[Interview] Charlotte Koeleman (Somention): Community building op social media is goud voor merken
In de aanloop naar de publicatie van de Reclamebureau100 2024 op het M100 Event op 7 december in Club ACE in Amsterdam, publiceren wij een serie interviews met genomineerden die deelnemen aan het event. Charlotte Koeleman is Managing Partner bij Somention. We spreken haar.
Kun je Somention introduceren?
Social first agency, 13 jaar geleden inmiddels opgericht. Focus op community building voor merken, door social first always-on content creatie, campagnes, influencer marketing (het end-to-end marketingplatform Influentials overgenomen afgelopen zomer) en community building: community management, social listening en webcare. Social frontrunners, wij lopen voorop op het gebied van social en nemen hier onze opdrachtgevers in mee.
Wat kan Somention dat andere bureaus niet kunnen?
Community building door middel van social contentcreatie met input vanuit social listening. Dit is goud waard voor merken en zeker de komende tijd, met de ontwikkelingen op het gebied van advertising. Het wordt nog belangrijker om je merk te laden met insights vanuit de community, om authentiek te zijn en te blijven.
Wat willen marketeers maar niet begrijpen?
Dat social always-on aanwezigheid als baseline voor je merk, onmisbaar is. Een paar grote campagnes per jaar gaat het verschil niet maken voor je doelgroep en doelstellingen, investeer in een always-on baseline en community building om daarnaast meer impact te creëren met above the line campagnes.
Waarom mislukken zoveel bureau-overnames?
Er wordt door beide partijen niet écht goed gekeken naar de uiteindelijke synergie wat het moet opleveren. Vaak wordt het benaderd vanuit één kant, wat er vaak in resulteert dat de ziel van een bureau na overname eruit gaat en daarmee ook de kern van het succes: team en type opdrachtgevers in combinatie met een vaak te fanatieke focus op zo veel mogelijk winst.
Wat gaat AI betekenen voor Somention?
AI is voor Somention meer dan een tool, het is onze assistent geworden, van directie t/m creatie en community management. En het helpt creatie bij het voorkomen van het blank page syndrome. Writers blocks zijn verleden tijd. De realiteit is wel dat AI als assistent op dit moment wordt overschat, maar op de lange termijn onderschat. Het is een game changer, dat kansen oplevert als je de technologie inzet. Het gaat bij Somention banen kosten, maar ook nieuwe banen opleveren. We zijn gestart met onze wekelijkse AI challenge waarin het team wordt uitgedaagd om AI in te zetten voor een project. De winnaar krijgt eeuwige roem.
Hoe kijk je aan tegen de rol van vrouwen in de sector gezien het kleine aantal vrouwen de top (onder wie weinig vrouwelijke Creative Directors)
Bij Somention werken er voor 70 procent vrouwen in het leadership team, dit is zo organisch gegroeid op basis van hun kwaliteiten en intrinsieke gedrevenheid voor het bedrijf. Niet een doel op zich. Er is nu een shift gaande dat er meer vrouwelijke MD's & Creative Directors binnen bureaus aan het roer komen. Een mooie ontwikkeling, maar een gezonde balans is daarin ook belangrijk.
Hoe dol zijn jullie op pitches?
Pitches zijn tof om te doen, mits het merk dat de pitch uitschrijft ook begrijpt hoeveel werk het is voor een bureau om zo'n traject aan te gaan. Een strakke briefing, een redelijke pitch vergoeding en genoeg ruimte voor vragen en menselijk contact spelen hierin een grote rol. Wanneer er een pitch binnenkomt, grijpen we deze met beide handen aan en gaan we er ook gezamenlijk voor. Winnen, willen we!
Lees alles over het M100 Event hier
M100 wordt gesponsord door
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Fightclub doet activatie met Marketing250
Jade Kops in gesprek met Bas Smit tijdens het M100 Event 2025
Dave Frauenfelder meest invloedrijke marketeer in Nederland
Maud Burgers weer meest invloedrijk in Nederlandse PR wereld
Victor Knaap meest invloedrijk in digitale bureauwereld
Maiko Valentijn meest invloedrijk in mediabureauwereld
Dave Frauenfelder: Een ode aan de duizenden anderen
Darre van Dijk meest invloedrijk in reclamebureauwereld
Monica Geuze opnieuw meest invloedrijke influencer van Nederland
Arjen Lubach opnieuw meest invloedrijk in de Nederlandse media
Ruud Verheijen verlaat Wavemaker en WPP Media
Els Dijkhuizen verlaat Heineken
Media250 2026 | De Genomineerden
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Dentsu Creative tekent voor eindejaarsfilm Rabobank
Rebranding van Whello krijgt vorm via eigen merchandise
NOISE kiest user-generated aanpak in vuurwerkcampagne
[Vacatures] Key Agency zoekt een Community Manager / Webcare Agent
Bruut en Rraarr lanceren documentaire voor Over Morgen
Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert