[Interview] Charlotte Koeleman (Somention): Community building op social media is goud voor merken

In de aanloop naar de publicatie van de Reclamebureau100 2024 op het M100 Event op 7 december in Club ACE in Amsterdam, publiceren wij een serie interviews met genomineerden die deelnemen aan het event. Charlotte Koeleman is Managing Partner bij Somention. We spreken haar.

Kun je Somention introduceren?

Social first agency, 13 jaar geleden inmiddels opgericht. Focus op community building voor merken, door social first always-on content creatie, campagnes, influencer marketing (het end-to-end marketingplatform Influentials overgenomen afgelopen zomer) en community building: community management, social listening en webcare. Social frontrunners, wij lopen voorop op het gebied van social en nemen hier onze opdrachtgevers in mee.

Wat kan Somention dat andere bureaus niet kunnen?

Community building door middel van social contentcreatie met input vanuit social listening. Dit is goud waard voor merken en zeker de komende tijd, met de ontwikkelingen op het gebied van advertising. Het wordt nog belangrijker om je merk te laden met insights vanuit de community, om authentiek te zijn en te blijven.

Wat willen marketeers maar niet begrijpen?

Dat social always-on aanwezigheid als baseline voor je merk, onmisbaar is. Een paar grote campagnes per jaar gaat het verschil niet maken voor je doelgroep en doelstellingen, investeer in een always-on baseline en community building om daarnaast meer impact te creëren met above the line campagnes.

Waarom mislukken zoveel bureau-overnames?

Er wordt door beide partijen niet écht goed gekeken naar de uiteindelijke synergie wat het moet opleveren. Vaak wordt het benaderd vanuit één kant, wat er vaak in resulteert dat de ziel van een bureau na overname eruit gaat en daarmee ook de kern van het succes: team en type opdrachtgevers in combinatie met een vaak te fanatieke focus op zo veel mogelijk winst.

Wat gaat AI betekenen voor Somention?

AI is voor Somention meer dan een tool, het is onze assistent geworden, van directie t/m creatie en community management. En het helpt creatie bij het voorkomen van het blank page syndrome. Writers blocks zijn verleden tijd. De realiteit is wel dat AI als assistent op dit moment wordt overschat, maar op de lange termijn onderschat. Het is een game changer, dat kansen oplevert als je de technologie inzet. Het gaat bij Somention banen kosten, maar ook nieuwe banen opleveren. We zijn gestart met onze wekelijkse AI challenge waarin het team wordt uitgedaagd om AI in te zetten voor een project. De winnaar krijgt eeuwige roem.

Hoe kijk je aan tegen de rol van vrouwen in de sector gezien het kleine aantal vrouwen de top (onder wie weinig vrouwelijke Creative Directors)

Bij Somention werken er voor 70 procent vrouwen in het leadership team, dit is zo organisch gegroeid op basis van hun kwaliteiten en intrinsieke gedrevenheid voor het bedrijf. Niet een doel op zich. Er is nu een shift gaande dat er meer vrouwelijke MD's & Creative Directors binnen bureaus aan het roer komen. Een mooie ontwikkeling, maar een gezonde balans is daarin ook belangrijk.

Hoe dol zijn jullie op pitches?

Pitches zijn tof om te doen, mits het merk dat de pitch uitschrijft ook begrijpt hoeveel werk het is voor een bureau om zo'n traject aan te gaan. Een strakke briefing, een redelijke pitch vergoeding en genoeg ruimte voor vragen en menselijk contact spelen hierin een grote rol. Wanneer er een pitch binnenkomt, grijpen we deze met beide handen aan en gaan we er ook gezamenlijk voor. Winnen, willen we!

www.somention.com

Lees alles over het M100 Event hier

M100 wordt gesponsord door

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Fightclub doet activatie met Marketing250

12-12-2025 | 15:06:00
Fightclub en Dutchfame hebben tijdens het M100 Event, dat op 3 december plaatsvond in theater PHIL Haarlem, een fan shop gebouwd.

