-studenten voor technische opleidingen nam de afgelopen jaren enorm af. Voor Brunel is het detacheren van techneuten echter core business. In zijn recruitmentmarketing zet het bedrijf dan ook vol in op deze tak van sport. Sponsoring van het Brunel Solar Team uit Delft is hier een aansprekend onderdeel van. Harry Wichers, senior advisor marketing bij Brunel, legt uit wat dat inhoudt en oplevert.

Waarom is de techniek volgens jullie wel degelijk een aantrekkelijke branche?

Er is schaarste omdat de instroom van studenten in brede zin afneemt. Maar techniek is een dynamisch vakgebied, het is de drijvende kracht achter innovatie, er is veel ruimte voor persoonlijke ontwikkeling en om bij te dragen aan maatschappelijk relevante ontwikkelingen.

Aan welke projecten is Brunel verbonden om impact op maatschappelijke thema’s en technologische ontwikkeling te maken?

De huidige TU-studenten en hbo-studenten zijn straks inderdaad het technische talent dat vooroploopt in deze ontwikkelingen. Brunel leidt onder meer waterstofspecialisten op en helpt hen daarna aan een baan. Ook is Brunel via Rijkswaterstaat betrokken bij onderhoudsprojecten van uiterwaarden en de Afsluitdijk. Maar we leveren ook specialisten die zich bezighouden met de Omgevingswet.

In hoeverre geldt dit specifiek voor het Brunel Solar Team? Welke expertise zetten jullie hierbij in?

Het Brunel Solar Team is een bijzonder project. Behalve dat het om specifieke expertise gaat waar we graag direct bij betrokken zijn, willen we de wereld ook inspireren met innovatie op het gebied van energietransitie. We willen daarnaast daadwerkelijk meewerken aan de energietransitie en innoveren op het gebied van zonne-energie. We bieden het team ondersteuning op het gebied van coaching, training, organisatie en management. Ook brengen we het team in contact met specialistische leveranciers.

Je bent al jaren nauw betrokken bij de selectieprocedure van het Brunel Solar Team. Hoe selecteren jullie de juiste talenten? In hoeverre is dit anders dan selectie van talenten in het 'normale' bedrijfsleven?

Voor de selectie werken we veel samen met alumni vanuit vorige Nuna-projecten (Nuna is de naam van de solarwagen van het Brunel Solar Team, red.). Sterker nog: zij kiezen, wij adviseren. We helpen bij het samenstellen van de assessments en het beoordelen van de resultaten. Verder doen we mee met de beoordeling van kandidaten voor de managementfuncties binnen het team. Veel studenten hebben nog geen lang cv met veel vlieguren. Wij hebben gelukkig ook ervaring met het 'beoordelen' van starters.

Hoe zorgen jullie voor een uitgebalanceerd team? Wat betekent dit eigenlijk?

Vanuit Brunel hebben we ervaring met - zoals wij dat noemen - connecting specialists to pioneering projects. Het gaat om het combineren van verschillende specialismen, zoals aerodynamica, werktuigbouw, bestuurskunde en marketing. Bovendien heb je te maken met verschillen in drijfveren en karakters. We gebruiken de informatie die uit assessments naar voren komt om het ideale team samen te stellen. Als het team is geformeerd, worden er trainingen gegeven op het gebied van communicatie en samenwerking. Teammanagers krijgen coaching.

Wat geven studenten op wanneer zij meedoen aan het Brunel Solar Team?

Zij zetten hun studie anderhalf jaar stil. Toch is het dankzij de reputatie van het Brunel Solar Team niet moeilijk om kandidaten te krijgen. De investering die de studenten doen, verdient zich snel terug. Ze maken een zeer steile leercurve door. Deze ‘projectervaring’ wordt door potentiële werkgevers daarom terecht hoog gewaardeerd. Je moet super gemotiveerd zijn om dit avontuur aan te gaan. Werkweken van zestig tot tachtig uur zijn geen uitzondering. Dit kan alleen als je bevlogen bent.”

In hoeverre is het Brunel Solar Team voor Brunel een vorm van employer branding? Wat merken jullie daar in de praktijk van?

We zijn er allereerst trots op dat wij als organisatie ons steentje bijdragen aan de versnelling van innovatie op het gebied van energietransitie. Ook zijn we blij dat we studenten kunnen ondersteunen in hun ontwikkeling. Het helpt ons bovendien om beter zichtbaar te worden binnen deze doelgroep en in contact te zijn met de toekomstige groep engineers.

www.brunel.net

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Joris van Leenders: Employer branding begint binnen

21-08-2025 | 10:49:00
Kandidaten hebben de banen voor het uitkiezen en kiezen daarbij steeds vaker voor de organisatie die bij hén past

Stefan Klomp: Verkoop geen features maar relevantie

20-08-2025 | 14:32:00
Je kent het wel: je ziet een aanbieding en denkt meteen ‘Dit is precies wat ik nodig heb’. Maar er zijn ook producten die stilletjes voorbijgaan

Kaliber en KLM lanceren Always Aim Higher als werkgeversmerk

18-06-2025 | 14:25:31
Met deze strategie richt de luchtvaartmaatschappij zich op nieuwsgierige professionals die vooruit willen en bijdragen aan de toekomst van de luchtvaart.

Roorda en SteamTalmark maken campagne voor UWV

02-06-2025 | 15:00:00
UWV is gestart met een landelijke employer branding-campagne die de maatschappelijke waarde van het werk bij de organisatie centraal stelt.

Stefan Niemer: Een sterk team trekt de juiste mensen aan

27-05-2025 | 08:00:00
In gesprek met Peter Wybenga licht Stefan Niemer toe hoe hij met een traditioneel uitzendbureau begon, wat uitgroeide tot een specialistisch bureau
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bob Koigi: De toekomst van tv-metingen ligt in big data

05-09-2025 | 12:26:13
Door de explosie van streamingplatforms, on-demand content en gefragmenteerd kijkgedrag hebben traditionele meetmethoden moeite om het tempo bij te houden

Closed on Monday toont avontuur met De Koffiejongens

05-09-2025 | 09:27:58
Closed on Monday heeft voor De Koffiejongens een landelijke campagne ontwikkeld die de nieuwsgierige houding van het koffiemerk centraal stelt.

[Vacatures] TBWA zoekt een Brand Coordinator (NL)

05-09-2025 | 09:01:00
TBWA is per direct op zoek naar Brand Coordinator (NL) - Full-time  \  Amsterdam

Johan van der Zanden: Jeroen past perfect bij ons merk

04-09-2025 | 13:11:00
[Interview] Johan van der Zanden over de nieuwe supermarktmanager Daan, gespeeld door Jeroen van Koningsbrugge

Jeroen van Koningsbrugge supermarktmanager Daan Albert Heijn

04-09-2025 | 13:00:37
Albert Heijn heeft acteur Jeroen van Koningsbrugge gepresenteerd als het nieuwe gezicht in de reclamecampagnes.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.