Jade Kops in gesprek met Bas Smit tijdens het M100 Event 2025

08-12-2025 | 07:22:00
Jade Kops is uitgegroeid tot een aansprekende stem voor iedereen die leeft met kanker

Dave Frauenfelder meest invloedrijke marketeer in Nederland

05-12-2025 | 15:31:00
Vice President Brand, MarCom & Sponsorships KPN nummer 1 in Marketing250

Maud Burgers weer meest invloedrijk in Nederlandse PR wereld

05-12-2025 | 13:47:00
Manager externe communicatie & woordvoerder Albert Heijn, Etos, Gall & Gall staat voor het derde jaar op 1 in de PR100

Victor Knaap meest invloedrijk in digitale bureauwereld

05-12-2025 | 12:16:00
Mede-oprichter en CEO Monks EMEA staat voor tweede jaar op 1 in de DigitalAgency100

Maiko Valentijn meest invloedrijk in mediabureauwereld

05-12-2025 | 08:22:00
Maiko Valentijn (WPP Media) staat voor het vijfde jaar op nummer 1 in de MediaAgency100, de lijst van de invloedrijkste mensen in de mediabureauwereld.

Dave Frauenfelder: Een ode aan de duizenden anderen

04-12-2025 | 18:00:00
Daarom vanavond; geen ode aan de Top 100 of 250. Maar aan de duizenden anderen

Darre van Dijk meest invloedrijk in reclamebureauwereld

04-12-2025 | 14:58:00
Voor het vierde jaar achter elkaar staat Darre van Dijk van TBWA\Neboko op nummer 1. Hij voelt de hete adem van TBWA\Neboko CEO Rik Ledder in zijn nek

Monica Geuze opnieuw meest invloedrijke influencer van Nederland

04-12-2025 | 13:55:00
Monica Geuze mag zich voor het derde jaar op rij de meest invloedrijke influencer in Nederland noemen

Arjen Lubach opnieuw meest invloedrijk in de Nederlandse media

04-12-2025 | 13:46:00
Nadat John de Mol negen jaar achter elkaar op nummer 1 stond in de lijst van de meest invloedrijke mensen in de Nederlandse media, staat zijn opvolger Arjen Lubach alweer voor het vijfde jaar op rij bovenaan

Ruud Verheijen verlaat Wavemaker en WPP Media

25-11-2025 | 22:46:00
Ruud Verheijen heeft aangekondigd na 15 jaar WPP Media en Wavemaker te verlaten. In februari 2024 werd hij nog benoemd tot CEO van Wavemaker

Els Dijkhuizen verlaat Heineken

06-11-2025 | 19:09:00
De huidige nummer 1 van de Marketing250, de lijst van de meest invloedrijke marketeers in Nederland, werkte de afgelopen 17 jaar voor Heineken

M100 Event 2025 | Tickets

17-10-2025 | 15:09:00

Media250 2026 | De Genomineerden

15-10-2025 | 09:12:00
De Media250 2025 komt eraan! De lijst met de 250 meest invloedrijke mensen in de Nederlandse media wordt bekendgemaakt tijdens het M100 Event, woensdag 3 december 2025 in PHIL Haarlem


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Dentsu Creative tekent voor eindejaarsfilm Rabobank

15-12-2025 | 16:13:14
Centraal staat de rol die de bank speelt op dagelijkse momenten die voor klanten van belang zijn.

Rebranding van Whello krijgt vorm via eigen merchandise

15-12-2025 | 12:01:51
De kledinglijn met abstracte designs maakt het merkverhaal zichtbaar op de werkvloer en versterkt het werkgeversmerk.

NOISE kiest user-generated aanpak in vuurwerkcampagne

15-12-2025 | 11:27:00
NOISE maakt onderdeel uit van het Only-netwerk en bestaat deze maand 20 jaar.

[Vacatures] Key Agency zoekt een Community Manager / Webcare Agent

15-12-2025 | 09:23:00
Key Agency is per direct op zoek naar een Community Manager / Webcare Agent - 5-15 uur per week - Remote

Bruut en Rraarr lanceren documentaire voor Over Morgen

15-12-2025 | 09:20:00
De campagne stelt de menselijke waarde van zorg centraal en toont het dagelijks werk van zorgmedewerkers van dichtbij.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.